2477
Sök

Tappade orken i motorn saab 9000 turbo

7 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#1
Igår var jag med om något mysko... skulle på saab träff i falun. Vi drog iväg på motorvägen och nästan framme i Falun så tappade jag all raft i motorn, jag stannade så klart vid vägkanten och motorn stängdes av automatiskt, när jag lyfter upp huven så luktar det bränd olja och olja har sprutat ur motorn, ser inte exakt var oljan kommer ifrån men där det äer mest olja är vid remmen. Nu startar inte bilen alls utan det bara surrar i motron när jag vrider på nyckeln sad
Det är en saab 9000 2,3 turbo -94 modell med stora turbon.
Vad kan det vara?? var ska jag börja plocka??

mvh jonny

1 497 Inlägg
7 juni 2009
#2
Topplockspackningen?

Supraman
2 300 Inlägg
7 juni 2009
#3
går motorn runt lättare än normalt?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

7 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#4
jag har inge olja i vattnet...
den rykte inget när det hände, vanlig avgasrök,
vet ej om motrn ens går runt riktigt för när jag vrider på nyckeln så surrar motorn bara den slår inte alls...

1 313 Inlägg
7 juni 2009
#5
skurit?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

2 164 Inlägg
7 juni 2009
#6
De är nog bättre att byta block helt på din beskrivning.
Men ta bort däcket och gärna hissa upp den lite och se om du kan se några skador??

Ta gärna bort stiften och lys ner i cylindern och se hur de ser ut där.

MVH


7 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#7
oki...ska kolla lite på det ikväll...
Det kan inte va så att kamkedjan gått av??motorn är väl servad sen jag köpte den... jag har bytt olja och filter 2 gånger per år.
hur beter sig bilen om det är turboras??

2 164 Inlägg
7 juni 2009
#8
Då blå ryker de men inte alltid man tappar kraft.
Sen är de väldigt ovanligt med att turbon ska orsaka nått sånt och då är de att all olja är slut vilket de inte är.
Mitt tips är att nått har hänt inne i blocket.

MVH


7 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#9
skruvade av ventilkåpan idag för att titta så kamkedjan satt på sin rätta plats...och det gjorde den.
kollade även om kolvarna är hela och det var dem så vitt man kan se och känna iaf...
men en sak förbryllar mej ... hur ska ventilerna stå?? finns det någon sprängskiss på hur ventiler ska stå i vissa lägen?? någon skriv in en länk eller lägg in en bild eller vad som helst...imorgon skruvar jag dit ventilkåpan för att göra ett komptest sad


Fredrik-79 skrev:
Då blå ryker de men inte alltid man tappar kraft.
Sen är de väldigt ovanligt med att turbon ska orsaka nått sånt och då är de att all olja är slut vilket de inte är.
Mitt tips är att nått har hänt inne i blocket.

MVH

7 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#10
skurit har den iaf inte gjort med tanke på att den inte lät som en stenkross... den lät som vanligt..

7 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#11
jag komptestade motorn idag sad inge bra resultat 0 komp på 2:ans cylinder... vevstaksras??? lär nog byta motor:( någon som har en motor till salu??


Sök