3458
Sök

Olovlig körning hur mycket böter eller tar de körkortet?

Systemadministratör, Bilbyggare, Rekonditionerare
68 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
hej gjorde det som så många andra gjort drog ett biltransportsläp och allt vägde för mkt drag bil 520 kombi och bilen på släpet 535 och ett stort släp var det

oturligt nog vart jag stoppad av polisen och allt vägde lite för mycket så det vart olovlig körning och trafikpolisen skrev ett papper in till polismyndigheten och jag får vänta svar från dom så jag fick ingen böter på plats och jag fick köra där ifrån fast utan släpet då

min fråga är vad kan konsekvenserna för detta kan jag bli av med körkortet? eller blir det böter finns det risk för prick i så kallade belastningsregistret?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 maj 2009
Böter blir det garanterat, men om dom drar körkortet är jag osäker på. Beror kanske på hur mycket över tillåten dragvikt du var?

Men din bil får väl dra en 1400kg? Kan tänka mig att ett biltransportsläp har en totalvikt en rejäl bit över detta tyvärr...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

12 086 Inlägg
11 maj 2009
Du gjorde dock de felet man lär sig först innan man kör överlass smile , och de är att man ska köra överlass på kärran, inte köra för tung kärra. Laglig kärra = ingen olovlig körning.

Men nu är de ju tyvärr försent, jag är tveksam. Jag gissar på att du har ca 1000kg övervikt på bilen?
Det kan nog bli påtal om körkort, men har du tur klarar du dig med en varning. Sen sen tillkommer böter förståss.

888 Inlägg
11 maj 2009
172 Fordon med släpvagn brukats trots att maximal tillåtna släpvagnsvikt överskridits med:

A 1 – 20 % ................................................................................ 2000:-
B 21 – 30 % ................................................................................ 2500:-
C 31 – 40 % ................................................................................ 3000:-
D 41 – 50 % ................................................................................ 4000:-
Anm: 51 % och däröver rapport till åklagare.

173 Fordon/fordonskombination brukats trots att högsta tillåtna maximilast överskridits med:

A 1 – 20 % ................................................................................ 2000:-
B 21 – 30 % ................................................................................ 2500:-
C 31 – 40 % ................................................................................ 3000:-
D 41 – 50 % ................................................................................ 4000:-

174 Till motordrivet fordon kopplat fordon brukats trots att högsta tillåtna maximilast överskridits med:

Mvh

Fri fart för ett fritt folk!
14 163 Inlägg
11 maj 2009
börja med att skriv exakt vad du fick dra vad kärran fick lasta och vad bilen som stog på kärran

så slipper vi gissa

nästa gång kör istället på att inte ha en kärra som lastar mer än vad bilen får dra

så får du dra 1500kg så se till att kärran inte är reggad för högre än 1500kg så slipper du olovliga körningen

första gången man åker fast  borde du klara kortet
fast det beror nog på hur mycket övervikt det var
och om det var enbart kärran som inte stämde eller om det dessutom var överlast på kärran

men en olovlig körning ska inte automtiskt betyda indraget körkort
men blir det indraget blir det 1-3månader om det inte var en bil med max släpvagns vikt 1000kg och du drog en 2200kg kärra då kan man nog ligga lite mer illa till

Kör fort så hinner inget hända...

68 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
ja bilen i fråga 520 kombi fick tydligen bara dra 1440 med B och max 1700kg släpet va ju ett stort boggiesläp som klarar bilen men hade en max last på under 900kg vilket inte ens en golf väger så hallå
men om jag inte mins fel så va överlasten på de totala ca 200kg så hade jag dragit en golf istället för en 535 så hade jag tydligen sluppit olovligkörning

så dragbilen är en 520 kombi-93 och släpet boggie och bil på släp 535-88
men ärendet skickades ju direkt till åklagare

är det någon som vet hur lång tid det tar när det gäller svar

2 230 Inlägg
11 maj 2009
när det gäller att få svar tar det en evighet, fick vänta lite över 6månader själv från dom, inte allt för kvicka dvs, dock var det länstyrelsen men sen har man ju märkt att åklagare inte är så snabb heller smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

118 Inlägg
11 maj 2009
Det jag tror att de skrev heter primärrapport och skickas till åklagare som kan ge dig strafföreläggande(böter) eller så blir du kallad till rätten. Det skickas till länsstyrelsen också så de får avgöra det med ditt körkort. Du skulle ha blivit delgiven brottet på plats,alltså fick du en lapp du skrev på där det står föklarat vad förenklad delgivning är.
Där ska det stå att du kommer få hem ett brev,sen får du ett till en dag efter med vad som kommer hända. Där finns det ett nummer du kan ringa om du tycker något inte stämmer så du får yttra dig. Sen efter 2 veckor förklaras du delgiven,att du godkänner det de skickade.
Du ska ha fått en lapp där det står myndighet och nummer som du ska vända dig till om du har frågor. Gör det!
Hoppas du fått en liten uppfattning om all byråkrati! Ha det

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'

68 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
jo jag tog fram det pappret och kollade på det och det står att jag ska få papper från polisen inom 2 veckor

Defloratör.
641 Inlägg
12 maj 2009
min fråga är vägde dom ekipaget på plats!!!!???

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

888 Inlägg
12 maj 2009
Hur mycket får bilen dra på B-kort? Vad var släpets angivna totalvikt?

Du får inte olovlig körning för överlast men du får det om om du drar en släpvagn med angiven totalvikt som är högre än bilen dragvikt. Tex: Bilen får dra 1500kg och släpets totalvikt är 1600kg då är det olovligkörning. Det får du även om släpet är tomt.

Avstängd
512 Inlägg
12 maj 2009
Har du en lika tung bil på släpet som bilen som drar, + vagnen ca 750kg.

Sök