2295
Sök

Kan man töjja biltema solfilm?

12 086 Inlägg
10 juli 2006
Trådstartare
#1
Kan man värma och töjja biltemas solfilm (den billiga ej värmereflekterande)?

Bra o veta innan man sätter på värmepistolen och förstör hela filmen smile

171 Inlägg
10 juli 2006
#2
jag hillar inte biltemas solfilm den är så plastig testade tona min me de men ja la der direkt nästan välvda rutor ä typ bara glömma filem å så tunns å den dra ihopsig när den värms

Volvo 240glt -84
Volvo 240tic -81
Audi a4 2,0t quattro -06

Girlie Girl
11 juli 2006
#3
Finns ingen solfilm som går att töjja, dom dyra solfilmerna som jag använder när jag lägger solfilm krymper när man använder värmepistolen.
Detta går inte med biltemas.

353 Inlägg
11 juli 2006
#4
Någon som har nån bra guide med bilder på hur man tonar rutor med billig solfilm från biltema? Har lite frågetecken som behöver rätas ut. T.ex hur man skär till filmen, gör man det innan man smäller upp det eller efter?

Enjoy....

LillNaisarn
11 juli 2006
#5
Mafghan skrev:
Någon som har nån bra guide med bilder på hur man tonar rutor med billig solfilm från biltema? Har lite frågetecken som behöver rätas ut. T.ex hur man skär till filmen, gör man det innan man smäller upp det eller efter?
lägg solfilmen på utsidan / insidan innan och skär med 1-2 cm till goda åt alla håll, och där efter applicera solfilmen...

edit: och efter solfimen torkat kan du skära bort överflödiga solfilmen, så gör jag iaf å det blir kanon resultat..
Senast redigerat av LillNaisarn (11 juli 2006)

353 Inlägg
11 juli 2006
#6
ok, tack. Applicera? Har man nå lim man fäster det me? Som du förstår så har jag aldrig gjort detta innan...och om det är lim, får man med det när man köper filmen eller är de nå spec man måste köpa till?

Enjoy....

Golle
448 Inlägg
11 juli 2006
#7
Solfilmen är självhäftande, spraya vatten på rutan innan så klibbar inte filmen fast direkt. Sen skrapar du ut vatten och luftbubblor med en hård gummiskrapa.

James May: In other news.... I've fitted a fan!

353 Inlägg
11 juli 2006
#8
ok, tack. Fan vad mekkigt det kommer bli med de små bakrutorna på min peugeot...det är sitter ju små grejer som håller upp rutan...nån som har nå mer bra tips för å få det bra?

Enjoy....

469 Inlägg
11 juli 2006
#9
Biltemas film går att använda med värmepistol.
Provade på en kompis bil för någon vecka sen.

Kör med värmepistolen på vecken tills du ser att den börjar slingra sig "liknar en orm" sen drar du ner med skrapan. Väntar några sekunder och om den kommer upp en bit igen vilket den brukar göra så gör du samma sak igen sen kommer den ligga fint där wink

Kör inte för länge på samma ställe då solfilmen kan börja smälta, som en slingra som jag sa.

LillNaisarn
11 juli 2006
#10
Mafghan skrev:
ok, tack. Applicera? Har man nå lim man fäster det me? Som du förstår så har jag aldrig gjort detta innan...och om det är lim, får man med det när man köper filmen eller är de nå spec man måste köpa till?
vad än du gör så glöm inte diskmedel eller alternativt såpa för att du ska kunna röra solfilmen lite innan den torkat helt, så man hinner skrapa ut vatten rester för att undvika bubblor och liknande,
OBS! bara ngn droppe diskmedel / såpa i vattnet , är mkt bra att etc sätta vatten & diskmedel i blomspruta...

Filmen är själv häftande, det sitter en genomskinlig plastfilm som du ska riva bort och sedan kan fästa på rutorna, ett tips är att sätta tejp på båda sidorna och sedan dra isär, kan vara knepigt annars, ett till tips är att spruta lite vatten eftersom att du river bort filmen från "skydds filmen" så att det inte fastnar skräp eller att den ska lyckas bli skrynklig..


hoppas att man var till ngn hjälp.
Senast redigerat av LillNaisarn (11 juli 2006)

353 Inlägg
12 juli 2006
#11
LillNaisarn skrev:
Mafghan skrev:
ok, tack. Applicera? Har man nå lim man fäster det me? Som du förstår så har jag aldrig gjort detta innan...och om det är lim, får man med det när man köper filmen eller är de nå spec man måste köpa till?
ett till tips är att spruta lite vatten eftersom att du river bort filmen från "skydds filmen" så att det inte fastnar skräp eller att den ska lyckas bli skrynklig...
Tack det var till mycket hjälp, men vart ska jag spruta vatten? På filmen? Försämrar inte vattnet filmens fästförmåga?



EDIT: Värmeslingan i bakrutan skadar inte solfilmen sen till vintern va?
Senast redigerat av Mafghan (12 juli 2006)

Enjoy....

159 Inlägg
12 juli 2006
#12
du ska spruta vatten på rutan.
värmeslingan har inte gjort så min film lossnat iaf big_smile tror filmen sitter som berget när den väl har fastnat

35 Inlägg
12 juli 2006
#13
Ska du köpa en bra film så köp CFP:s solfilm, en riktigt bra film. Det är den proffsen använder.

353 Inlägg
12 juli 2006
#14
'"LACKAREN"' skrev:
Ska du köpa en bra film så köp CFP:s solfilm, en riktigt bra film. Det är den proffsen använder.
Nu är det så att jag är ute efter en film som är billig och som jag kan slänga om det går fel utan att få hål i plånboken=)

Enjoy....

353 Inlägg
12 juli 2006
#15
Mafghan skrev:
ok, tack. Fan vad mekkigt det kommer bli med de små bakrutorna på min peugeot...det är sitter ju små grejer som håller upp rutan...nån som har nå mer bra tips för å få det bra?
Nån som har tips på ovan??

Enjoy....

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
12 juli 2006
#16
Mafghan skrev:
Mafghan skrev:
ok, tack. Fan vad mekkigt det kommer bli med de små bakrutorna på min peugeot...det är sitter ju små grejer som håller upp rutan...nån som har nå mer bra tips för å få det bra?
Nån som har tips på ovan??
Kolla om du kan få av rutorna från bilen, klart enklare att jobba med då.

Biltemas film kan vara lite luriga att jobba med, åk hellre till micro och köp deras billigaste, vi använde den på våran partybuss igår och det blev kanon resultat

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

353 Inlägg
12 juli 2006
#17
nä, nu har jag bestämt mig. Ska köpa den svarta på biltema. I eftermiddag smäller jag upp den. Någon som har erfarenhet av micros svarta och kan säga varför den är bättre så köper jag kanske den istället. Men annars så är ju biltemas billigast.

Enjoy....


Sök