3549
Sök

Registreringskylten stulen och stoppad av polisen, vad kommer hända nu?

Avstängd
658 Inlägg
2 juni 2009
Vem fan  stjäl en skylt....

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!

4 005 Inlägg
2 juni 2009
JapMax skrev:
Nehe skrev:
Polisen kan ju ge dig böter på plats för att du körde utan reg skylt. Lite nitiskt kanske men så är det.
Nu valde han att säga att han ska skriva en "rapport" vilket egentligen jag skulle tyda som att han ville skrämma dig lite eftersom man skriver inte ett pm på en sån sak och ger till åklagaren utan man skriver en bot vilken du nekar till sen lämnar man boten och att du nekar till åklagaren.

Ehh nä? En polis kan förfan inte skriva ut böter till en som nekar. Alla har rätt att neka till brott, görs det blir det inte böter utan en primärrapport. Då görs en förundersökning om de finns underlag till åtal, utefter det läggs fallet antingen ner lr blir till åtal = domstolsförhandling. (alt erkännande utan domstolsförhandling)

Det finns även nån korkad ge mig 1 vecka på att erkänna alternativ. Inget jag någonsin använt mig av lr är särskilt insatt i.

Exakt.

Polis skriver en bot.
Erkänner du inte - så går det till åklagare.

Sen får du ett brev hem från åklagare där du kan svara "okej då. jag erkänner" till åklagare, så får du betala. <- detta kan tolkas som "1 vecka på att erkänna alternativ".

Huruvida plåten har blivit ersatt av en ny eller inte är totalt irrelevant i denna fråga.

När du ska åka ditt fordon är du skyldig att se att den är lagligt att färdas på väg.
Detta inkluderar att kontrollera att dina skyltar är kvar.
Har du inte dina skyltar så ska du polisanmäla det direkt, gå in till polisstationen och få temporära gula skyltar på för att direkt sätta på bilen. Detta är godkänt och du får inte böter för.
Huruvida du får ta ditt fordon till polisstationen utan plåt eller måste ringa och polisanmäla den först låter jag vara osagt.

Har du inte kontrollerat din bil i din säkerhetskontroll innan du åker iväg ditt fordon så begår du brott.

Det är nog ytterst osannolikt att din plåt blev stulen under färd?

Du körde bil utan regplåt = böter. Att du inte erkänner det och att det går till åklagare blir bara sämre för dig.

Givetvis tycker jag att du ska polisanmäla stölden såklart, det är bra i papprena ifall din "förra skylt" ses på någon plats vid något rån eller liknande.

Tråkigt är det iaf!

Berätta gärna hur det går!

4 005 Inlägg
2 juni 2009
D-No skrev:

De som inte har rent mjöl i påsen och inte vill visa sitt eget regnr av flertalet anledningar?

Eller de som bara vill jävlas.
Eller poliserna själva som måste få upp siffrorna lite och lurar runt hörnet när personen åker iväg.

1 827 Inlägg
2 juni 2009
soyd skrev:
Dom kommer lägga ner det tror jag... tror det är 3000kr i böter om man köra utan båda skyltarna satt borde vara 1500kr om du kör utan fram...

Vad tror du det kostar för dom att driva detta ärende vidare... och vinner dom så får dom HEAL 1500kr

1500kr är inte ens EN arbetstimme...

Jävliga kan ju vara om dom vinner så får du betala 1500kr + rätte gångs kostnaderna om det nu funkar så jag vet inte sad ?

men hoppas du klarar dig, alla kan vi få skylten stulen och råka ut för detta satt hmm

/mvh soyd

Hade rättsväsendet räknat rent ekonomiskt hade vi inte haft en enda person i fängelse öht...

Börja räkna på det och du kommer bli mörkrädd. wink

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

660 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
JapMax skrev:
Jag antar att den inte vart stulen när du stog i Mcdriven?
Som med allt annat med dåliga ursäkter så hjälps de inte inför lagen.
Du har skyldighet att köra med skylt. Sen att de finns humana poliser som ser mellan fingrarna är en annan sak.

Jag håller med dig till 100% att det är min skyldighet att köra med en äkta hel och fin skylt, därför jag köpte en ny skylt! Kunde väll anars ha gjort en egen i kartong och skitit i att beställa en ny men nu gjorde jag det av just den anledningen att det är min skyldighet.

Hur den blev stulen det vet jag ej. Som jag skrev i anmälan så misstänker jag att skylten blev stulen någon gång när jag var in och duschade då parkera jag bilen ute vid vägen med fronten utåt alltså jag backa in på parkeringen för att lätt kunna ta mig ut. sen gick jag in och duschade och åt.. var borta kanske 2 - 3 timmar sen skulle vi åka iväg igen och då låser man juh bara upp bilen och hoppar in.. Fronten var juh ut mot vägen och jag brukar inte ta ett extra varv för att kolla om skylten är kvar (Kanske slarvigt) men jag tror nog inte någon gör det iaf.

Det var 2 timmar efter det som jag blev stoppad, och då var skylten borta.. Thats it!

D-No skrev:

Luffare, ne seriöst så vet jag inte.. Polisen jag gjorde anmälan hos sa bara "Jaha, den skylten är nog på väg till ryssland nu på en stulen bil" liksom det verkar inte vara någon "nyhet" att skyltar blir stulna

Kan också vara någon polare som "skämtar" och nu vägrar erkänna när man vart stoppad.. Använd fantasin lite så kommer du säkert på någon du också!

Kan också bara vara så att dom var sugen på min skylthållare och tyckte att den skulle passa bättre på deras bil och fick med sig skylt och hela kittet när dom bokstavligen hade slitit bort hela skiten (Skylthållaren alltså)

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Sök