3557
Sök

Högnivå ingång på slutsteg fungerar inte, Snabb hjälp!

124 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
Goddag...

Eftersom min Originalstereo inte har Lågnivå så sa dom på MDS att jag kunde koppla högnivå kablarna direkt i slutsteget (finns en högnivåingång), genom att ta signalen från tex smidigt nog bakre högtalarna.

Och nu när jag gjort det så fungerar det skitdåligt, så dåligt att inget ljud hörs från någon högtalare i hela bilen!

Är det någon av er som har det koppat genom högnivå till slutsteget? neutral

Högnivåingången ser ungefär ut såhär:| R +/- | Jord | L +/- |   Altså 5 sladdar in.

Så det fattar jag som
att koppla höger högtalarens +kabel och -kabel, Jorda med Jordningkabeln, och koppla vänstra högtalarkabelns +kabel och -kabel till steget

(självklart har jag satt rätt kabel till rätt ingång på steget)

När jag gjort detta kommer det altså inget ljud någonstans. Det känns konstigt att något som finns där för att fungera inte fungerar, så något fel måste jag ju ha gjort? mad

Puss och kram! Vill se många svar nu, bra eller mindre bra, bara jag får snabb hjälp. Tack!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 maj 2009
Om du kopplar bort den extra jorden, fungerar det då? Får du tillbaks ljudet i högtalarna om du tar bort högnivåkablarna?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

124 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
Tar jag bort högnivån kommer ljudet tillbaka, om jag tar bort extra jorden är jag osäker på om det var så att ljudet kom tillbaka, tror det inte kom något ljud.

4 693 Inlägg
16 maj 2009
Har du någon pluskabel till steget då? Du visade iaf bara högtalare och jord.

Booyakasha!

124 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
Ja altså strömkabel och allt såntdär ju självklart anslutet. Om det var det du menade
Senast redigerat av Pickisen (16 maj 2009)

4 693 Inlägg
16 maj 2009
Ja, det var det jag menade. Varför har du en separat jord? Tycker det borde räcka med 1 jord till steget.

Exakt vad heter steget?
Senast redigerat av Softis (16 maj 2009)

Booyakasha!

124 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
GP3 från MDS, kopplade ut allting jag använt för att försöka få till ljudet att fungera bara för att kunna ha musik i bilen när jag åker, och till min förskräckelse så låter originalljudte mycket värre än förr nu! Vad kan ha hänt?? Basen låter förskräcklig och hörs knappt.   Kanske förstört 6/9 orna jag har därbak på något sätt?

Jäkla skit...
Senast redigerat av Pickisen (16 maj 2009)

16 197 Inlägg
16 maj 2009
Pickisen skrev:
Tar jag bort högnivån kommer ljudet tillbaka, om jag tar bort extra jorden är jag osäker på om det var så att ljudet kom tillbaka, tror det inte kom något ljud.

tar bort högnivån så kommer ljudet tillbaka??

har du kopplat in lågnivån oxå elle??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 693 Inlägg
16 maj 2009
Om du ska använda högnivån så ska du inte använda lågnivå och tvärt om. Men lågnivå är vad jag vet att föredra.

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 maj 2009
http://mds.se/Archive/documents/bruksan … manual.pdf

Enligt manualen så skall jorden i mitten bara användas om det är en enhet som har gemensam jord för högtalarutgångarna. Denna jord jobbar genom chassiejorden på dessa enheter, alltså samma jord som radion i sig jordas mot.
Då använder man enbart vit kabel in i steget för vänster och grå för höger och jorden i mitten.

Men jag tror inte att du har en så gammal maskin vilket innebär att du skulle använt vit för V+ Svart/vit för V-, Grå H+ och Grå/Svart för H-. Jorden i mitten skall INTE användas.

Jag är rädd att du har skickat förstärkaren i originalradion åt helvete då du kollade in extrajorden då den inte är såpass gammal att den använder gemensam jord till allt. Alltså har du kort o gott kortslutit radions utgångar. (Se förklaring innan i mitt inlägg om gemensam jord)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök