Det har varit väldigt tyst här under sommaren så här kommer en summering av sommaren
Det har inte blivit så mycket körning detta året som de tidigare. Har kört knappt 600 mil istället för runt 1000 som det brukar vara.
Har blivit en del mindre träffar och så klart Japdays.
Likt förra året så blev det drag race körning på JapDays och detta året fick jag faktiskt stryk en gång. Det var av en Honda Civic som man byggt om till AWD och trimmat upp till 900hk. Där hade jag inte mycket att sätta emot
Måste försöka hårdare att få tag i drag racing slicks till nästa år.
Men jag körde ifrån övriga bilar och med en massa mer effekt än jag hade förra året tack vare flex fuel så var de utan att svettas
Det har varit ett par personer som velat köpa bilen under sommaren och jag har fått bud som är över 100 000kr mer än jag gav för bilen. Då börjar man ju fundera på om det kanske är dags att hitta en annan bil. Jag tänkte att jag ska ge det en chans så jag började kolla bilar. Massor av bilar. Allt ifrån nya BMW M2 och M3 till Ferrari, Lamborghini, Aston Martin och McLaren.
Var iväg och testade en Aston Martin DB9 med inställningen att de är så pass billiga att man skulle kunna sätta tigersågen i den och bara bygga nått kul.
Men efter en runda på ca 20 minuter så konstaterade jag att detta är en typisk Brittisk skit bil rakt igenom
Motorn var ganska trevlig, lät trevligt och bra bottenvrid men det var absolut ingen räserbil.
Efter runt 2 månader av kollande på andra bilar så drog jag slutsatsen att det finns inte en enda bil under 1 000 000kr som är roligare än Supran. Så jag förklarade för herrarna som givit mig bud på bilen att läget är som sådant att fast det är riktigt fina bud så hittar jag ingen ny bil jag vill ha just nu och jag vägrar stå utan finbil så det blir ingen affär.
Sen kollade jag lite grann på McLaren. De bilarna tappar i värde när motsvarande från Ferrari och Lamborghini bara klättrar. Så jag tänkte följa prisutvecklingen på McLaren 540c och GT under ett år för att se om det kan bli en affär likt mina tidigare där man köper i rätt tid och gör en bra förtjänst senare. Detta är bilar som går att trimma något kopiöst med väldigt enkla medel.
Med denna tanken i huvudet så skulle jag sen köra till affären och självklart blev det Supran. Av någon konstig anledning så har den bilen en tendens att hitta sig upp på tresiffrigt på hastighetsmätaren alltid och jag ser när jag kommer hem att jag tappat en av mina canards som sitter på sidan.
Dessa har hängt med på olika bilar i 8år så jag blev lite lessen faktiskt och man fick den där känslan för första gången att min bil är trasig och smutsig.
Självklart tyckte jag synd om bilen så jag fick beställa nya canards och åka på bilträff med "trasig" bil. Väl där så tänkte jag att denna bilen är värd något extra som plåster på såret. Dags att handla nya delar!
Hösten närmar sig ju som vi alla säkert har märkt så det var bara att sparka igång vinterplanneringen.
Planerna är många och det kommer bli fokus på det estetiska. Ska se om jag kan ge mig på att tillverka en egen diffuser bak. Ingen sån där för syns skull utan en som verkligen har funktion. Likt den jag hade på min 370z så ska den fungera som en dammsugare och skicka regnvatten 3m upp i luften bakom bilen
Sen blir det även nya framskärmar. Här ska jag gå emot trenden som vanligt och den blir troligtvis skärmar från japanska INGS+1. Detta är skärmar med full fokus på racing så dessa är gjorda i kolfiber och glasfiber. Det som gör dessa speciella och som kommer reta folk är att man lagt kolfibern på insidan för att göra dem så starka som möjligt och sen har man lagt glasfiber utanpå för att ta all stryk.
Överväger fortfarande om jag ska ge mig på att skaffa en större turbo också. Det är en mycket svår punkt då bilen går fruktansvärt bra just nu men man vill ju alltid ha lite till.. Nackdelen med ny turbo är att jag behöver bygga ut bränslesystemet med en uppsättning sekundärspridare i insuget, en extra bränslepump i tanken, nytt insug och högtrycks pump. totalt landar detta på runt 100 000kr. Fördelen är att då kan man plocka upp mot 1100hk. Dock får man uppgradera växellådan när man passerar 800Nm och det är ungefär där jag är idag så de blir runt 50 000kr för det också.
Turbo bytet ligger inte överst på vinterns lista som ni kanske kan förstå ?
Närmast i tiden ligger att få beställt skärmarna. Jag har haft en dialog med företaget som tog hem min Power house Amuse vinge till 370z de senaste veckorna och det ser ut som att vi ska lyckas få hem skärmarna ganska smidigt.
Bjuder på lite bilder från sommaren så kommer det förhoppningsvis en uppdatering om skärmarna under veckan