3858
Sök

Eftermontera automatisk nivåreglering av halvljus?

16 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
Hej på er!
Fastnade ikväll i en så kallad flygande besiktning med min Saab 9000. Fick en anmärkning på "Felaktigt halvljus" med ombesiktning som påföljd..
Har stoppat i xenon-ljus från xenonkungen.se i alla mina bilar (min Saab 9000 -92:a, fruns 9-5 kombi -99:a, Jobbilen Seat Alhambra TDi -99:a, Min lek-bil VW Buggy -65:a och den andra jobbilen, en husbil Iveco Daily 35 -80:a) Förutom Buggyn och husbussen så har samtliga bilar manuell nivåreglering av lyset innifrån via en "ratt" med det är ju inte tillräckligt enigt lagen. Nån som vet om det finns något "eftermarknads-kit" som ger automatisk nivåreglering? Har sett nått dylikt för några år sen, men kommer inte ihåg var.

10 287 Inlägg
8 december 2007
Jag tvivlar på att det räcker enligt lagen. Det skall alltså stå i bilens registreringspapper att den har xenonljus som halvljus. Att du lovar en besiktningsman dyrt och heligt att du har monterat en eftermarknadssats ändrar inte vad som står i hans dator om din bil.

(Nu kan dom ju alltid missa det eller skita i det)

/Göran

justera skrev:
Hej på er!
Fastnade ikväll i en så kallad flygande besiktning med min Saab 9000. Fick en anmärkning på "Felaktigt halvljus" med ombesiktning som påföljd..
Har stoppat i xenon-ljus från xenonkungen.se i alla mina bilar (min Saab 9000 -92:a, fruns 9-5 kombi -99:a, Jobbilen Seat Alhambra TDi -99:a, Min lek-bil VW Buggy -65:a och den andra jobbilen, en husbil Iveco Daily 35 -80:a) Förutom Buggyn och husbussen så har samtliga bilar manuell nivåreglering av lyset innifrån via en "ratt" med det är ju inte tillräckligt enigt lagen. Nån som vet om det finns något "eftermarknads-kit" som ger automatisk nivåreglering? Har sett nått dylikt för några år sen, men kommer inte ihåg var.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 156 Inlägg
14 december 2007
Man tycker ju att det är konstigt att xenonkungen.se eller någon annan liknande firma, inte börjat sälja aftermarket-kit.

Det borde ju annars finnas reservdelar till xenon-utrustade bilar som man kan använda sig av? Jag är inne på samma linje liksom.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Bilgalen
89 Inlägg
14 december 2007
Jag har sett att hella säljer automatisk nivåreglering till halvljuset som extra till deras ljusmoduler.

Rakasta, kärsi ja unhoita, se se elämää on!

8 156 Inlägg
14 december 2007
Hittade denna:
http://b2c.hella.com/b2c_assets/C01/33/ … 089C70.pdf

Sensor Set
Part no.:     8XX 008 614-011
Price:         219,00 EUR

Universal ultrasound headlamp aiming (HLA) with 1 sensor, 12V, for 90mm and 100mm diameter Xenon flush-mount headlights. Set contains: Ultrasound sensor, electronic control unit, 2 servo drives, harness, and mounting instructions. E1 1926.

http://b2c.hella.com/b2c_assets/images/large/8XX%20008%20614-011a.jpg

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Maskinmekaniker
5 Inlägg
26 december 2007
Gäller dessa regler även MC??

Saab 900 i16 -89
Ford Mustang -64½

155 Inlägg
24 maj 2009
vill väcka tråden... finns det fortf ingen kitt för automatisk nivåreglering , så att man kan reg. besikta bilen efter montering???

A4 orginal till mer kreativ - :)

130 Inlägg
25 maj 2009
Vet inte hur de går i besiktningen men jag vet iaf att det finns automatisk nivåreglering att köpa till min bil. Vet inte till vilka modeller det finns men golf IV finns ju orginal med automatisk nivåreglering så därför kan man väl lägga på min iaf.

If it ain't broke, fix it 'til it is!

2 914 Inlägg
25 maj 2009
går det sätta in xeonljus (eller hur det nu stavas) på en bil som redan har nivåjustering utan att det ska gå åt h*vete i bes??

155 Inlägg
25 maj 2009
dem nyare modellerna har ju tillval som aut. nivåregl., så de finns, men från fabrik... de går att montera efter som är orginal, men de e mkt jobb..

"kalle_kalle<" dem flesta har nivåreglering, men det måste vara automatiskt nivåreglering!

A4 orginal till mer kreativ - :)

2 914 Inlägg
25 maj 2009
mhp skrev:
"kalle_kalle<" dem flesta har nivåreglering, men det måste vara automatiskt nivåreglering!

okej okej...
men mercedes 190 har så man har en "ratt" som man elektriskt kan ställa hur högt man vill ha ljuset (om man har en tung släp baki bilen så vill man ha lite lägre ljus som ett exempel
visst är det så du menar med automatisk?

7 276 Inlägg
25 maj 2009
kalle_kalle skrev:
mhp skrev:

okej okej...
men mercedes 190 har så man har en "ratt" som man elektriskt kan ställa hur högt man vill ha ljuset (om man har en tung släp baki bilen så vill man ha lite lägre ljus som ett exempel

Automatiskt = det sker av sig själv.
Du vrider på ratten = manuell.

2 914 Inlägg
25 maj 2009
Brains skrev:
kalle_kalle skrev:
mhp skrev:

okej okej...

Automatiskt = det sker av sig själv.
Du vrider på ratten = manuell.

aha okej okej... ja det finns ju "manuell" som man skruvar på några "bultar". gamla volvo 240 har sådant som jag menar nu
tänkte om det räknades till att vara manuell och automatisk, det som jag menade i föregående inlägg...

130 Inlägg
26 maj 2009
Sen tror jag att man antagligen måste ha framlysen som är gjorda för xenon. Iaf jag märkte att ljusbilden blev helt åt helvete med HID xenon i orginal framlysena. Har bytt till framlysen med lins nu och nu lyser de skapligt igen. Lyser man mot en vägg så är det en rak linje som går upp på högra sidan. Före ja monterade linslysena så lös de lite vart som helst.

If it ain't broke, fix it 'til it is!

Sök