3159
Sök

745 börjat helt plötsligt dra dubbel så mycket bensin

2 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
Min 745 från 88 började helt plötsligt dra dubbelt så mycket bensin som den gjort förut. Förr låg den på 0.8-0.9 vid blandad körning. Nu ligger den på 1.6 liter milen. Den bluddrar i lägre farter o när jag trycker ner kopplingen vid låg fart så sjunker varvet o den nästan dör. Luktar även bensin men är kollad o läcker ingen stans.

Någon som har några förslag. Kvinna o kan inget om bilar. Vad bör jag kolla först? Har förstått att det kan ha med luftmasse mätaren eller lambdan att göra. HJÄLP!

Ugglan-racing
362 Inlägg
24 maj 2009
Pröva byt lamda sonden! kolla även kallstarten/ tempgivaren..

Mvh

How does dust taste sucker??

Whatever :)
1 652 Inlägg
25 maj 2009
har du kollat insugnigns spjället? så han inte går fett på tomgång? konstigt nog hade far min fel på de på sin 740 -88... allt annat var helt okej ..

har du så du kan läsa felkoder på den? iså fall kolla upp vad du får för fel kod och sen kolla upp de på forumet.. finns en tråd om felkoder.. smile
Senast redigerat av XeptiQ (25 maj 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Försöker iaf
1 998 Inlägg
25 maj 2009
Termokontakten till sprutet kanske är kass så den fetar på då den tror att den är kall? Nått som hängt sig kanske...

Dock tror ja mest på lambdan
Senast redigerat av Boostrider (25 maj 2009)

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 maj 2009
Jag tror på Lambdasonden.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

106 Inlägg
26 maj 2009
Man kan ju alltid nolla styrboxen ? . ta och avlägsna minuspolen när du ställer bilen över natten sedan sätter tillbaka den på morgonen igen. se om det hjälper. Annars så skulle jag kunna gissa på att styrboxen inte känner av att du släpper gasen och fortsätter att spruta, så spjälhusgivaren och någon vakuum slang som inte sitter där den ska.. Är det en 88a eller 88b ?
Senast redigerat av Sebbew__ (26 maj 2009)

739 Inlägg
26 maj 2009
jag har typ samma fel på min ska man växla ner till 2.ans växel så går varvet ner o håller på att dö sen upp i nomalläge + lambdan lysen ibland sen slocknar den. hmm tror det är lambdan som gör så att den går så lustigt.

mvh

Sök