3685
Sök

Slår i backen när den blivit varm

61 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
hej. har en 850 t gul automat. när motor och allt blivit varmt så slår den i backen. blir en rejäl duns smäll. 
Varför? 

mvh

82 Inlägg
21 maj 2009
Kan vara ventilhuset som spökar eller nån tempgivare. Har hört om liknande fenomen fast det på Saab.

61 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
ventilhuset? men tycker det är konstigt eftersom den bara gör så när den är varm. någon har jag hört säga att det är för den är chippad? kan det inte vara glapp i lådan på något sätt??

82 Inlägg
21 maj 2009
Hittade en tråd som handlar om samma problem som du har och en skrev som följer....

"Problemet blir ju att en slid i ventilblocket hänger sej lite lätt och behöver lite mer olja innan den glider över varpå den blir "pressad" av högre tryck än om den bara glider som den ska. Då får man ju detta fenomen att det smäller istället för att gå mjukt.."

Kan ju inte svära på att det hjälper för dig men 50/50 hade samma problem vid kall som varm.....
Senast redigerat av destroyer (21 maj 2009)

61 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
ok. stod de något om hur man kan byta den eller fixa? kostar eller liknande?

82 Inlägg
21 maj 2009
Svårt att säga vet ju inte vad det är som är fel på just "din" bil. kolla om du har nån automatexpert på din ort och rådfråga med honom.

33 Inlägg
22 maj 2009
Tjenare, du som äger 850.n, min bil går som en traktor när motorn blir varm, den tappar kraften och går som om man håller på och får bensinslut, har du hört om samma problem innan? mvh peter tacksam för svar hmm

311 Inlägg
22 maj 2009
Hur ser oljan ut, luktar det bränt om den? Jag skulle prova byta olja/filter först (om du inte redan gjort det?).
Vet inte om det hjälper men om det är något fel i lådan är det inte lätt att fixa själv.
Låter lite som ett "internt" fel i lådan ( typ ventihus eller liknande), om nu inte det är för lite olja, filtret igensatt eller oljan blivit dålig.

61 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
ok. ja får titta på det. ta upp lite i en spruta kanske och se hur den ser ut när det är lite mera. får titta.

Sök