3344
Sök

Extraktorgrenrör till en ford sierra

24 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
Tjenare faan...

Har planer på ett extraktorgrenrör till min sierra, hittar dock inga till min sierra-92 2,0L DOCH...
Funderar på att svetsa ett eget, har goda svetsegenskaper men har ni/du något tips?! på exempelvis mått på rören så att det blir rätt... asså inte för stort å inte för klent, utan ett som ger bra prestanda... vore tacksam för alla svar/tips... lycka till själva med era byggen big_smile

152 Inlägg
11 maj 2009
Det är väldigt tunt med trim till den motortypen. Vad gäller dimensioner kan du välja att ha samma dimension invändigt som original och upp c:a 10 procent om du ska varva utav helvete. För stora dimensioner är inte bra då man ska sträva efter att hålla uppe hastigheten på gaserna. De ger viss ejektorverkan (princip likt en färgspruta) vilket skapar undertryck i de andra rören. (bättre tömning av cylinder) Grövre rör=mindre mottryck,men kräver mer varv för önskad effekt-smalare rör är motsatsen.Minsta radie på böjarna är 1,5 X radien,helst mer och helst inte mer än 75 grader på en böj-om det går.
Lycka till

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
11 maj 2009
4-1 eller 4-2-1, vad hade du tänkt dig isåfall ?

mvh

24 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
jag har skissat på båda, men ett 4-2-1 blir mer likt de orginala.. så jag har lite beslutsångest hehe

24 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
mm, tack så jättemycket för den beskrivningen SevilleDiesel, tar jag en något mindre dimension så lär jag ju få ett bra mottryck.. gör de något för prestandan?

Sök