3779
Sök

Saab 93 aero -02 öppet filter?

32 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!  kör med öppet filter på bilen , men läst av en hel del folk som fått problem med detta pga. lmm.  hur kan lmm ta skada .?  beror det på inoljningen i filteret som släpper och sugs igenom lmm?? eller hur går det till.. vet ej om jag ska sätta tillbaka originalburk med ett insatsfilter ist.. men dom är väl också inoljade ?? hjälp mig någon! mvh

32 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
#2
Inga svar alls på detta!?

251 Inlägg
11 maj 2009
#3
Fast-lane skrev:
Hejsan!  kör med öppet filter på bilen , men läst av en hel del folk som fått problem med detta pga. lmm.  hur kan lmm ta skada .?  beror det på inoljningen i filteret som släpper och sugs igenom lmm?? eller hur går det till.. vet ej om jag ska sätta tillbaka originalburk med ett insatsfilter ist.. men dom är väl också inoljade ?? hjälp mig någon! mvh

Det tar ingen skada kör själv med öppet filter.. ja tror du menar dumpventil för det gör mer skada.. men filter har ja inte hört något om!

835 Inlägg
11 maj 2009
#4
Det är lugnt. Olja inte in för mycket o kolla om filtret kommer inoljat eller om du själv ska olja in det första gången. Många oljar två gånger vilket är direkt dåligt.

371 Inlägg
11 maj 2009
#5
Om du känner att du eventuellt kan offra en luftmassemätare så är det ju bara att köra. Risken finns ju alltid wink

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

7 275 Inlägg
11 maj 2009
#6
NiV3Rt skrev:
Om du känner att du eventuellt kan offra en luftmassemätare så är det ju bara att köra. Risken finns ju alltid wink

Sen kan även en LMM gå sönder utav sigsjälv så att ha en buffert är alltid bra wink


32 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
#7
Okej, då blir det inte någon burk för mig inte smile hehe, buffert finns tongue tack så mycket alla! tråden kan låsas.

1 926 Inlägg
12 maj 2009
#8
Köp ett filter utan olja då. Men se till att köpa ett BRA filter, inget du köper på biltema med andra ord.
Och om du ändå väljer ett oljat filter så gäller samma sak här, köp BRA filter.

LMM kan gå sönder ja, det beror på att olja sugs in och fastnar på lmm som brinner upp. Men om du inte har överdrivet med olja är det nog ingen fara. "lagom är bäst"

Turbo lover
555 Inlägg
12 maj 2009
#9
De där kitten till Saab 900/9-3 är dock rätt värdelösa och man får ganska mycket varmare insugsluft än med originalburken. Men det låter väl ballt.
Senast redigerat av Turbovin (12 maj 2009)


214 Inlägg
12 maj 2009
#10
Öppet filter som är vinklat neråt mot luftintaget är precis klockrent.. "plocka bort orginalburken och vinkla filtret neråt" Funkar fint utan att lmm tar skada..

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...

177 Inlägg
12 maj 2009
#11
Dream_on skrev:
Öppet filter som är vinklat neråt mot luftintaget är precis klockrent.. "plocka bort orginalburken och vinkla filtret neråt" Funkar fint utan att lmm tar skada..

Eller så kan man dra ner luftfiltret ner i innerskärmen, så suger det ännu mera kalluft smile


214 Inlägg
13 maj 2009
#12
VonPluring skrev:
Dream_on skrev:
Öppet filter som är vinklat neråt mot luftintaget är precis klockrent.. "plocka bort orginalburken och vinkla filtret neråt" Funkar fint utan att lmm tar skada..

Eller så kan man dra ner luftfiltret ner i innerskärmen, så suger det ännu mera kalluft smile

just precis smile funkar kalas bra!

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...

Rs2 PoWeR
17 Inlägg
13 maj 2009
#13
bara att ha kvar.. jag har haft öppet filter på i 3år nu och det har inte hänt något... det är bara att hålla efter det..smile

-JanssoN- -//- Team Kombi Racing


Sök