3886
Sök

Knack problem volvo 855 t5 95

2 Inlägg
12 maj 2009
#21
samma prob, samma mil..

Har fått 3 olika bud på 3 olika verkstäder,, dock tror jag mer på den pålitliga killen som inte jobbar på ackord. ingen av dem känner igen knacket..

Har fått bud på,, ramlager/vevlager.. kolvbult.. Lyftare..

lutar mot lyftare i mitt fall..

1. ramlager/vevlager går inte sönder omedelbart, de förvarnar innan och knacket ökar vid belastning och minskar på tomgång. mitt knack låter samma oavsett och uppkom som en blixt från himlen.

2. vid kolvbult skulle det ha knackat AVSEVÄRT mycket högre..

3. mitt knack ljud minskade i volym när jag bytte olja i motorn..

däremot så brukar lyftare knacka mindre om man lägger bilen på varv en stund så att man bygger upp tryck, dock gör min ej det.

en verkstad tyckte att jag skulle plocka ner tråget och kolla... bara för att det var enklast,, inge metall i oljan har jag. den mer seriösa verkstaden tyckte det var slöseri med jobb att ta tråget med tanke på ovanstående punkter, och sa att jag istället skulle plocka av top kåpan.. eventuellt försöka starta försiktigt och höra vars ljudet egentligen kommer ifrån,, dock lite kladdigt smile

S70 2,5t TME

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#22
Leopard79 skrev:
samma prob, samma mil..

Har fått 3 olika bud på 3 olika verkstäder,, dock tror jag mer på den pålitliga killen som inte jobbar på ackord. ingen av dem känner igen knacket..

Har fått bud på,, ramlager/vevlager.. kolvbult.. Lyftare..

lutar mot lyftare i mitt fall..

1. ramlager/vevlager går inte sönder omedelbart, de förvarnar innan och knacket ökar vid belastning och minskar på tomgång. mitt knack låter samma oavsett och uppkom som en blixt från himlen.

2. vid kolvbult skulle det ha knackat AVSEVÄRT mycket högre..

3. mitt knack ljud minskade i volym när jag bytte olja i motorn..

däremot så brukar lyftare knacka mindre om man lägger bilen på varv en stund så att man bygger upp tryck, dock gör min ej det.

en verkstad tyckte att jag skulle plocka ner tråget och kolla... bara för att det var enklast,, inge metall i oljan har jag. den mer seriösa verkstaden tyckte det var slöseri med jobb att ta tråget med tanke på ovanstående punkter, och sa att jag istället skulle plocka av top kåpan.. eventuellt försöka starta försiktigt och höra vars ljudet egentligen kommer ifrån,, dock lite kladdigt smile

ok tackar så mkt för tipsen får ta och kolla på det men tänkte på en sak asså bilen verkade gå helt perfekt tills vi körde ner den i garaget vilket va typ 50 m men ändå


8 252 Inlägg
12 maj 2009
#23
Finns ju varianten igenkoksat rör som tar upp oljan från tråget, då sjunker trycket och då kan lyftarna börja låta.


1 297 Inlägg
12 maj 2009
#24
Var det inte någon som bråkade med dig om att ha tillbaka bilen? Kanske dags att ringa han nu smile


bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#25
MrTobias skrev:
Var det inte någon som bråkade med dig om att ha tillbaka bilen? Kanske dags att ringa han nu smile

haha jooh xD kanske man borde göra och se va han gör wink


2 Inlägg
12 maj 2009
#26
np, delar gärna med mig info medan jag själv felsöker..

har läst igenom ett gäng inlägg inatt från folk med liknande prob så jag tänkte göra en ny summering..


1. Ramlager/Axiallager,, Vevlager..
Knacket uppstår vanligtvis inte omedelbart utan med förvarning, börjar knacka lite och med tiden ökar. Det är inget konstant knack utan hörs olika vid belastning, brukar höras lite på tomgång och när man varvar upp motorn och släpper på gasen så uppstår ett kraftigare knack som inte är konstant, låter mer som ett rassel.

Du kan se detta genom att tömma oljan och leta efter järnspån, alternativt köpa en packning på tub och riva tråget där du kan både se skador på metallen och dra lite i lagren.

Undantag: kröker du en Vevstake,, då knäcker du lagren mycket snabbt.. resultatet är att du får järnspån i oljan och på så vis knäcker du oftast Alla lager i motorn inom kort tid.


2. Kolvbult..
Knacket kan uppstå antingen med tiden pga förslitning på många många mil,,
Eller av att du får laddtrycks pikar där motorn får en "spikningar/knackningar", självantänder cylindern när kolven fortfarande är på väg upp och enorm belastning uppstår på kolven.

Detta pga hemma trim där justering soppa/laddtryck inte är korrekt eller att din trim fima helt enkelt chippat bilen fel.
Man kan även få detta av att ladda på förmycket och att kolvlagret helt enkelt inte tål belastningen, tex när man får fullt laddtryck på låga varv så uppstår ett enormt tryck i cylindern.

STP tillsatser i oljan kan tydligen dämpa detta knack något och missförstånd att det är ventilstyrning kan uppstå.

Detta knack brukar vara mycket högt och tydligt! däremot så skall det knacka mer vid kallstart och minska vid varm motor.
Vad jag förstått så är det ett oregelbundet knack som kommer och går, och skall minska när man varvar upp motorn.


3. Lyftare,, Ventiler/Ventilstyrning..
Dessa kan lägga ner verksamheten och ett konstant knack uppstår, i vanliga fall ett skarpare klingande knack som inte knackar så fort. men det är ett konstant knack som följer varvtalet.
Det låter mest på tomgång och minskar oftast eller försvinner helt vid gaspådrag, lägger man bilen på varv ett tag så skall knacket oftast minska eftersom du bygger upp trycket i lyftarna.

STP tillsatser eller Olje byte kan i vissa fall få bort/minska detta knack.


4. Vevstake..
Detta är ett konstant metalliskt knack,, har inte hittat allt förmycket information om själva knacket. men att staken tydligen skall kunna slå mot kolven.
Men det som är säkert är att en krökt Vevstake äter upp dina lager i motorn, och ett total motorras har man att vänta med tiden.

Man kan kolla på motvikterna på veven om du har några slit märken, då staken kroknar så tar underdelen på kolven i där.
Senast redigerat av Leopard79 (12 maj 2009)

S70 2,5t TME

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#27
Leopard79 skrev:
np, delar gärna med mig info medan jag själv felsöker..

har läst igenom ett gäng inlägg inatt från folk med liknande prob så jag tänkte göra en ny summering..


1. Ramlager/Axiallager,, Vevlager..
Knacket uppstår vanligtvis inte omedelbart utan med förvarning, börjar knacka lite och med tiden ökar. Det är inget konstant knack utan hörs olika vid belastning, brukar höras lite på tomgång och när man varvar upp motorn och släpper på gasen så uppstår ett kraftigare knack som inte är konstant, låter mer som ett rassel.

Du kan se detta genom att tömma oljan och leta efter järnspån, alternativt köpa en packning på tub och riva tråget där du kan både se skador på metallen och dra lite i lagren.

Undantag: kröker du en Vevstake,, då knäcker du lagren mycket snabbt.. resultatet är att du får järnspån i oljan och på så vis knäcker du oftast Alla lager i motorn inom kort tid.


2. Kolvbult..
Knacket kan uppstå antingen med tiden pga förslitning på många många mil,,
Eller av att du får laddtrycks pikar där motorn får en "spikningar/knackningar", självantänder cylindern när kolven fortfarande är på väg upp och enorm belastning uppstår på kolven.

Detta pga hemma trim där justering soppa/laddtryck inte är korrekt eller att din trim fima helt enkelt chippat bilen fel.
Man kan även få detta av att ladda på förmycket och att kolvlagret helt enkelt inte tål belastningen, tex när man får fullt laddtryck på låga varv så uppstår ett enormt tryck i cylindern.

STP tillsatser i oljan kan tydligen dämpa detta knack något och missförstånd att det är ventilstyrning kan uppstå.

Detta knack brukar vara mycket högt och tydligt! däremot så skall det knacka mer vid kallstart och minska vid varm motor.
Vad jag förstått så är det ett oregelbundet knack som kommer och går, och skall minska när man varvar upp motorn.


3. Lyftare,, Ventiler/Ventilstyrning..
Dessa kan lägga ner verksamheten och ett konstant knack uppstår, i vanliga fall ett skarpare klingande knack som inte knackar så fort. men det är ett konstant knack som följer varvtalet.
Det låter mest på tomgång och minskar oftast eller försvinner helt vid gaspådrag, lägger man bilen på varv ett tag så skall knacket oftast minska eftersom du bygger upp trycket i lyftarna.

STP tillsatser eller Olje byte kan i vissa fall få bort/minska detta knack.


4. Vevstake..
Detta är ett konstant metalliskt knack,, har inte hittat allt förmycket information om själva knacket. men att staken tydligen skall kunna slå mot kolven.
Men det som är säkert är att en krökt Vevstake äter upp dina lager i motorn, och ett total motorras har man att vänta med tiden.

Man kan kolla på motvikterna på veven om du har några slit märken, då staken kroknar så tar underdelen på kolven i där.

ok tackar så mkt för tipsen väldigt tacksam mvh



Sök