3564
Sök

Knackande ljud på 200sx (ca18det).. hur dyrt att fixa?

37 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#1
Visste inte riktigt om detta var rätt tråd för ämnet... men skit samma smile

OBS nybörjare på sånt här, har ingen erfarenhet så idiotförklaringar undanbes big_smile

Motorn på min s13 knackar, det är väl troligen ventilerna som knackar eller ventillyftarna. Grejen är den att jag har bara skruvat med större dieselmotorer och vet inte hur det funkar riktigt på vanliga personbils bensinare tongue

Kan lämna in den till en billig verkstad, men undrar hur dyrt det kommer bli om det är lyftarna som spökar smile har nämligen funderingar på om jag ska laga det eller köra sönder skiten tills skiten rasar för vevlagrena lär ju ändå gå på den så småningom smile i såna fall byter jag motor på den för min har gått på tok för långt, men iallafall, hur dyrt kommer det bli Ungefär?

Är tacksam för svar, Mvh Frans

Säljer vad som helst till rätt pris :)

7 276 Inlägg
7 maj 2009
#2
Tickar eller knackar?
Knackljud brukar vara vevlager på den motorn...
Hade mycket hellre renoverat en icke rasad motor än att byta ut mot någon annan som kan också vara dålig.

Men på såna äldre bilar har svårt att se det ekonomiskt försvarbart att lämna in för större saker.

Du skriver att du har skruvat större dieslar förut, varför inte se det som ett perfekt tillfälle att lära dig små bensinare? wink


37 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#3
H*lvete, det var ju ännu värre hmm det är nog mer som ett knackljud i såna fall.. men aja smile det är väl bara att anta utmaningen big_smile ska bli jävligt kul att skruva sönder den iallafall, men tror att jag ska göra det till vinter då så byter jag lite stakar o skit på den också smile

Nej jag har aldrig skruvat med en bensinmotor tongue läser ju till maskin o lastbilsmekaniker, allt e så mycke lättare där... pinnsvets vinkelslip  nyckel 27 å 32 till hydraulslangar och en stor skiftnyckel som man kan använda som slägga också, o gärna en stor flata som man kan ha som huggmejsel, mer behövs inte liksom tongue

Säljer vad som helst till rätt pris :)

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
7 maj 2009
#4
Ganska vanligt att de går ner sig på vevlagrena. Koxar i retur röret så tappar den oljeflöde. Det är under dimsionerade rör.

MVH

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
8 maj 2009
#5
Topper skrev:
Ganska vanligt att de går ner sig på vevlagrena. Koxar i retur röret så tappar den oljeflöde. Det är under dimsionerade rör.

MVH

I vilket returrör?

Till ts:en ljudfil hade suttit bra


37 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#6
maximus skrev:
Topper skrev:
Ganska vanligt att de går ner sig på vevlagrena. Koxar i retur röret så tappar den oljeflöde. Det är under dimsionerade rör.

MVH

I vilket returrör?

Till ts:en ljudfil hade suttit bra

I returoljeröret till turbon..

Men turbon är bytt och tror även att de bytte röret till turbon då smile
Men han som sålde den till mig (!"#¤%&) sa att förra ägaren hade haft sönder motorn helt och bytt alla packningar... men han bytte inte vevlagrena :S någon som vet var man kan köpa vevlager och lite stakar o sånt med hög kvalité till ca18det? tongue

Säljer vad som helst till rätt pris :)

37 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#7
ljudfil på väg=)

Säljer vad som helst till rätt pris :)

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
8 maj 2009
#8
nastyriot skrev:
maximus skrev:
Topper skrev:
Ganska vanligt att de går ner sig på vevlagrena. Koxar i retur röret så tappar den oljeflöde. Det är under dimsionerade rör.

MVH

I vilket returrör?

Till ts:en ljudfil hade suttit bra

I returoljeröret till turbon..

Men turbon är bytt och tror även att de bytte röret till turbon då smile
Men han som sålde den till mig (!"#¤%&) sa att förra ägaren hade haft sönder motorn helt och bytt alla packningar... men han bytte inte vevlagrena :S någon som vet var man kan köpa vevlager och lite stakar o sånt med hög kvalité till ca18det? tongue

Returröret har det aldrig varit fel på.
Det är oljan in till turbon som varit fel och det gäller årsmodell 89-90.
På Japtuning kan du köpa dina saker.

Lyssna på detta videoklippet:
http://www.garaget.org/video/pgiu8z5i1qpb
Senast redigerat av maximus (8 maj 2009)


21 Inlägg
8 maj 2009
#9
så de vart du som köpte den bilen wink.. vevlagrena till 100% !! enkelt å byta, lossa tråget sen ser du hur de ska lossas smile


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
8 maj 2009
#10
Daaaavid skrev:
så de vart du som köpte den bilen wink.. vevlagrena till 100% !! enkelt å byta, lossa tråget sen ser du hur de ska lossas smile

Om du menar att han ska byta lager med motorn på plats i bilen är det ingen bra ide.
Kommer bara gå en stund sen är det lagerbyte igen.
Ur med motorn och rengör allt, mät upp veven och polera/slipa om det behövs.


37 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#11
maximus skrev:
nastyriot skrev:
maximus skrev:
I vilket returrör?

Till ts:en ljudfil hade suttit bra

I returoljeröret till turbon..

Men turbon är bytt och tror även att de bytte röret till turbon då smile
Men han som sålde den till mig (!"#¤%&) sa att förra ägaren hade haft sönder motorn helt och bytt alla packningar... men han bytte inte vevlagrena :S någon som vet var man kan köpa vevlager och lite stakar o sånt med hög kvalité till ca18det? tongue

Returröret har det aldrig varit fel på.
Det är oljan in till turbon som varit fel och det gäller årsmodell 89-90.
På Japtuning kan du köpa dina saker.

Lyssna på detta videoklippet:
http://www.garaget.org/video/pgiu8z5i1qpb

Det låter PRECIS så fast mycket mycket lägre tongue man hör det knappt, hör det mest vid ett speciellt varvtal tongue och knappt vid tomgång, måste lyssna Väldigt noga då...

röret Till turbon!? yikesyikes då har ju alla människor jag någonsin snackat med i hela mitt liv ljugit för mig, för alla säger att det är returröret sad men tror rören e bytta till ersättningsröret... de ordnar sig big_smile
Senast redigerat av nastyriot (8 maj 2009)

Säljer vad som helst till rätt pris :)

37 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#12
insane_1 skrev:
Daaaavid skrev:
så de vart du som köpte den bilen wink.. vevlagrena till 100% !! enkelt å byta, lossa tråget sen ser du hur de ska lossas smile

Om du menar att han ska byta lager med motorn på plats i bilen är det ingen bra ide.
Kommer bara gå en stund sen är det lagerbyte igen.
Ur med motorn och rengör allt, mät upp veven och polera/slipa om det behövs.

1. Jaaapp det var jag som köpte den bilen, nåt att tillägga om den..? tongue du är ju från uppvidinge smile

2. "!#¤%&/(&

3. Varför måste man ta ur motorn då!? :S såna problem har vi fan Aldrig på perkinsmotorer... de finns inte ens -.- de går väl o slipa veven lite när den sitter i eller?? jag har ju en lyft så det blir ju inte så jobbigt att skruva med... vill helst slippa att ta ut motorn, vill fixa det till sommaren men sen till vinter ska det bli en seriösare renovering..

Säljer vad som helst till rätt pris :)

4 670 Inlägg
8 maj 2009
#13
det är inte så lätt o  lossa tråget med motorn på  plats och går mycke snabbare o lyfta ur motorn o göra de den vägen o mycke smidigare.

Slipa veven på plats????????

Den måste lämnas in o mätas och den måste ev slipas exakt annars kommer lagrena gå direkt igen!!!
Senast redigerat av mickius (8 maj 2009)


37 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#14
Okej hmm ja ja får se hur jag gör.. finns det ingenting annat jag kan göra för att slippa ta ur motorn? sad

Säljer vad som helst till rätt pris :)

4 670 Inlägg
8 maj 2009
#15
nastyriot skrev:
Okej hmm ja ja får se hur jag gör.. finns det ingenting annat jag kan göra för att slippa ta ur motorn? sad

tror man kan lossa hela framvagnen, lyfta upp motorn till max. osv osv o sen dumma sig för o få loss de men inge jag rekomenderar


2 655 Inlägg
8 maj 2009
#16
Att hålla på och hissa motorn lite och skruva ner framvagnen kommer ta längre tid och bli sämre resultat än att lyfta ur motorn helt.
Skruva loss huven sen så går det rätt så fort att riva ur motorn.

7 276 Inlägg
8 maj 2009
#17
Dom flesta kablar sitter ju på ett visst sätt så dom når bara dit dom ska, är du osäker så ta kort och sätt dit lappar på dom.
Vattenrören går nog inte att ta fel på, samma gäller tryckrör.
Det är mycket lättare än vad man kan tro att ta ur en motor.

Visst, mycket går att göra på plats men är man ovan så tar det nog längre tid och resultatet blir nog också lidande.


37 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#18
Brains skrev:
Dom flesta kablar sitter ju på ett visst sätt så dom når bara dit dom ska, är du osäker så ta kort och sätt dit lappar på dom.
Vattenrören går nog inte att ta fel på, samma gäller tryckrör.
Det är mycket lättare än vad man kan tro att ta ur en motor.

Visst, mycket går att göra på plats men är man ovan så tar det nog längre tid och resultatet blir nog också lidande.

Det är nog inte att riva motorn jag är rädd för , är bara rädd för att det kommer bli ett stort hinder för mitt lackprojekt till den tongue fast ioförsig e det ju j*vulskt bra om jag tar väck motorn för då kan jag ju lacka Hela motorutrymmet också roll hehee detta kommer bli kul big_smile

Säljer vad som helst till rätt pris :)

21 Inlägg
25 maj 2009
#19
vi lossade bara motorfästerna, kadan. sen gick de hissa så man kunde lossa tråget..!


www.sideways.nu
136 Inlägg
25 maj 2009
#20
Eller så hoppar man över den motorn å beställer en SR20DET istället som håller bra mycket bättre och trevligare ;D big_smilebig_smile



Sök