3446
Sök

BMW 320i överhettad

14 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej satt i en lång kö idag och upptäckte att tempmätaren börja stiga. tillslut var den uppe på rött men som tur är var det en mack precis i närheten. lät den svalna och fyllde på med ny kylarvätska. körde iväg allting fungerade bra. Men så var de kö igen, då gick tempen upp igen. så fort jag inte kör så stiger den. Vad kan det vara för fel?


601 Inlägg
22 maj 2009
#2
Lo-pie skrev:
Hej satt i en lång kö idag och upptäckte att tempmätaren börja stiga. tillslut var den uppe på rött men som tur är var det en mack precis i närheten. lät den svalna och fyllde på med ny kylarvätska. körde iväg allting fungerade bra. Men så var de kö igen, då gick tempen upp igen. så fort jag inte kör så stiger den. Vad kan det vara för fel?

Vad är det för årsmodell?
Kan vara så att viskofläkten har börjat ha gjort sitt, så att fläkten snurrar alldeles för sakta alternativt inte alls.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
22 maj 2009
#3
Termostaten eller viskon. Luft i systemet.

Va är de för motor?

Har tyvärr samma problem i min 327 fast den kokar om man kör i 40...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

601 Inlägg
22 maj 2009
#4
Boostrider skrev:
Termostaten eller viskon. Luft i systemet.

Va är de för motor?

Har tyvärr samma problem i min 327 fast den kokar om man kör i 40...

Jag skulle misstänka att det är en E36 M50B20 han pratar om, vanligast.
Det är ett helvete att få bort luften i de dära, i min fick jag köra upp framändan på en lyft sen lyfta tills dragkroken nästan tog i backen innan jag fick bort all luft yikes

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
22 maj 2009
#5
inte vattenpumpen blad som gett sig om det är e36an

2slow

601 Inlägg
22 maj 2009
#6
azid skrev:
inte vattenpumpen blad som gett sig om det är e36an

Har han den gamla med plastblad så är det också en möjlighet tongue
Han skulle behöva berätta lite mer info om bilen...

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
22 maj 2009
#7
Pedaal skrev:
azid skrev:
inte vattenpumpen blad som gett sig om det är e36an

Har han den gamla med plastblad så är det också en möjlighet tongue
Han skulle behöva berätta lite mer info om bilen...

jo för det är alltid lika givande att sitta och gissa tongue

2slow

601 Inlägg
22 maj 2009
#8
azid skrev:
Pedaal skrev:
azid skrev:
inte vattenpumpen blad som gett sig om det är e36an

Har han den gamla med plastblad så är det också en möjlighet tongue
Han skulle behöva berätta lite mer info om bilen...

jo för det är alltid lika givande att sitta och gissa tongue

Joo precis finns ju alltid ett antal olika felfaktorer på varje liten grejj som händer och sker i ett fordon yikes roll

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
22 maj 2009
#9
Pedaal skrev:
azid skrev:
Pedaal skrev:

Har han den gamla med plastblad så är det också en möjlighet tongue
Han skulle behöva berätta lite mer info om bilen...

jo för det är alltid lika givande att sitta och gissa tongue

Joo precis finns ju alltid ett antal olika felfaktorer på varje liten grejj som händer och sker i ett fordon yikes roll

tror du? big_smile

2slow

14 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#10
Trodde inte jag skulle få svar så snabbt,
årmodell -91
E36
M50B20 vet jag inte??.
Och det är plastblad

Tack så mycket för alla svar
Senast redigerat av Lo-pie (22 maj 2009)


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
22 maj 2009
#11
Lo-pie skrev:
Trodde inte jag skulle få svar så snabbt,
årmodell -91
E36
M50B20 vet jag inte??.
Och det är plastblad på viskofläkten.

Tack så mycket för alla svar

sitter m50 i alla e36 ja förutom m3 då är det väll m52 tror jag....

plastbladen sitter på vattenpumpen...

2slow

14 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#12
okej, haha ja man är ju ingen höjdare på de här i alla fall. Får åka och köpa en ny fläkt och se om det fungerar


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
22 maj 2009
#13
Byt termostat och vattenpump du. känn även på visco kopplingen om den känns bra. ska vara lite motstånd i den.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

564 Inlägg
22 maj 2009
#14
Om du bara har problem i köer men inte annars så tror jag till 99% på visko-kopplingen. Alltså själva navet på kylarfläkten. Tror en sådan kostar mellan 1000 och 1500 på bmw. Rätt enkel att byta. Tänk bara på att den är "fel"-gängad, så du får skruva loss den medsols.

Däremot skader det ju inte att byta vattenpump och termostat om du inte vet när det är gjort. Bättre att byta dessa saker innan dom pajar. smile

50 Inlägg
23 maj 2009
#15
visko kopplingen bergis, luft är det nog inte då hade det märkts när man kör.


Försöker iaf
1 998 Inlägg
23 maj 2009
#16
Viskon kostar väl 998kr på motornord?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

14 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#17
Har bytt fläckten, fungerar perfekt nu smile. Nu håller jag på sliper hela bilen, ska lacka den svart!. Tack för alla svar



Sök