2873
Sök

Problem med laddtryck på audi s3?:S

142 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
hej

har fått porblem med min audi s3 -99 igen. eller har haft problemet sen jag köpte bilen men löste det förra sommaren genom att dra ur lmm och körde så hela sommaren och det funkade kanon, sen kom vintern och då kopplade jag i lmm igen. och nu igår när jag skulle koppla ur lmm igen så rycker den och jävlas varför? det funkade ju bra hela förra sommaren? problemet är så att bilen laddar som den ska till 2500 sen laddar den orginal sista vägen. bara det som är felet ryker inte eller något utan bara slår om till orginal ladd vid ca 2500. detta är när jag har lmm ikopplad. har jag den ur kopplad så laddar den 1.1 hela vägen eller gjorde iaf förra sommaren kopplar jag ur den du så rycker den bara. någon som vet vad detta kan vara för fel. köpte en ny lmm förra året men inte skillnad köpte en ny magnet ventil me och ingen skillnad. har även bytt dymp till en dahlbäck. har även felsökt bilen och inga felkoder. bilen är chippad på BSR skulle det kunna vara något fel på chipet eller? eller är det lmm som är sönder och jag fick ett måndags ex när jag köpte ny? sitter här och blir gråhårig och vet inte vad jag ska göra för att lösa problemet.

Mvh Danne

Smålänning
7 883 Inlägg
13 april 2009
tror din LMM sjunger på sista versen faktiskt.

Prova byta grejer som går sönder på en gång.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

142 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
byte den förra året ingen skillnad.:S
Senast redigerat av 88Danne (13 april 2009)

1 688 Inlägg
13 april 2009
Låter märkligt at den gick bra hela förra sommaren utan att lmm ar inkopplad.
Kanske dags att lämna in den på felsökning.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

142 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
de chippade den 2004 är det lönt att kolla med de nu? har gjort felsökning de enda de kunde hitta var lmm och den bytte jag ingen skillnad. "limp home" slår den inte i om det är den som gör att bilen bara laddar 0,3. för att om jag växlar så är det samma sak bra ladd 1,1 till ca 2500. kan ju säga så har me att om jag släpper lite på gasen så kan den ladda till ca 3000. är skit skumt.

15 Inlägg
13 april 2009
Hej

Svarade på NA-forumet så kika där

Tror de kan vara en tempgivare som spökar, ett vanligt fel att den är paj!

MVH

142 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
får byta en me och prova. vad skulle de annars kunna vara skulle jag ha kunnat fått en trasig lmm?

142 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
får be om ursäkt var ute och provade med laddtrycksmätare. laddtrycket sjungker inte till orginal det är bra ligger på 1,1 det är något annat det känns vid 2-3000 varv men syns inte på laddtrycket men om man släpper upp gasen lite så fortsätter den att går bra någon som kan ge mig ett svar på detta? kopplar jag ur lmm så rycker bilen men problemet är borta?

142 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
Dansken- skrev:
88Danne skrev:
de chippade den 2004 är det lönt att kolla med de nu? har gjort felsökning de enda de kunde hitta var lmm och den bytte jag ingen skillnad. "limp home" slår den inte i om det är den som gör att bilen bara laddar 0,3. för att om jag växlar så är det samma sak bra ladd 1,1 till ca 2500. kan ju säga så har me att om jag släpper lite på gasen så kan den ladda till ca 3000. är skit skumt.

Det låter exakt som att den laddar lite för mycket. När du kommer till 2500 rpm märker systemet att den laddar för mycket och växlar till en lägre fullast. När du växlar nollställas felet och därför får du laddtryck igen. Om du gasar lite mindre kommer felet senere, som du skriver.

hur gör man för att lösa detta då? laddtrycker sjunker inte det känns lite som att bilen bara släpper av lite svårt att förklar men om jag sj släpper på gasen så går den bättre:S

142 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
nej men vad kan det vara någon?

371 Inlägg
13 april 2009
Läs av felkoder och kolla vad dom säger.

142 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
hade bara en och det va på lmm. och den har jag byt utan resultat

142 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
skulle det kunna vara Bypass-ventilen vart siter den? och kostar?

E6-MaCCe
13 april 2009
Ska nog inte stirra dej blind på LMM. En bra sak att alltid börja med är att kolla läck på rör och slangar. LMM mäter bara luften som strömmar igenom den å jämför den med bl.a spjällvinkel och så vidare.Får du då ett läck på t.ex tryckrör så kan det bli felkoder på LMM, och får ju då inte in all luft i motorn som går genom LMM, och att köra bilen utan LMM inkopplad är ingen bra lösning då bilen bara går efter beräknad luftmäng och alltså inte opptimalt. Hoppas du hittar felet.

Random Hero
4 047 Inlägg
13 april 2009
88Danne skrev:
hade bara en och det va på lmm. och den har jag byt utan resultat

har du kollat om felkoden kom upp igen? och tog du bort den efteråt ?

Dog food lid. Backwards

142 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
nej har inte kollat felkod igen... sitter och funderar om det kan vara läckage från lmm till turbon den slangen. visst kostar den en den? vet att den ser lite spruken ut men har haft bilen på tomgång och sprutat med startgas då ska väll bilen öka i varv om den är läckage eller?

E6-MaCCe
16 april 2009
Är ju inte säkert att slangen är otät då motorn står och går på tomgång, motorn rör sej ju vid gaspådrag, så bäst är att skruva bort slangen å klämma å titta å böja på den så ser du garanterat om den är trasig. om du haft problem med tomgången så kan d ju klart tyda på luft läck.
Senast redigerat av E6-MaCCe (16 april 2009)

142 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
har inte haft problem med tomgången

elektriker
26 Inlägg
7 maj 2009
så som du beskriver beter sig min nu när jag har en avgastempgivare som krånglar och bilen återställer sig efter en stund  msn när jag trycker på så slår den ifrån och går in på nödprogram och där rycker det till lite och laddtrycket varierar! vet ju inte om det e riktigt samma på s3 som s4 men kolla avgastempgivarna!

142 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
får ta och kolla de tackar

Sök