2857
Sök

MC-kort, kostnader?

Muttley
5 maj 2009
85an skrev:
VV är bra på att ta betalt dom jävlarna... har du giltigt körkortstillstånd? Det går ut efter 3-4 år, sen måste man ta nytt.. det fick jag göra (haft b-körkort i 4 år) och det tog en månad för dom sega jävlarna att öppna posten och ge mig mitt nya körkortstillstånd (länsstyrelsen)

När jag ansökte om nya tillståndet skrev jag med en lapp i brevet att jag ville de skulle vara snälla och skicka ut papperna till min 20 års dag;) Och gissa vad jag fick i present smile. haha trodde inte de skulle hjälpa faktiskt.
Senast redigerat av tkd_rille (5 maj 2009)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
5 maj 2009
Martin 9-3 skrev:
Fast sen beror det på vad man jämför med.

Du får en hel utbildning för 10.000:- eller kan försäkra en sporthoj i 2, kanske 3 månader som nybliven mc-åkare för samma summa. big_smile

Haha ja, men vem köper en sporthojj cool

Rock'n Roll

519 Inlägg
5 maj 2009
Rent spontant så skulle jag vilja säga att MC-kort är dubbelt så dyrt som B-kort. Eftersom körlektionerna är dubbelt så dyra. Du bör nog räkna med åtminstone tiotusen skulle jag tro....

Muttley
5 maj 2009
Crazyivan skrev:
tkd_rille skrev:
oleg skrev:
När du ska köra upp så sker följande:

Vi fick varsin fråga om motorcykeln, klarade du teorin så kan du den.

Du får Börja på konbanan med att:
Leda cykeln i ett kors typ.
Köra den långsamma konbanan med "inbyggd" garagevändning.
Köra den snabba konbanan.
Bromsa från 70 sedan från 90km/t utan att låsa bakhjulet (jag använde aldrig bakbromsen)

Allt detta utan att köra omkull eller välta någon kona. (jag välte en kona men fick köra snabba konbanan igen och visa att jag kunde utan att välta en kona)

Klarar du det så ska du ut i trafiken i ca 15-30 min.

Och om du klarar det gallant så får du lappen!

ungefär så.
Men vi fick inga frågor på uppkörningen när jag körde upp.
När vi skulle gå bredvid motorcykeln skulle vi leda den till startplats för den långsamma banan.
Låsa bakhjulet får man göra under uppkörningen OM du släpper direkt man får inte glida långt alls Så fick vi förklarat, men man ska inte låsa bakhjulet alls om man inte vill ramla=).

Jag gav runt 5 tusen för mitt kort. Billigt tycker jag.

grymt billigt... men hyrde du all utrustning från dom då? hjälm,klädsel m.m ??

lite surt om man måste köpa allt sånt, roligare o köpa riktiga grejer efter man fått sig kortet.

Nej jag hade all klädsel själv hade ändå övningskört 2 år big_smile hade inte råd eller tid att ta kortet bara.
Jag gick nån lektion på banan med körlärare sen uppkörningen hyrde jag hans hoj=)

Tänk på det, du måste ha godkänd klädsel på dig när du kör upp, har du inte ryggskydd eller mc stövlar/skor så kan du glömma att köra upp och förlorar pengarna=).
Men de kolla klart inte mitt ryggskydd.

Du kan ju låna riktiga kläder till uppkörningen, men för allt i världen kör alltid med en ryggskena smile.

Muttley
5 maj 2009
Larschan skrev:
Rent spontant så skulle jag vilja säga att MC-kort är dubbelt så dyrt som B-kort. Eftersom körlektionerna är dubbelt så dyra. Du bör nog räkna med åtminstone tiotusen skulle jag tro....

Körlektionerna var inte dubbelt så dyra här, 1100 för 120 minuter om man lånade hojjen. 800 för 2 timmar med egen hoj.

Blyfot
829 Inlägg
5 maj 2009
Det borde verkligen inte bli dubbelt så dyrt att ta mc kort. B kort är ju mer grundligt och har man de någorlunda fjäskt och inte helt oerfaren när de gäller två hjuligt borde de bli hälften så dyrt tycker ja.

"bara en mor kan älska en sån son"

9 108 Inlägg
5 maj 2009
Har man aldrig kört hoj innan och inte har någon egen att övningsköra med kan man inte räkna med att ta det på två-tre lektioner precis, lite drömsiffror folk kommer med tycker jag.

Bara uppkörningen kostar runt 2300 inkl hyra av hoj så räkna med sammanlagt 3000 för kostnader för teoriprov och kringkostnader, sedan runt 1000 spänn per körlektion (alltid dubbellektioner). Det går över 5000 ganska snabbt kan man räkna ut med lågstadiematte wink

Jag hade ingen att köra med (han jag skulle köra med fick sin hoj stulen) och jag tog 7 dubbellektioner för att känna mig säker på att klara det på första då det som sagt kostar 2300. Sammanlagt ~10k och det tycker jag inte är så farligt i och med att jag inte kört innan.

Visst, reglerna kan man men det gäller att nöta in låg och högfartsbana, eco-driving och allt annat dom kollar på uppkörningen numera. Det lönar sig alltid med att räkna lite högre än vad man hoppats på, du blir besviken om du kommer som nybörjare och tror det räcker med två-tre lektioner.

/ blivande trafikläraren wink

Muttley
5 maj 2009
MilleN skrev:
Visst, reglerna kan man men det gäller att nöta in låg och högfartsbana, eco-driving och allt annat dom kollar på uppkörningen numera.

Har de börjat kolla eco driving på hoj med nu ?? de kan inte ge sig smile.

9 108 Inlägg
6 maj 2009
tkd_rille skrev:

Yes eco eco alltid eco wink Jag kan förresten råda alla att ta mc-kort så snart som möjligt för dom kommer snart göra det ännu svårare.

En tumregel är förresten att körlektioner brukar kosta lite under 10 kronor / minut. 1100 för 120 minuter är standard häromkring. 550 för enkellektion. Tänkte vidareutbilda mig till MC-lärare men man måste jobba som B-lärare i ett år först. Jag tror det är lättare för nerverna att utbilda i MC för då har dom oftast redan B-kort och kan alla regler, mest innötning som behövs wink Men man får allt räkna med minst 5 dubbellektioner för att hinna stressa igenom alla moment dom kikar på Uppkörningen och det är om man redan har full koll på koppling och växlar osv.

Saabifierad
2 031 Inlägg
7 maj 2009
MilleN skrev:
Har man aldrig kört hoj innan och inte har någon egen att övningsköra med kan man inte räkna med att ta det på två-tre lektioner precis, lite drömsiffror folk kommer med tycker jag.

Bara uppkörningen kostar runt 2300 inkl hyra av hoj så räkna med sammanlagt 3000 för kostnader för teoriprov och kringkostnader, sedan runt 1000 spänn per körlektion (alltid dubbellektioner). Det går över 5000 ganska snabbt kan man räkna ut med lågstadiematte wink

Jag hade ingen att köra med (han jag skulle köra med fick sin hoj stulen) och jag tog 7 dubbellektioner för att känna mig säker på att klara det på första då det som sagt kostar 2300. Sammanlagt ~10k och det tycker jag inte är så farligt i och med att jag inte kört innan.

Visst, reglerna kan man men det gäller att nöta in låg och högfartsbana, eco-driving och allt annat dom kollar på uppkörningen numera. Det lönar sig alltid med att räkna lite högre än vad man hoppats på, du blir besviken om du kommer som nybörjare och tror det räcker med två-tre lektioner.

Hur går själva ecodrivingmomentet till? tog mc-körkort på "stenåldern" hehe precis när den nya banan kom så det skulle vara kul att veta smile
Förövrigt på vilket sätt kommer det bli knepigare? har hört om den fåniga riskutbildningen alla ska tvingas gå på för 1500kr eller vad det är men är det något mer utöver det?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
7 maj 2009
Kul på hjul är nog dom mest omtalade i gbg smile
Ligger vid heden om jag inte missfinner mig!
8/10 klarar sig där läste jag nått om på sporthoj.com

C H E V R O L E T <3

Muttley
7 maj 2009
MilleN skrev:
tkd_rille skrev:

Yes eco eco alltid eco wink Jag kan förresten råda alla att ta mc-kort så snart som möjligt för dom kommer snart göra det ännu svårare.

En tumregel är förresten att körlektioner brukar kosta lite under 10 kronor / minut. 1100 för 120 minuter är standard häromkring. 550 för enkellektion. Tänkte vidareutbilda mig till MC-lärare men man måste jobba som B-lärare i ett år först. Jag tror det är lättare för nerverna att utbilda i MC för då har dom oftast redan B-kort och kan alla regler, mest innötning som behövs wink Men man får allt räkna med minst 5 dubbellektioner för att hinna stressa igenom alla moment dom kikar på Uppkörningen och det är om man redan har full koll på koppling och växlar osv.

tur man tog de förra året då. Då var de inte ens snack om eco driving, men de blev väl sådan körning i med man körde sjukt lugnt och utan misstag i trafiken.
Var faktiskt bättre än inspektören på balans i trafiken, vid rödljusen=) och de fick jag väldigt gott betyg för.

Jag tror jag tog typ 3 lektioner via läraren men jag fick lite rabbatt för jag känner han lite.

Hoppas du lyckas med mc lärare, de verkar rätt slappt och skönt=).

9 108 Inlägg
7 maj 2009
Slash skrev:
Hur går själva ecodrivingmomentet till? tog mc-körkort på "stenåldern" hehe precis när den nya banan kom så det skulle vara kul att veta smile
Förövrigt på vilket sätt kommer det bli knepigare? har hört om den fåniga riskutbildningen alla ska tvingas gå på för 1500kr eller vad det är men är det något mer utöver det?

Det är mycket att man ska ligga på hög växel, vara bestämd i accelerationen och gärna hoppa över till så hög växel som möjligt direkt samt att motorbromsa i väldigt god tid. Inte stå länge på tomgång heller utan att då stänga av motorn.

Riskutbildningen är ett av momenten som antagligen kommer läggas till ja, 1500 låter saftigt jag tror snarare det är som riskettan för bil, runt 3-400 spänn. Det lär bli teoriprov och körprov på samma dag också. Rent allmänt ska dom strama upp det hela lite har jag fattat det som. Det är faktiskt lite väl enkelt att ta MC-kort idag om folk klarar det på 2 lektioner wink För bil ligger snittet idag på 20-25 körtimmar minst. Inget är klubbat än men det är mycket i planeringsstadiet. Sedan är riskettan faktiskt inte så fånig utan däremot jävligt vettig tongue

712 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Då får man nog passa på o ta kortet innan nya regler kommer!!

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

SQ
1 343 Inlägg
7 maj 2009
så, börjat plugga samt första körlektionen på torsdag nästa vecka! äntligen!

Ljudnörd!

Sök