2156
Sök

Opel Calibra, bra eller dålig bil?

6 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
Tjena!

Undrar ifall Opel Calibra är en bra bil? Tänkte dom är rätt så billiga på t.ex. blocket!
Är sugen på dom för dom är riktigt fin men har inte en aning hur dom är att ha som bil, är tacksam för svar smile

btw, är det bakhjuls drift eller fram?
Mvh Kvarf
Senast redigerat av kvarfie (27 maj 2009)

342 Inlägg
27 maj 2009
Framhjulsdrift (bortsett turbon då som är fyrhjulsdriven).

De absolut billigaste på Blocket skulle jag endast kika på om jag var beredd på att skruva samt har resurserna och kunskapen att göra det.
Annars rekommenderar jag dig att gå upp blygsamt i prisklass, säg från 20.000 och uppåt.
Under där är risken överhängande att du bara blir besviken.
Senast redigerat av 9Femma (27 maj 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

149 Inlägg
27 maj 2009
Störst felet på äldre Oplar är rosten, annars skulle jag rekommendera dig att hitta en med 16v motorn eller turbon för att få lite fart. 8v är rätt seg och v6an är lite törstig. Det är en riktigt snygg modell som går att få bra fart på och ännu snyggare.

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!

Med lem
624 Inlägg
27 maj 2009
Hade nog mer satsat på en Opel Kadett GSI. Tycker personligen att Calibra är grotesk. Men det är ju min åsikt. tongue

Somliga kallar det lyx, Lexus kallar det för standard. ♠
LexusOwnersClub.se

1 291 Inlägg
27 maj 2009
Calibra är fina bilar som är relativt billiga i drift bortsett från turbon då.
8v motorn är skottsäker och klarar att misshandlas i oändlighet, dock kan den upplevas lite seg med 116hk ibland.
16v motorn är en guldgruva om man sköter om den, drar inte mer än 8v motorn men har 150hk original.
Var noga med att byta kamrem och vattenpump direkt om det råder minsta tvivel på när det är gjort sist.
turbon är riktigt rolig att köra, har 204hk och fyrhjulsdrift. kolla bara så 4x4 funkar och att den inte trycker ut servoolja ur f-lådan, ett vanligt fel som det finns bot på hos maxxtuning.
Rosten är som värst i bakskärmar och övre fjädersäten bak samt trösklar.
Annars är det bara kolla allt som du kollar på en vanlig bil.
Calibra är f.ö samma bil om vectra A (89-95)

Sök