JapMax skrev:
Nehe skrev:
Polisen kan ju ge dig böter på plats för att du körde utan reg skylt. Lite nitiskt kanske men så är det.
Nu valde han att säga att han ska skriva en "rapport" vilket egentligen jag skulle tyda som att han ville skrämma dig lite eftersom man skriver inte ett pm på en sån sak och ger till åklagaren utan man skriver en bot vilken du nekar till sen lämnar man boten och att du nekar till åklagaren.
Ehh nä? En polis kan förfan inte skriva ut böter till en som nekar. Alla har rätt att neka till brott, görs det blir det inte böter utan en primärrapport. Då görs en förundersökning om de finns underlag till åtal, utefter det läggs fallet antingen ner lr blir till åtal = domstolsförhandling. (alt erkännande utan domstolsförhandling)
Det finns även nån korkad ge mig 1 vecka på att erkänna alternativ. Inget jag någonsin använt mig av lr är särskilt insatt i.
Exakt.
Polis skriver en bot.
Erkänner du inte - så går det till åklagare.
Sen får du ett brev hem från åklagare där du kan svara "okej då. jag erkänner" till åklagare, så får du betala. <- detta kan tolkas som "1 vecka på att erkänna alternativ".
Huruvida plåten har blivit ersatt av en ny eller inte är totalt irrelevant i denna fråga.
När du ska åka ditt fordon är du skyldig att se att den är lagligt att färdas på väg.
Detta inkluderar att kontrollera att dina skyltar är kvar.
Har du inte dina skyltar så ska du polisanmäla det direkt, gå in till polisstationen och få temporära gula skyltar på för att direkt sätta på bilen. Detta är godkänt och du får inte böter för.
Huruvida du får ta ditt fordon till polisstationen utan plåt eller måste ringa och polisanmäla den först låter jag vara osagt.
Har du inte kontrollerat din bil i din säkerhetskontroll innan du åker iväg ditt fordon så begår du brott.
Det är nog ytterst osannolikt att din plåt blev stulen under färd?
Du körde bil utan regplåt = böter. Att du inte erkänner det och att det går till åklagare blir bara sämre för dig.
Givetvis tycker jag att du ska polisanmäla stölden såklart, det är bra i papprena ifall din "förra skylt" ses på någon plats vid något rån eller liknande.
Tråkigt är det iaf!
Berätta gärna hur det går!