Igår var jag med om något mysko... skulle på saab träff i falun. Vi drog iväg på motorvägen och nästan framme i Falun så tappade jag all raft i motorn, jag stannade så klart vid vägkanten och motorn stängdes av automatiskt, när jag lyfter upp huven så luktar det bränd olja och olja har sprutat ur motorn, ser inte exakt var oljan kommer ifrån men där det äer mest olja är vid remmen. Nu startar inte bilen alls utan det bara surrar i motron när jag vrider på nyckeln Det är en saab 9000 2,3 turbo -94 modell med stora turbon. Vad kan det vara?? var ska jag börja plocka??
jag har inge olja i vattnet... den rykte inget när det hände, vanlig avgasrök, vet ej om motrn ens går runt riktigt för när jag vrider på nyckeln så surrar motorn bara den slår inte alls...
oki...ska kolla lite på det ikväll... Det kan inte va så att kamkedjan gått av??motorn är väl servad sen jag köpte den... jag har bytt olja och filter 2 gånger per år. hur beter sig bilen om det är turboras??
Då blå ryker de men inte alltid man tappar kraft. Sen är de väldigt ovanligt med att turbon ska orsaka nått sånt och då är de att all olja är slut vilket de inte är. Mitt tips är att nått har hänt inne i blocket.
skruvade av ventilkåpan idag för att titta så kamkedjan satt på sin rätta plats...och det gjorde den. kollade även om kolvarna är hela och det var dem så vitt man kan se och känna iaf... men en sak förbryllar mej ... hur ska ventilerna stå?? finns det någon sprängskiss på hur ventiler ska stå i vissa lägen?? någon skriv in en länk eller lägg in en bild eller vad som helst...imorgon skruvar jag dit ventilkåpan för att göra ett komptest
Fredrik-79 skrev:
Då blå ryker de men inte alltid man tappar kraft. Sen är de väldigt ovanligt med att turbon ska orsaka nått sånt och då är de att all olja är slut vilket de inte är. Mitt tips är att nått har hänt inne i blocket.