Tjena
Vill först tillägga att detta är mitt första egentliga riktiga bilköp där jag själv kommer att stå för alla kostnader.. så jag får ses som nybörjare vid köp av en auk. bilförsäljare. Vill även tillägga att jag inte är minsta expert egentligen på bilar.. förstår hästkrafter.. det är väl det enda i princip.. men när det handlar om att gå in på detalj om en bil är jag helt borta.
Skriver jag något på fel sätt får ni ha förståelse för detta.
Jag behöver lite tips inför ett bilköp som kommer att hända i början på nästa vecka.
Bilen i fråga är en V50 2.4i -06:a som gått 16100 mil som säljaren begär 105.000 för.. bilen har varit en leasingbil varav den gått så mycket på så kort tid men samtidigt har denna bil ständigt varit inne för service av alla dess slag på var ~2000:de mil då vi fick se alla servicepapprena där dom kollat.. ja allt som dom nu kollar hos en Volvoverkstad när man lämnar in den.
Men då till problemet... kamremmen är
aldrig bytt och enligt serviceboken ska detta inte ske förren 18.000 mil på denna bil med denna motor ( 1.8 och de andra var tydligen vid 12.000 mil ) och försäljaren hävdar då att det tänker han inte stå för då det nästan är 2000 mil till denna service.. hade det varit närmare 1000 mil hade han stått för detta men inte nu.
Att byta kamrem kostade enligt honom, efter han kontaktat verkstan, cirka 3500 kr då byter dom kamrem och hjälpaggregatet.. men då detta är en 18.000-mila-service vill dom egentligen att man ska göra allt d.v.s byta luftfilter, tändstift ja hela rubbet och detta betyder en kostnad på över 8500 kr. ( Runt 8700 har jag för mig )
Eftersom man är medlem i en Volvosläkt har man kontaktat sina släktingar och enligt dom står det i deras serviceböcker att om en bil har kört hårt, tätt och många mil på kort tid ska kamremmen egentligen bytas innan halva tiden av vad boken egentligen säger ( Skriver väl inte exakt av vad de stog i boken då vi tog de över telefon.. har dåligt minne
)
Till saken .. jag har en tight budget just nu och känner absolut ingen lust att få en kostnad på 8500 kr rakt av inom ett halvår - 1 år och jag frågar då er experter om jag kan kräva att:
1. Han får se till att kamremmen och allt är bytt, jag tar då bilen för 105.000.
2. Han sänker priset till ~100.000 och jag får sedan stå för kamremsbytet själv.
Hur ska jag gå tillväga med detta ? Hjälp mig..
Tillägg:
Jag vill inte höra en massa att jag kan få andra bilar för si och så mycket.. jag har nu tittat in mig på denna bil, det är inte långt i från vart jag bor och jag har egentligen bra kontakt med just denna "Volvostation".
Så snälla börja inte ge tips på andra bilar för samma peng.
Tack !