3692
Sök

740 GLT 16v höga avgasvärden, nån som kan se vad som är fel ?

321 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
#1
Hallå ska i dagarna införskaffa mig en 740 glt 16v, som har några irriterande 2or, och det är höga avgasvärden.
så här såg dom ut på senaste besiktningen..

CO/K-värde: 7.0
CO 2500: 6.4
HC: 603
Lambda: 0.83

besiktningen före tror det var e85 här i då...

CO/K-värde: 0.4
CO 2500: 0.9
HC: 192
Lambda: 1.05

här var det k-sprit i... smile

CO/K-värde: 0.4
CO 2500: 0.5
HC: 176
Lambda: 1.03

den här besiktningen var inte hc'n så snitsig inte big_smile

CO/K-värde: 0.7
CO 2500: 1.1
HC: 999
Lambda: 1.03



Katalysatorn är nybytt (biltemas) funkar den bra ?
vad tyder dom värdena på, den drar mycket bensin med å lite orolig tomgång.
startar inte direkt heller, man får först vrida på nyckeln å gnida 1 sek, sen vrida igen så startar den direkt.
Jag vet att oljan i motorn var riktigt gammal på besiktningarna iaf, men är nu bytt. har ej provat besikta efter det.
Vad ska ja kolla upp ?
Senast redigerat av frightnight (1 maj 2009)


Blästrare LITAB LACK
325 Inlägg
1 maj 2009
#2
det är inte lambda sonden som är kass då..
då stämmer ju inte bränsle /luft blandningen å då kan du få väldigt höga värden

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!

321 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
#3
offarn skrev:
det är inte lambda sonden som är kass då..
då stämmer ju inte bränsle /luft blandningen å då kan du få väldigt höga värden

Jaså ? ja kanske det, jag får med en ny lambdasond iaf, han har tröttnat smile lambda lampan kan börja lysa ibland sa han.


321 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
#4
Har provkört den nu, bilen går knappt framåt ibland...gasar man böööar den, sen efter en stund så går den bra eller ja..hyffsat iaf...jag testade koppla ur lambda sladdarna..då slutade den att bööa..vad ska hända om man kopplar ut lambda sladdarna ?


87 Inlägg
1 maj 2009
#5
Bilen går i felsäkert läge, blandar enligt en förinställd map som är lite fetare för att säkerställa motorns säkerhet. Att den slutar bööa när du rycker lambdan tyder ju på att något är fel men det är inte nödvändigtvis lambdan även om det är mest troligt, hur går den i övrigt när kabeln är ur?

lambda 0,83 som första bes hade tyder definitivt på en kass lambda

(\__/)
(='.'=) This is bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination!!!

321 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
#6
noki skrev:
Bilen går i felsäkert läge, blandar enligt en förinställd map som är lite fetare för att säkerställa motorns säkerhet. Att den slutar bööa när du rycker lambdan tyder ju på att något är fel men det är inte nödvändigtvis lambdan även om det är mest troligt, hur går den i övrigt när kabeln är ur?

lambda 0,83 som första bes hade tyder definitivt på en kass lambda

Med utryckt lambdasladd så går den faktist bra, men dålig tomgång (den dör ibland), men det var ojäm tomgång med lambda sladden i med smile men bööar iaf inte.
och man ser hur hela motorn skakar när den går ojämnt på tomgången.. LMM är bytt, men den är iofs tagen irån skroten, jag kopplade ut lmm när bilen var i gång då, vart tomgången riktigt orolig och tillslut dog den.
Senast redigerat av frightnight (1 maj 2009)


Whatever :)
1 652 Inlägg
2 maj 2009
#7
hmm kollat tomgångs motorn? misständer den? vet att min glt var sån i början med... men sen slutade de.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

321 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#8
Jahapp, nu har ja bytt lambda, den gammla var riktigt jävla misshandlad..nån hade skruvat dit den med en rörtång, så den var exakt helt rund...å gängor fanns det inte..nått dumhuvud måste gängat i den fel. så ja fick knappt i den nya lambdan..men ja fila på gängorna på den nya så gick den i tillslut big_smile Nu efter lambda bytet lyser inte lambda mätaren och tomgången är bra mycket bättre men inte helt 100% liiiite liiiite orolig tycker jag iaf.
Aja har bes i morgon, får se vad den har för värden då :-]
Ja just det, på 270kr kom jag 10 mil inan lambda bytet...
Senast redigerat av frightnight (8 maj 2009)


Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
8 maj 2009
#9
när lambdan värdena är så låga så går den TOK fett

ett tips är att läsa på om avgasvärden så kommer ni bli mycket hjälpa
kan vara grenrörsläckage oxå om man har otur

men tror att lambdan var ett bra val denna gång
och säkert nya tänddelar pga den gått fett en tid

Kör fort så hinner inget hända...

321 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
#10
Hallå, nu har ja besiktat den med "nya" lambdan, då vart det så här...

CO/K-värde: 0.8
CO 2500: 0.8
HC: 98
Lambda: 1.21

CO-halt tomgång för hög 
CO-halt förhöjd tomgång för hög 
Lambda-värde förhöjd tomgång felaktigt



Avgasläkgage har jag iaf såg jag...vad gör så cona är för häga ?
Senast redigerat av frightnight (9 maj 2009)


5 198 Inlägg
9 maj 2009
#11
Det första jag skulle göra om det inte är gjort.. byt olja och filter samt tändstift..borde vara standard grej för alla INNAN man besiktar, ,det gör mer än man tror.

321 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
#12
gamlingen skrev:
Det första jag skulle göra om det inte är gjort.. byt olja och filter samt tändstift..borde vara standard grej för alla INNAN man besiktar, ,det gör mer än man tror.

stiften och oljan är bytt, men ska nog byta olja igne inan nästa besiktning


341 Inlägg
9 maj 2009
#13
hur ser stiften ut nu? är dom torra som fnöske? är dom normala har du antagligen ett avgasläckage...


Sök