Hej satt i en lång kö idag och upptäckte att tempmätaren börja stiga. tillslut var den uppe på rött men som tur är var det en mack precis i närheten. lät den svalna och fyllde på med ny kylarvätska. körde iväg allting fungerade bra. Men så var de kö igen, då gick tempen upp igen. så fort jag inte kör så stiger den. Vad kan det vara för fel?
Hej satt i en lång kö idag och upptäckte att tempmätaren börja stiga. tillslut var den uppe på rött men som tur är var det en mack precis i närheten. lät den svalna och fyllde på med ny kylarvätska. körde iväg allting fungerade bra. Men så var de kö igen, då gick tempen upp igen. så fort jag inte kör så stiger den. Vad kan det vara för fel?
Vad är det för årsmodell? Kan vara så att viskofläkten har börjat ha gjort sitt, så att fläkten snurrar alldeles för sakta alternativt inte alls.
Har tyvärr samma problem i min 327 fast den kokar om man kör i 40...
Jag skulle misstänka att det är en E36 M50B20 han pratar om, vanligast. Det är ett helvete att få bort luften i de dära, i min fick jag köra upp framändan på en lyft sen lyfta tills dragkroken nästan tog i backen innan jag fick bort all luft
Om du bara har problem i köer men inte annars så tror jag till 99% på visko-kopplingen. Alltså själva navet på kylarfläkten. Tror en sådan kostar mellan 1000 och 1500 på bmw. Rätt enkel att byta. Tänk bara på att den är "fel"-gängad, så du får skruva loss den medsols.
Däremot skader det ju inte att byta vattenpump och termostat om du inte vet när det är gjort. Bättre att byta dessa saker innan dom pajar.