chrix skrev:
Det värsta med Biltema är att man kanske inte alltid får samma prylar om man köper efter ett år eller mer..
Och det är nog stor risk att det är beroende på vilken bilmodell man köper till..
En jämförelse som visserligen har en liten skillnad, Bilarna vägde ca 150 olika till vårans fördel..
Jag körde då med Brembo ORIGINAL skivor och Belägg från VAG och körde 10 timmar på bana innan beläggen var slut, och hade helt ok bromsar hela tiden...
Några polare åkte med samma storlek på skivor och OK men hade köpt allt på Biltema... Deras belägg höll ca 1.5 timmar och dom hade aldrig riktigt bra bromsar...
Har även haft Biltema belägg på någon gammal bil förut och av erfarenheter så köper jag INTE Bromsar eller styr/kulleder längre...
Det finns MASSOR av BRA saker man kan köpa på Biltema, men har man en bil som man har tänkt att ha kvar så ser jag INGEN anledning till att snåla med säkerheten och köpa Biltema bromsar och Nankang däck
min erfarenhet oxå
på min 245:a fick jag mängder med små sprickor i bromsskivorna som var från biltema
detta problem har jag ALDRIG haft med några andra skivor
trots att jag härom dagen råkade ut för att ena framoket låste sig hade då några hundra meter hem till polaren så jag körde sista bilen fast det gick "lite" trögt
när jag stannade så kommer kompisen springande och säger att det brinner om oket
skivan var nästan gul
kör fortfarande med samma skiva utan att det slår det minsta i ratten
detta var volvo orginal skiva
saker jag aldrig mer köper på biltema är
Olja
oljefilter (efter att ha tömt 5liter olja när tätningen släppte på filtret)
bromsskivor
bromsklossar (dåliga bromsar dammar något förbannat blir lätt glasade)
olika leder spindel och styrleder
det är saker jag själv upplevt som helt värdelösa