3410
Sök

Saab 9-5 2,3T dålig komp 1:ans cylle

Med-lm
132 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#1
tjenare, har en liten fråga..

är lite sugen på en saab 9-5 2,3T - 00 ja hittade på blocket, steg 4 chippad och med ett ladd på 1,4 bar..

är väl troligen därför motorn har rasat..

iaf så står det i annonsen att 1:ans cylinder har dålig komp, vad gör man åt detta för att komma undan skapligt billigt? går det att använda saab 9000 t5 motordelar som vissa säger?
om det är dålig komp på en cylinder vad säger det? kan nått mer vara trasigt?
har ni någon aning om vad man kan komma undan med prismässigt för själva delarna?
har en pappa som är ganska duktig på att mecka så han kommer hjälpa mig plocka ihop den.
förstår att ni inte kan svara precis på mina frågor men ungefär kanske smile


kan ju även tillägga att bilen startar men den låter och ryker..

hoppas ni kan göra mig lite klokare!

tack på förhand!

Patrik
Senast redigerat av Turbo_Putte (24 maj 2009)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
24 maj 2009
#2
skulle inte betala många pengar för den...


om det är den blåa med dubbla utblåsen så hade han tvingat ner 300hk i motorn och då brukar kolvarna ge sig i t7an.. har man otur så åker blocket med


samt att den varit tillsalu i över ett halvår om det är den jag tror så det finns ju lite prutmån där
Senast redigerat av azid (24 maj 2009)

2slow

Med-lm
132 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#3
yes, denna är det..

http://www.blocket.se/vastmanland/Mycke … =8&w=3

tycker den är jävligt fin iaf.. och 35k låter ju inte så farligt, men de kanske det är?

R1 driver!
5 128 Inlägg
24 maj 2009
#4
Kanske kassa kolvringar i 1an cylinder då? Oavsett vad, vet inte om jag gett 35k för en bil som knappt går att köra. Speciellt inte när han knappt kan skriva en annons utan punkter! smile


4 299 Inlägg
24 maj 2009
#5
Turbo_Putte skrev:
yes, denna är det..

http://www.blocket.se/vastmanland/Mycke … =8&w=3

tycker den är jävligt fin iaf.. och 35k låter ju inte så farligt, men de kanske det är?

Jämför den med vad du får i samma prisklass, bara för att den e trimmad till 280hk"++" o har massa annat krimskrams så är den inte värd lika mycke som en fungerande för det. Så pruta på bara wink

Jag också satsa på ett T5 block me kolvar, för de kan va så som azid säger att kolvarna gett upp då inte T7 pallar så mycke effekt. Och då är det ju lite värdelöst att slänga ditt samma grejer och me stor sannolikhet råka ut för samma grej igen tongue


Med-lm
132 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#6
27k med fälgarna är den väl värd iaf? smile

193 Inlägg
25 maj 2009
#7
Turbo_Putte skrev:
27k med fälgarna är den väl värd iaf? smile

Ja, för 27k med fälgar hade jag köpt den.

Om inte annat för att ha som en reservdelsbil.
Turbon behöver ju inte vara slut t.ex
Avgassystemet med 3" DP är ju troligen fräscht.

Med fälgarna är man snart uppe i 27k.

Men räkna med att det kan bli dyrt om du hade tänkt köra med den, felsökning och ev. byte kolvar m.m är inte billigt om du inte kan själv.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

Avstängd
512 Inlägg
25 maj 2009
#8
Hej igen..

Skulle nog pruta så jag skämdes! Är inte så många intressenter på bilar som är defekta, helst motorskador, men med Saab 9-5 så är väl det vanligt, även otrimmade bilar, se om du kan hitta motor på skroten eller "mekka" lite själv, låter som toppen eller kolven.

/A.

1 497 Inlägg
25 maj 2009
#9
Du kan ju be om att få komptesta bilen på plats.
Har killen sagt om det var noll komp eller fanns det något alls?

Hinka ur motorn.
I med nya lager, kolvar, stakar och kedja.
Skulle uppskattningsvis gissa på att detta går på 4-5000:-

131 Inlägg
25 maj 2009
#10
Hej jag tycker du ska köra i en 9000 2.3t bottendel. Inte mkt som behöver ändras. Gjorde det själv på min 9-5. Du kommer att få mkt bättre hållbarhet med en t5 bottendel.

I drive I laugh and I Conquer

Snål gnällspik
402 Inlägg
25 maj 2009
#11
Den gick ju att köra så då kan du ju kolla växellådan också, backen ska gå i lätt annars så kan det va det också.
En oil-sludgemotor kan ju vara totalslut i allt, dvs turbon, toppen mm om det är illa så det kan bli dyrt.

Volvo S80 2,9.

Med-lm
132 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
#12
hej och tack för alla svaren! har tänkt lite på det där med t5 bottendel.. går ju att köpa en komplett 9000k för en billig slant.. farsan är ju med och hjälper till så vi gör allt själva.. men kan man klara sig på ca 5-7k och få en körduglig bil?

1 498 Inlägg
25 maj 2009
#13
Tänk på att du måste ha t5 delar från 94 och uppåt.


Med-lm
132 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
#14
ascona-tic skrev:
Tänk på att du måste ha t5 delar från 94 och uppåt.

yes, det vet jag smile


Sök