3676
Sök

BMW E36 elhissar krånglar

106 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Tjena.
har en 1995 BMW 318is Coupé med ett udda fel. Elhissarna funkar ENDAST när dörrarna är öppna. alltså, för att få ner/upp rutorna måste man öppna dörren. börjar bli jäkligt jobbigt när man ska hålla på med det i 100 km/h.

är det nån som kan nått om elhissarnas kretsar på BMW, eller faktiskt haft samma problem? säkringarna är okej, så långt vet jag. fattar bara inte vad om dörrarna är öppna/stängda ska ha med elhissarna att göra

tack

1 585 Inlägg
2 maj 2009
Kan det kanske vara den plastkulan som ligger inne i elhiss motorn som lägger sig i rätt läge när dörren är öppen kanske?  Kom och tänka på det bara:P Det är ju ganska enkelt att kolla. Så det kan ju vara värt ett försök. Här har du en guide på hur du gör!

http://www.autopower.se/mekartips/mekar … ?dokid=148
Senast redigerat av Jolle87 (2 maj 2009)

Försöker iaf
1 998 Inlägg
2 maj 2009
Man ska ju kunna ta ner rutorna å öppna takluckan när man öppnar förardörren. Kolla dörrkontakterna.

Långsökt men kanske kan va en icke sluten krets?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 maj 2009
På coupe och cab så åker rutan ner en bit när man öppnar dörren. Så det låter inte helt osannolikt att det är nånstans i det systemet som det krånglar.

"När dörrarna öppnas ska rutorna hissas ner cirka 2 cm för att sedan hissas upp igen när dörren stängs. Denna funktion ger oss ytterligare ett par punkter att kontrollera. Kolla så att rutorna verkligen hissas upp efter dörrstängning, samt att rutan ligger tätt mot listen när man stänger dörren. Kolla även efter slitage i de områden där rutorna går in i suffletten."
Från AP

Ett tips: Autopower.se där hittar du allt du behöver veta om bmw

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

106 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
På coupe och cab så åker rutan ner en bit när man öppnar dörren. Så det låter inte helt osannolikt att det är nånstans i det systemet som det krånglar.

"När dörrarna öppnas ska rutorna hissas ner cirka 2 cm för att sedan hissas upp igen när dörren stängs. Denna funktion ger oss ytterligare ett par punkter att kontrollera. Kolla så att rutorna verkligen hissas upp efter dörrstängning, samt att rutan ligger tätt mot listen när man stänger dörren. Kolla även efter slitage i de områden där rutorna går in i suffletten."
Från AP

Ett tips: Autopower.se där hittar du allt du behöver veta om bmw

jo jo, ner & upp åker dom allt. tätt är det också. rev lite i elsystemet och dörrsidan idag och det blev man ju inte mycket visare av. när man vevar ner rutan så klickar det från nån box bakom handsfacket. jag rev ur den, men vågade inte mycket mer då det ser ut såhär bakom:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/103155/large/529049_p6s1gn.jpg

NÅNSTANS där inne kan felet ligga. fattar verkligen inte hur det kan ha blivit fel just där, dock.
kollade också lite under själva fönsterhiss knapparna, och alla kablar verkar intakta.

Boostrider skrev:
Man ska ju kunna ta ner rutorna å öppna takluckan när man öppnar förardörren. Kolla dörrkontakterna.

Långsökt men kanske kan va en icke sluten krets?

det här satsar jag på att göra härnäst. vet dock inte var dörrkontakten sitter, nån som vet?
det är inte en liten skitpinne eller nått sånt iaf. skulle kunna vara i gångjärnen eller nått?

Jolle87 skrev:
Kan det kanske vara den plastkulan som ligger inne i elhiss motorn som lägger sig i rätt läge när dörren är öppen kanske?  Kom och tänka på det bara:P Det är ju ganska enkelt att kolla. Så det kan ju vara värt ett försök. Här har du en guide på hur du gör!

http://www.autopower.se/mekartips/mekar … ?dokid=148

kollade också upp det här idag, verkar inte vara problemet. skulle vart konstigt också, eftersom BÅDA hissarna gått sönder samtidigt.

nej, det är ett elfel, så långt vet jag. kan leva med det, men skulle leva finare utan det

3 Inlägg
26 maj 2009
Har precis samma fel på min bil, bara att mina funkar efter ungefär 2 minuter med bilen igång. Men så fort man stänger av bilen igen så funkar de inte. Skumt!

Mvh: Kim

106 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
just det, allting funkar nu igen. tror det var glappkontakt någonstans. var bara att riva runt lite i kablarna

3 Inlägg
1 juni 2009
Vart sitter de kablarna då?, var det dom vid handskfacket?

Mvh: Kim

Sök