4130
Sök

Köpråd: Volvo V50 2.4i

302 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
#1
Tjena

Vill först tillägga att detta är mitt första egentliga riktiga bilköp där jag själv kommer att stå för alla kostnader.. så jag får ses som nybörjare vid köp av en auk. bilförsäljare. Vill även tillägga att jag inte är minsta expert egentligen på bilar.. förstår hästkrafter.. det är väl det enda i princip.. men när det handlar om att gå in på detalj om en bil är jag helt borta.

Skriver jag något på fel sätt får ni ha förståelse för detta.

Jag behöver lite tips inför ett bilköp som kommer att hända i början på nästa vecka.

Bilen i fråga är en V50 2.4i -06:a som gått 16100 mil som säljaren begär 105.000 för.. bilen har varit en leasingbil varav den gått så mycket på så kort tid men samtidigt har denna bil ständigt varit inne för service av alla dess slag på var ~2000:de mil då vi fick se alla servicepapprena där dom kollat.. ja allt som dom nu kollar hos en Volvoverkstad när man lämnar in den.

Men då till problemet... kamremmen är aldrig bytt och enligt serviceboken ska detta inte ske förren 18.000 mil på denna bil med denna motor ( 1.8 och de andra var tydligen vid 12.000 mil ) och försäljaren hävdar då att det tänker han inte stå för då det nästan är 2000 mil till denna service.. hade det varit närmare 1000 mil hade han stått för detta men inte nu.

Att byta kamrem kostade enligt honom, efter han kontaktat verkstan, cirka 3500 kr då byter dom kamrem och hjälpaggregatet.. men då detta är en 18.000-mila-service vill dom egentligen att man ska göra allt d.v.s byta luftfilter, tändstift ja hela rubbet och detta betyder en kostnad på över 8500 kr. ( Runt 8700 har jag för mig )

Eftersom man är medlem i en Volvosläkt har man kontaktat sina släktingar och enligt dom står det i deras serviceböcker att om en bil har kört hårt, tätt och många mil på kort tid ska kamremmen egentligen bytas innan halva tiden av vad boken egentligen säger ( Skriver väl inte exakt av vad de stog i boken då vi tog de över telefon.. har dåligt minne smile )

Till saken .. jag har en tight budget just nu och känner absolut ingen lust att få en kostnad på 8500 kr rakt av inom ett halvår - 1 år och jag frågar då er experter om jag kan kräva att:

1. Han får se till att kamremmen och allt är bytt, jag tar då bilen för 105.000.
2. Han sänker priset till ~100.000 och jag får sedan stå för kamremsbytet själv.

Hur ska jag gå tillväga med detta ? Hjälp mig..

Tillägg:
Jag vill inte höra en massa att jag kan få andra bilar för si och så mycket.. jag har nu tittat in mig på denna bil, det är inte långt i från vart jag bor och jag har egentligen bra kontakt med just denna "Volvostation".
Så snälla börja inte ge tips på andra bilar för samma peng.

Tack ! smile
Senast redigerat av opA (2 maj 2009)


43 Inlägg
2 maj 2009
#2
Hur ska någon här kunna säga vad du kan kräva? Är ju bara du som kan avgöra vad du är villig att ge för bilen.


321 Inlägg
2 maj 2009
#3
Kommer du inte överens så:
Du kan hitta bättre bil för pengarna är mitt råd!


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 maj 2009
#4
joska skrev:
Hur ska någon här kunna säga vad du kan kräva? Är ju bara du som kan avgöra vad du är villig att ge för bilen.

Men du kan ju ändå säga vilket av de två alternativen du skulle tagit.

Jag stog inför ett liknande val nyligen (precis köpt ny bil från handlare).
Egentligen går du +/- 0 på det. Antingen får du bilen billigare och finansierar servicen själv, eller så blir det dyrare i inköp men betalad service.

Jag valde dyrare bil och billigare service. Lånet (om du inte kontaktköper) är ju där ändå. Slipper hellre en klumpsumma på 8-10 tusen kronor lite senare.

Om han fixar kamremmen så se till att han gör en riktig service också. Då har du en "ny" bil som du inte behöver lägga pengar på under en längre tid.
Om han inte fixar det direkt se till att få det på papper. Känns bättre och du slipper bli lurad senare.

Lycka till med bilköpet! Tittade själv på just V50 2.4i, men valde en annan i samma bilklass istället. Det är dock en trevlig bil som jag gärna hade köpt om den inte varit mycket dyrare.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

302 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
#5
Superman skrev:
Kommer du inte överens så:
Du kan hitta bättre bil för pengarna är mitt råd!

Det finns alltid bättre bil för pengarna.. jag är dock sådan att har jag hittat något som jag verkligen gillar så är det den eller inget ( vid just det tillfället ). Min mor avskyr mig för detta.. hehe.

joska skrev:
Hur ska någon här kunna säga vad du kan kräva? Är ju bara du som kan avgöra vad du är villig att ge för bilen.

Jag kan ge 105.000 men får då en summa på ytterligare 8000 inom en inte allt för lång framtid när jag som i tråden skrev att de kanske va bättre och ge 105 och dom betalar kamremsbytet.

Om du eller någon annan har annat förslag på vad jag lägga fram på bordet för att få till detta med kamremsbytet är väl det ett förslag med...

John87 skrev:
Jag stog inför ett liknande val nyligen (precis köpt ny bil från handlare).
Egentligen går du +/- 0 på det. Antingen får du bilen billigare och finansierar servicen själv, eller så blir det dyrare i inköp men betalad service.

Jag valde dyrare bil och billigare service. Lånet (om du inte kontaktköper) är ju där ändå. Slipper hellre en klumpsumma på 8-10 tusen kronor lite senare.

Om han fixar kamremmen så se till att han gör en riktig service också. Då har du en "ny" bil som du inte behöver lägga pengar på under en längre tid.
Om han inte fixar det direkt se till att få det på papper. Känns bättre och du slipper bli lurad senare.

Lycka till med bilköpet! Tittade själv på just V50 2.4i, men valde en annan i samma bilklass istället. Det är dock en trevlig bil som jag gärna hade köpt om den inte varit mycket dyrare.

Här var ett svar jag var ute efter.. tack John smile

Det känns alltid bäst att ha lite kött på benen innan man går i kamp med en bilförsäljare.. har aldrig varit med vid ett bilköp och det var inte förren i fredags jag fick det svart på vitt att vilka speciella typer dom där försäljarna är.. allt är verkligen bara positivt när de gäller bilköpet. Detta förstog jag förstås från början men dom lägger fram allt på ett sådant sätt.

Eftersom jag inte har samma erfarenhet när de gäller bilar som vissa andra på detta forum har tänkte jag att varför inte fråga er lite om detta innan jag eventuellt köper bilen. Därför jag skrev de första inlägget smile

EDIT:

Sedan var det väl en fråga till egentligen:

Kan jag egentligen kräva att kamremen ska bytas nu när den gått så pass långt på så kort tid ?
Senast redigerat av opA (2 maj 2009)


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 maj 2009
#6
opA skrev:
Kan jag egentligen kräva att kamremen ska bytas nu när den gått så pass långt på så kort tid?

Det tycker jag absolut.
Om det är det som krävs för att han ska få sålt bilen så kan han inte tacka nej till det.

Bilhandlare är hala typer, men det inser man inte förrän man köpt bilen. Därför vill iaf jag ha klart allt innan själva köpet så jag slipper så mycket problem som möjligt senare. Allt ska vara klart att köras med och så ska det vara minst ett år efter köpet (när det handlar om så nya och dyra bilar).
Du vill ju inte få bilen så billigt som möjligt och sedan stå där ett halvår senare och se pengarna ticka iväg för service och reparationer. Hellre ett par sedlar mer och sedan bekymmersfria mil framför dig.

Jag gjorde så att jag inte prutade någonting på min bils grundpris. Däremot fick jag sänkt ränta, gratis service och kompispris på vinterdäck istället. Något jag är ganska nöjd med.

Vill du verkligen ha just denna bil så låt han ha sitt grundpris (han kan gärna få sänka det ett snäpp medans du tänker) men kräv service! I ditt fall kamremmen och så en vanlig service samtidigt, så du är säker på att allt är tipp-topp. Den har ju trots allt gått ganska många mil och det är väl en bil du planerar att ha i lite mer än några månader? smile

Sedan kan ingen bestämma något åt dig. Men det är så jag gjorde.
Var mitt första seriösa bilköp också så jag vet hur du känner smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

302 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
#7
Tack återigen för svar, John !

Det lutar nog mer åt att jag ska kräva ett kamremsbyte med service än sänkt pris då jag faktiskt håller med dig om att är den servicen gjord slipper jag tänka på det under iallafall, som du säger, minst ett år.

Vinterdäck har vi försökt att fjäska till men det problemet är tydligen mitt eget som jag får ta tag i till vintern.. har möjligtvis ett par däck till en gammal 740 som kanske passar om man har tur (?) Vet varken ut eller in om däcket.. min chef som sa att han hade två par över.

Du får gärna tillägga något då du verkar ha koll på detta.. känner mig lite tryggare som sagt. smile



Sök