Jag hade samma fenomen i min bil.. detta började inträffa direkt efter att jag satte in ett batteri i bagagen.. dubbel kollade allt ett x antal ggr.. tills slut fick ja lite hjälp och kom fram till att min generator laddade växelström och då hade ja en 60amp säkring i.. och ioch med batteriet i bagagen så märkte jag aldrig när den gick men så fort jag öppnade huven så vart den sprucken...Så mitt tipps.. mät och kolla så du inte har växelström i systemet.. kan förstöra en hel del
men shit... så kan det väll itne va jag bytte den för ett tag sen för dyra pengar ... iaf så funkade det fint förut
pattilatti2 skrev:
nya kablar..kontakter..så de inte är kortis,nånstans..kanske en 80amp säkring..finns 120 me automatisk brytare..slipper du köpa nya konstant kolla att kabeln mellan batteri o generator e hel..jord vid batteri kaross..o sen att ingen kabel vid steget tar vid varann...
tar i varandra? klart att dom inte har kontakt med varndra, men du menar inte att sladdarna ligger nära varandra när dom väll ska in i slutsteget? jag har el på högersida i bilen och lågnivå på vänster.
Nja, det blir nog svårt tror jag. Men vill du så gör gärna det ändå.
Står det ingenting på kabelhöljet?
Alltså, 60A säkring ska hålla med tanke på att basen bara är på 4 Ohm, så enkelt är det. Ifall det är glapp vid säkringen framme vid batteriet så är det en mycket trolig orsak till att säkringarna pajjar. Det borde vara fel med strömförsörjningskablarna, så tycker jag iaf.
Ser ut som det står 21mm2 på jordkabeln, och + samt jord kablarna är lika grova? Då borde det vara 21mm2 (tror inte tillverkaren ljuger) och med en sån grov kabel kan du använda en 80A säkring så du behöver inte köpa nya kablar. Om även en 80A säkring går sönder måste du kolla igenom alla kontakt ytor etc. igen och om det verkligen inte är något fel på dom kan de ju i värsta fall vara slutsteget som är trasigt.
Ser ut som det står 21mm2 på jordkabeln, och + samt jord kablarna är lika grova? Då borde det vara 21mm2 (tror inte tillverkaren ljuger) och med en sån grov kabel kan du använda en 80A säkring så du behöver inte köpa nya kablar. Om även en 80A säkring går sönder måste du kolla igenom alla kontakt ytor etc. igen och om det verkligen inte är något fel på dom kan de ju i värsta fall vara slutsteget som är trasigt.
men det står ju 16mm på el kabeln?
Aha, såg nu att strömkabeln och jordkabeln inte var lika stora, men tycker ändå det verkar konstigt att de steget skulle kunna bränna en 60A säkring, speciellt när lasten på de är 4ohm. Kolla upp alla kontaktytor först en extra gång.
men det står ju 16mm på el kabeln?
Aha, såg nu att strömkabeln och jordkabeln inte var lika stora, men tycker ändå det verkar konstigt att de steget skulle kunna bränna en 60A säkring, speciellt när lasten på de är 4ohm. Kolla upp alla kontaktytor först en extra gång.
yes sir! jag ska... typ så att allt sitter bra och "fint" inte nuddar varandra osv osv?
Jag skulle bytt ut strömkabeln till 20-21mm2 då det blir hyfsat spänningsfall över den distansen i en 16mm2.
Sedan finner jag det inte så konstigt om det äts säkringar, spec vid MKT bas då steget är avsäkrat med 75A och du har 60A som säkring. Topparna som steget drar kan överstiga dess 75A avsäkring i korta stunder....
Sedan en rättelse....man får avsäkra 20-21mm2 med 100A
Det konstaterades att basen är på 4 Ohm, då drar inte steget mer än 35-40 A. I just detta fall så räcker det med 16 mm2 kabel, en 60 A säkring ska absolut inte gå sönder heller. Observera att jag alltså menar just detta fall (4 Ohms belastning), inget annat.
Det konstaterades att basen är på 4 Ohm, då drar inte steget mer än 35-40 A. I just detta fall så räcker det med 16 mm2 kabel, en 60 A säkring ska absolut inte gå sönder heller. Observera att jag alltså menar just detta fall (4 Ohms belastning), inget annat.
Dock vet du att det kan dra iväg till det dubbla i korta toppar Fast en annan sak han kan göra är att byta säkringstyp då AGU inte är direkt tillförlitliga....