3324
Sök

Fastrostade skivor på Mondeo

5 Inlägg
12 juli 2006
Trådstartare
Lyssna på den här.. Får inte loss skivorna på min Mondeo...har värmt, bankat, svurit mm. Det sitter ju inga 2 st skruv som håller skivorna, som på många andra bilar. Oket e av, ja sen ska det bara va att dra eller slå lite lätt så ska ju skivan trilla ur, eller?

Det som får mig att tro att jag gör fel är det är likadant på bägge sidor... Å andra sidan verkar det vara orginalskivor som sitter där så det kan ju vara så ett de e fastrostade, vad tror ni??

STORT TACK på förhand!

2 Inlägg
12 juli 2006
va så på min också, fast det hjälpte med att banka med en fet slägga innifrån...

5 Inlägg
12 juli 2006
Trådstartare
Med andra ord så är det inget jag missat, för isf ska jag sälja bägge bilarna och hojen och bli fågelskådare. 
Nä men det känns bra att höra, ska nämligen byta yttre drivknuten, Har du gjort det nån gång på din Mondeo?

Skivorna ska också bytas efter behandlingen dem fick härom dan..

2 Inlägg
12 juli 2006
har ej haft mondeo, men på min merca fastnade bromsskivorna....

694 Inlägg
12 juli 2006
fastnade på morsans merca var att bruka vål som gällde där och det var ändå en 99 a!!

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
12 juli 2006
Bytte hjullager på en Mondeo för några veckor sen och då satt oxå skivan utav bara helvete, eftersom att jag skulle återanvända skivan blev det inte storsläggan utan fick köra med en mindre slägga och en träkloss mellan skiva och slägga, det gäller att slå i korsmönster och inte slå på samma ställe hela tiden för då kommer skivan lite snett och då går det inte alls.

Är tyvär vanligt att skivorna sitter så jäkligt på Mondeo men med en skaplig dos tålamod och tid så borde det gå att få dän dom.

- Time Attack -

12 086 Inlägg
12 juli 2006
Har erfarat samma på en Maxima (en annan), jag skulle inte änns ha skivorna så jag slog mest för sakens skull.. slägga och mkt våld o tro fan att de inte släppte ändå.

Om du ska ha kvar skivorna, pröva o värma med gasbrännare.. annars är de bara o slå med risk att de blir skiva lr får fula märken.

5 Inlägg
14 juli 2006
Trådstartare
Problemet löst!!!

Mkt riktigt så är det våld och tålamod som gäller. Slå, snurra, slå, snurra, eller använda avdragare. Värme gör säkert gott, inte i mitt fall dock.
En sak är säker, skivorna åker av en gång innan vintern för att smörja anläggningsytor så att detta inferno av svordommar och svett inte behöver upprepas, leve zink kopparpastan!!!

Tag detta som ett gott råd ni som kör Mondeo(och säkert många andra bilar), smörj insidan av skivan innan den trycks på.

Det va inte drivknuten som va kass utan lagrena enligt min svärfar, fast jag kan inte se skymten av några lager i Haynesboken...postar ny tråd, hjälp!

Tack alla för era svar.

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
14 juli 2006
Skär med vinkelslip in till navet. OBS! AKTA NAVET! Sen ett rejält slag med slagmejsel. Sen lossnar dom sååå fin.

Ojsan....så nu att du fixat problemet.
Senast redigerat av THEBADGUY (14 juli 2006)

Allt för den där jävla hatten!

Sök