Hm... okej... Att jämföra är ju alltid känsligt... Tycker absolut du ska iväg och provköra några exemplar av vardera modellen du är intresserad av, det skiljer ju dessutom mycket från bil till bil även om det är samma modell.
Har en V40 själv.
Fördelar: Smidig, trevlig, lättkörd, känns trygg och bekväm, rymmer det jag behöver, ger vettig driftsekonomi och känns rätt genomtänkt. Tycker inte den väsnas speciellt mycket, vindbrus och sådant känns rimligt.
Nackdelar: Rostbenägen, kolla skärmarna (sitter en skruv till innerskärmen riktigt dumt till, där brukar det ge sig först), kolla trösklarna, de brukar bli sönderlyfta när man lyfter fel och då börjar det rosta där man lyft, kolla också hundbenet mellan bakdörr och bakskärm samt kanten mellan bakskärm och bakre stötfångare... Givetvis kan du ha galvsläpp vid stenskott på huven också, tidiga årsmodeller var väl värre än de senare på det. Den är inget vidare att dra med heller, väger nog lite för lite för att bli helt stabil, men jag drar ändå husvagn med den då och då.
Hm.
Min bil är en 2,0 T på 160 hk, har gått drygt 21 000 mil, växelspaken är som den ska vara (och hade den känts konstig hade jag börjat med att kolla länkaget eftersom jag vet hur min Golf kändes när det blev utslitet). Blandad körning ger en förbrukning på cirka 0,8 liter per mil. Skatten ligger på 1678 kronor om året.
Ja... någon A4 har jag inte haft. Väninnan har en 1,8, den är mycket trevlig. Ingen quattro men ändå något törstigare än min bil. Har även kört S4 en del. Tysthet och komfort upplever jag som rätt lika mellan bilarna, attityden däremot, jag har känslan av att Audin är tung och lite trög (och då menar jag inte att den är slö, bara att den har helt andra köregenskaper).
Men som sagt, det skiljer MASSOR från bil till bil dessutom, så iväg och provkör och bilda dig en egen uppfattning. Själv tycker jag båda bilarna är vettiga!
Lycka till!