3959
Sök

Sänkt Saab 9-3 ss Aero på vintern?

21 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder.
Hur funkar det med tillexempel 16 tummare på vintern, skrapar man i minsta isfläck?
Kör nu med 19" och orginal Aero chassi, men är sugen på att sänka 35 mm.
Ni som vet och kör samma bil som mig får gärna svara! smile

Sen en sak till, hörde Xenox ljusen kan balla ur om man sänker? Nåt ni varit med om?

Mvh Fredrik


8 883 Inlägg
30 april 2009
#2
Ljusen måste kalibreras efter en sänkning.

Angående det övriga så lär ju bilen bli lägre med 16" hjul, varför man nu ska ha det....

Fotograf på tierpidag.se

OEM <3
6 957 Inlägg
30 april 2009
#3
Funkar kommer det göra, men den blir rätt låg med 16" tongue Går det ens att ha 16" ifram?

Ang. Xenon så ska de kalibreras som "Hamilton" säger, kan hända att en givare inte hittar sitt läge
och får bytas, hände mig..kostar 4-500kr beg. och är väldigt lätt att byta smile

OEM <3

21 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
#4
Hamilton skrev:
Ljusen måste kalibreras efter en sänkning.

Angående det övriga så lär ju bilen bli lägre med 16" hjul, varför man nu ska ha det....

Okej, vad kostar det hos ÅF cirka? smile

Ja eftersom jag har 16 tum vinterhjul undrade jag bara om nån anna körde med det, och hur de funkar
med sänkt bil + 16 tums fälgar..

Läste lite om just ljusen på forumet, hur märks det att givaren är trasig? Får man ett felmeddelande?
Senast redigerat av Bouvin (30 april 2009)


457 Inlägg
30 april 2009
#5
Har kört med Eibach 30mm sänkning och 16"are, kör nu med H&R 45mm sänkning 17"are på vintern. Funkar fint, bara man tar det lite försiktigt.

Man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad...

106 Inlägg
30 april 2009
#6
Kör med 40mm + 15tummare. Kan säga att jag fasta ganska ofta ..

8 883 Inlägg
30 april 2009
#7
sselraeF skrev:
Kör med 40mm + 15tummare. Kan säga att jag fasta ganska ofta ..

15" får inte plats på en ss Aero så det är bara att glömma

Bouvin skrev:
Läste lite om just ljusen på forumet, hur märks det att givaren är trasig? Får man ett felmeddelande?

Ja du får ett felmeddelande.

Fotograf på tierpidag.se

Cambrant
30 april 2009
#8
Köp året runt däck och kör med 19 på vintern me smile

OEM <3
6 957 Inlägg
1 maj 2009
#9
Bouvin skrev:
Läste lite om just ljusen på forumet, hur märks det att givaren är trasig? Får man ett felmeddelande?

"Ljuslängdsreglering ur funktion, kontakta verkstad" står det, ordagrant tongue

De sitter en givare fram och en bak. När du sänkt så får du ju köra in fjädrarna lite
innan hjulinställning, då kommer du få upp detta meddelande i SID:en, bara att trycka på "clear"
så försvinner det. Det återkommer varje gång du startar bilen.

Om din bil har Bi-Xenon så justeras ju ljuset vid start, detta kommer inte ske förrän du gjort
hjulinställning.

Tror inte det kostar många lappar att kalibrera detta. Mitt ingick i priset vid hjulinställningnen

Mvh

OEM <3

21 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#10
Sportsedan skrev:
Har kört med Eibach 30mm sänkning och 16"are, kör nu med H&R 45mm sänkning 17"are på vintern. Funkar fint, bara man tar det lite försiktigt.

Okej men de låter ju bra! smile Funderar på att byta och köra 17" på vintern med, men har sprilans nya 16", så lite surt att behöva köpa nya igen tongue


21 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#11
Bjork skrev:
Bouvin skrev:
Läste lite om just ljusen på forumet, hur märks det att givaren är trasig? Får man ett felmeddelande?

"Ljuslängdsreglering ur funktion, kontakta verkstad" står det, ordagrant tongue

De sitter en givare fram och en bak. När du sänkt så får du ju köra in fjädrarna lite
innan hjulinställning, då kommer du få upp detta meddelande i SID:en, bara att trycka på "clear"
så försvinner det. Det återkommer varje gång du startar bilen.

Om din bil har Bi-Xenon så justeras ju ljuset vid start, detta kommer inte ske förrän du gjort
hjulinställning.

Tror inte det kostar många lappar att kalibrera detta. Mitt ingick i priset vid hjulinställningnen

Mvh

Okej tack för tipset om inkörning av fjädrarna! smile
Får väl se om de blir sänkning, funkar ju som det är nu med.

Tack för alla bra svar!
Mvh Fredrik


OEM <3
6 957 Inlägg
3 maj 2009
#12
Bouvin skrev:
Bjork skrev:
Bouvin skrev:
Läste lite om just ljusen på forumet, hur märks det att givaren är trasig? Får man ett felmeddelande?

"Ljuslängdsreglering ur funktion, kontakta verkstad" står det, ordagrant tongue

De sitter en givare fram och en bak. När du sänkt så får du ju köra in fjädrarna lite
innan hjulinställning, då kommer du få upp detta meddelande i SID:en, bara att trycka på "clear"
så försvinner det. Det återkommer varje gång du startar bilen.

Om din bil har Bi-Xenon så justeras ju ljuset vid start, detta kommer inte ske förrän du gjort
hjulinställning.

Tror inte det kostar många lappar att kalibrera detta. Mitt ingick i priset vid hjulinställningnen

Mvh

Okej tack för tipset om inkörning av fjädrarna! smile
Får väl se om de blir sänkning, funkar ju som det är nu med.

Tack för alla bra svar!
Mvh Fredrik

SÄNK! Du kommer inte ångra dig smile

OEM <3

1 464 Inlägg
3 maj 2009
#13
Bouvin skrev:
Sportsedan skrev:
Har kört med Eibach 30mm sänkning och 16"are, kör nu med H&R 45mm sänkning 17"are på vintern. Funkar fint, bara man tar det lite försiktigt.

Okej men de låter ju bra! smile Funderar på att byta och köra 17" på vintern med, men har sprilans nya 16", så lite surt att behöva köpa nya igen tongue

Du hittar dock ganska billiga 17" (á 700:- á la http://www.sdcc.se/ som ett exempel) som passar sig till vintern om du inte ska fläska på med skitdyra sådana, vilket är dumt imho. Detta ihop med ett par kronor för 16" så...

Givetvis handlar det väl lite om ekonomin, men... tongue

Edit: Jag har ganska nyligen bytt till Bilstein dämpare och H&R's 30mm sats och önskar att jag inte gjorde det tidigare. Helt annan känsla i bilen. Mindre problem nu (?) än innan gällande fartbulor och liknande också, även om det garanterat är dämparnas förtjänst och inte sänkningen...
Senast redigerat av MrJAM (3 maj 2009)

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)


Sök