2353
Sök

Gul pil som blinkar på 850 -95 automatlåda

Random Hero
4 047 Inlägg
25 november 2008
#21
om pilen blinkar är de något fel med växellådan, pilen lyser om vinterläge är i, läs i instruktionsboken ni volvo ägare wink haha ja kan era bilars kanppar bättre än er tongue

Dog food lid. Backwards

1 Inlägg
15 december 2008
#22
Hej

Jag har precis bytt startspärren på min S90 Executive som hade exakt samma problem med den gula pilen som blinkar och bilen startar på trean, känns med andra ord som den slirar. I mitt fall så så kom felet lite då och då och jag kopplade ur strömmen för att nollställa databoxen och jag kunde fortsätta använda bilen men för en vecka sen gick det inte ens att starta den längre. Startspärren har minst två funktioner dels startspärr och även växellägessensor felmeddelande man kan läsa ut via OBD2 är P0705. Startspärren till S90'n gick på 1284kr hos Volvo. På 850'n ska man komma åt den nånstans under luftburken har jag förstått det som medans på S90'n får man ta den underifrån efter att man tagit bort balken under lådan, avgasrören och även oljerören till kylaren. Byt den medans bilen fortfarande går att köra jag drog på mig både en bärgning och en bogsering innan jag fick tummen ur. :-)

Anders

S90 3,0 Executive -97

plattsättare!
804 Inlägg
15 december 2008
#23
för mig var det lådras samma tendens 2 gr det suger med pilen som blinkar

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

1 813 Inlägg
18 december 2008
#24
felkod: 322 utväxlingsförhållande - felaktig
troligen orsak: mekansikt växellådsfel, programfel i växellådsstydon

och

143: knacksensor 1
troligen orsak: ledningar; knacksensor

detta e allt jag fick veta nu nyss när min lampa började blinka!
dom på verkstaden sa att det var nog på väg att bli lådras då dom haft inne fler med samma problem.
och dom höll inte för att chippas lr trimmas något alls! :S

Åk före du så väntar jag på dig där..!

482 Inlägg
29 december 2008
#25
Bygg om till manuell så slipper du detta problem i framtiden...


plattsättare!
804 Inlägg
29 december 2008
#26
dj_padde skrev:
felkod: 322 utväxlingsförhållande - felaktig
troligen orsak: mekansikt växellådsfel, programfel i växellådsstydon

och

143: knacksensor 1
troligen orsak: ledningar; knacksensor

detta e allt jag fick veta nu nyss när min lampa började blinka!
dom på verkstaden sa att det var nog på väg att bli lådras då dom haft inne fler med samma problem.
och dom höll inte för att chippas lr trimmas något alls! :S

jo tack min står stilla med rasad låda för andra gången så förbannat trött på den så

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

482 Inlägg
29 december 2008
#27
Blomsterberg skrev:
dj_padde skrev:
felkod: 322 utväxlingsförhållande - felaktig
troligen orsak: mekansikt växellådsfel, programfel i växellådsstydon

och

143: knacksensor 1
troligen orsak: ledningar; knacksensor

detta e allt jag fick veta nu nyss när min lampa började blinka!
dom på verkstaden sa att det var nog på väg att bli lådras då dom haft inne fler med samma problem.
och dom höll inte för att chippas lr trimmas något alls! :S

jo tack min står stilla med rasad låda för andra gången så förbannat trött på den så

hehe fick bygga om min i sommras smile De är de bästa jag har gjort kan ja säga smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 051 Inlägg
30 december 2008
#28
många gissningar ser jag smile

kan svara att till 99.99% säkerhet så la den en felkod på att växellägena inte var rätt

min gör så oxå när det är kallt ute aldrig annars
man får nog leva med det eller byta ut givaren som känner av lägena

lådan kan blinka av många orsaker allt från mekaniska fel till elfel

fast detta märks direkt att det är samma problem jag har ibland
jag brukar kolla att lampan inte lyser när jag backar ut bilen gör den det så brukar jag skjuta i P
och rukla lite på spaken och problemet löser sig oftast där
skulle den börja blinka gör så att du stänger av bilen startar om
och känner den inte av felet kommer inte bilen starta på 3:ans växel
är felet kvar får man starta om igen och ruckla lite försiktigt i spaken

brukar oxå starta på L läget och skjuta spaken till D för att minimera risken för problem
är bara lite fukt som troligen orsakar problemet och inget att lägga någon vikt i
för så fort det är varmare än 0 så är problemet borta

ni som kör lådras vad gör ni med bilen?
har nu kört ett par tusen mil med autotech steg3 och verkligen inte varit snäll mot lådan
många rullande burnisar och liknande utan problem
måste varit slitna lådor redan från början min har nu rullat 15.600mil och varit chippad sedan 12.500mil
och då har jag kört fullt ös iallfall minst 1500mil utan någon tanke åt automatlådan
fast jag har förvisso en 03:an manuell M56 låda ligger i garaget och väntar ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

164 Inlägg
12 maj 2009
#29
Min Winter lampa (pil) Blinkade på min 850. Jag röck loss läges reglaget och satte dit det igen och då slutade det blinka. (nu får jag felkoden 1-1-4 Brott på krets av körläge) men eco sport och vinter funkar finfint ändå? Nån som vet om jag behöver oroa mig? Sen fick jag även felkoden 1-2-2, Brott på kretsen med solenoid S1. Jag skulle gissa på att det har med lambdan att göra men jag vet inte. Nån annan som vet?



Sök