3096
Sök

Förstabil - Audi A4 / Volvo S40 / X

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 juni 2009
#41
Rquired skrev:
Välja bort quattron så blir det en bra bil?! Det är ju kravet för att jag skulle köpa en Audi i alla fall,
Det är klart att du skall köpa en 4x4bil som du behöver det.  Dock är det ytterst sällan gemeneman verkligen behöver 4x4 i en bil med 150hk.  Men visst använder man bilen för att ta upp båten när det är snö ute eller kör på isen på vintrarna så är det ju att föredra helt klart.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 juni 2009
#42
DusanMandick skrev:
du verkar kunna x40 bra, ja jobbar på bosch autoservie o kör ett par x40 i veckan, o 50% av dom har riktigt lösa växelspakar, svårt o hitta växlar o spaken reser sig när man gasar, va beror de på o när åtgärdade volvo det ? smile
lustigt, iom jag gärna hjälper till så har det blivit att jag kört ett gäng X40 genom åren och jag har aldrig stött på det problemet.  Eftersom det är en familjebil så är allt upphängt i gummibussningar, kanske har Volvo fått in undermåliga sådana och att problemet inte är stort nog för att återkalla?  vad vet jag :p

just den bilen med att hitta växlar har jag aldrig hört innan

(notera även att jag bara skruvar turbobilar med volvolåda och refererar till främst 2.0t eftersom det var den som är likast den 150hk audi som nämns i tråden)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
5 juni 2009
#43
Hm... okej... Att jämföra är ju alltid känsligt... Tycker absolut du ska iväg och provköra några exemplar av vardera modellen du är intresserad av, det skiljer ju dessutom mycket från bil till bil även om det är samma modell.

Har en V40 själv.

Fördelar: Smidig, trevlig, lättkörd, känns trygg och bekväm, rymmer det jag behöver, ger vettig driftsekonomi och känns rätt genomtänkt. Tycker inte den väsnas speciellt mycket, vindbrus och sådant känns rimligt.

Nackdelar: Rostbenägen, kolla skärmarna (sitter en skruv till innerskärmen riktigt dumt till, där brukar det ge sig först), kolla trösklarna, de brukar bli sönderlyfta när man lyfter fel och då börjar det rosta där man lyft, kolla också hundbenet mellan bakdörr och bakskärm samt kanten mellan bakskärm och bakre stötfångare... Givetvis kan du ha galvsläpp vid stenskott på huven också, tidiga årsmodeller var väl värre än de senare på det. Den är inget vidare att dra med heller, väger nog lite för lite för att bli helt stabil, men jag drar ändå husvagn med den då och då.

Hm.

Min bil är en 2,0 T på 160 hk, har gått drygt 21 000 mil, växelspaken är som den ska vara (och hade den känts konstig hade jag börjat med att kolla länkaget eftersom jag vet hur min Golf kändes när det blev utslitet). Blandad körning ger en förbrukning på cirka 0,8 liter per mil. Skatten ligger på 1678 kronor om året.

Ja... någon A4 har jag inte haft. Väninnan har en 1,8, den är mycket trevlig. Ingen quattro men ändå något törstigare än min bil. Har även kört S4 en del. Tysthet och komfort upplever jag som rätt lika mellan bilarna, attityden däremot, jag har känslan av att Audin är tung och lite trög (och då menar jag inte att den är slö, bara att den har helt andra köregenskaper).

Men som sagt, det skiljer MASSOR från bil till bil dessutom, så iväg och provkör och bilda dig en egen uppfattning. Själv tycker jag båda bilarna är vettiga!

Lycka till! smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

16 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
#44
Tack för alla svar smile

Som torpis nämnde, försök att hålla er till era egna erfarenheter, klanka inte ner på de bilar ni inte äger.. Det ger ju en tydligare och pålitligare bild över det hela smile

Det står väldigt jämnt mellan Audi A4 och en S40.. det handlar väl mest om vilket exemplar jag kommer över. Ska man satsa på Quattro på Audin (4WD) eller har nackdelarna (vilka nackdelar, slukar mer soppa?) övertaget över fördelarna? Är Audin verkligen så tung och slö jämfört med S40n?

Jag antar att rostmängden är i stort sett lika på båda bilar, förstår inte varför en bil skulle plötsligt börja rosta mycket mer än någon annan.

Tänkte sikta mest på Audi A4 1,8l TS (180hk? Tänkte att slöare audi A4or blir tröga iom bilens tyngd) eller S40 T4 (200hk). Är runt 30k rimligt för respektive bil?
Senast redigerat av Klocker (5 juni 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 juni 2009
#45
Klocker skrev:
Tack för alla svar smile

Som torpis nämnde, försök att hålla er till era egna erfarenheter, klanka inte ner på de bilar ni inte äger.. Det ger ju en tydligare och pålitligare bild över det hela smile

Det står väldigt jämnt mellan Audi A4 och en S40.. det handlar väl mest om vilket exemplar jag kommer över. Ska man satsa på Quattro på Audin (4WD) eller har nackdelarna (vilka nackdelar, slukar mer soppa?) övertaget över fördelarna? Är Audin verkligen så tung och slö jämfört med S40n?

Jag antar att rostmängden är i stort sett lika på båda bilar, förstår inte varför en bil skulle plötsligt börja rosta mycket mer än någon annan.

Tänkte sikta mest på Audi A4 1,8l TS (180hk? Tänkte att slöare audi A4or blir tröga iom bilens tyngd) eller S40 T4 (200hk). Är runt 30k rimligt för respektive bil?
Audin med FWD upplever jag inte tyngre eller slöare än en x40 med motsvarande effekt. Med quattro blir inte skillnaden stor, men känner man efter kan man väl tycka att bilen rullar lite tyngre. Förbrukningen stiger väl med en... halv dl per mil lite beroende på hur man kör. Fördelarna är en helt annan stabilitet, och att bilen har bättre grepp osv.

Olika bilar rostar olika mycket beroende på vilket rostskydd tillverkarna gett modellen från fabrik. Sen beror detta även på hur ägarna skött bilen. Jag får en känsla av att du inte har någon nytta av Quattron direkt, utan satsa isf på en fwd Audi.

Audi eller Volvo? Jag tycker personligen Audi pga högre kvalitet i allt. Att en A4 skulle vara slöare än en S40 med samma effekt är bara snack, men S40 finns med piggare 4or än Audin. Köp en A4 och lägg i ett chip är mitt råd, du får ut en 200hp i en välbyggd trevlig bil och det räcker alldeles utmärkt som förstabil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

16 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
#46
Rquired skrev:
*ovanför*
Låter riktigt bra. smile Ska kika närmare på alla 180hk fwd A4or.
Senast redigerat av Klocker (5 juni 2009)

x40
1 209 Inlägg
5 juni 2009
#47
DusanMandick skrev:
torpis skrev:
Det är lustigt vad näbbar och klor det kommer fram när vissa bilmärken diskuteras...  hur skall det gå att få en vettig bild av verkligheten när det går över till nån slags tävling om hur kass den ena bilen är.

jäkligt lustigt sätt att propagera för sin egen sak genom att klanka ner på andra. Lyft fram det positiva hos den egna kandidaten istället.   Det spelar ju liksom ingen roll hur mycket en S40 rostar om nu audin rostar lika mycket, eller hur?

Jag kör själv S40 från år 2000 och kan bara lyfta fram info om min bil.

*ingen rost
*växellådan som sitter i nu har gått 22000mil och är inte sladdring och lirar för 450hk
*skrammlar som sagt mindre än många bilar men mer än BMWs, Volvos eller Mercedes premiummodeller.
*är kvick i förhållande till inmatad effekt pga framhjulsdrift och låg vikt.
*billig i drift
*finns många stylingprodukter
*finns många trimsteg, både prisvärda och extrema.
du verkar kunna x40 bra, ja jobbar på bosch autoservie o kör ett par x40 i veckan, o 50% av dom har riktigt lösa växelspakar, svårt o hitta växlar o spaken reser sig när man gasar, va beror de på o när åtgärdade volvo det ? smile
jag har en s40 år 00 och jag har kört 25.000 och min e som original i växelpak. så jag vet inte vilka s40 du har kört.

Volvo S40 turbo.

371 Inlägg
5 juni 2009
#48
Nu bör ju påpekas att det är milsskillnad mellan växellådorna i turbo och icke turbomodellerna. Natt och dag.

s40 är en bil som är trevlig och smidig att köra, och 2.0t motorn tycker jag är klockren. t4 tycker jag känns väldigt oresponsiv. Ljudnivån är ju upp till var och en att avgöra, men jag tror tyvärr inte att du kommer bli nöjd med den. Men prova och bilda dig en uppfattning wink

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

4 Inlägg
8 juni 2009
#49
Jag funderar också mellan de här 2 bilarna men jag undrar hur snabba bilarna är i 0-100 då tänker jag främst på a4 1.8t och 1.8ts och s40 t4 och 2.0t? skulle även vara kul att se siffror på chippade bilar med.


754 Inlägg
9 juni 2009
#50
Jag hade lätt köpt Audin! Har själv kört runt i en S40 2,0t -01 (mammas) i 2 år innan jag ÄNTLIGEN kunde köpa min Bmw 328i Coupe E36. Enligt mitt tycke är Volvo S40 den tråkigaste bilen som någonsin byggts! Motorljudet är pinsamt fult:P Finns inte något hos den bilen som jag gillar! Våran S40 har krånglat oerhört mycket också, motorlampan tänds konstant, antispinnen kopplas ur av sig själv osv...ren skit tyvärr=/ Har även kört mycket Audi A4, kanonfin bil!smile Så min röst ligger på Audin! Mvh David

Annars kan jag varmt rekommendera en Bmw 328i Coupe E36!wink
Senast redigerat av D_Nilsson (9 juni 2009)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 juni 2009
#51
R_akesson skrev:
hur snabba bilarna är i 0-100 då tänker jag främst på a4 1.8t och 1.8ts och s40 t4 och 2.0t? skulle även vara kul att se siffror på chippade bilar med.
Hur fort du kör 0-100 beror på hur fort DU KAN köra bilen 0-100.

286hk, dvs ett påställt steg 3.   100km/h gör den på 2:an så stanna klockan när jag lägger i 3:an.  http://x40nordic.com/Media/Filmer/Volvo … 0_diff.wmv

med 450hk går det långsammare lustigt nog wink  gäller att vara duktig bakom spakarna...

ni med quattro borde väl kunna dumpa kopplingan ganska raskt va?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 juni 2009
#52
D_Nilsson skrev:
Jag hade lätt köpt Audin! Har själv kört runt i en S40 2,0t -01 (mammas) i 2 år innan jag ÄNTLIGEN kunde köpa min Bmw 328i Coupe E36. Enligt mitt tycke är Volvo S40 den tråkigaste bilen som någonsin byggts! Motorljudet är pinsamt fult:P Finns inte något hos den bilen som jag gillar! Våran S40 har krånglat oerhört mycket också, motorlampan tänds konstant, antispinnen kopplas ur av sig själv osv...ren skit tyvärr=/ Har även kört mycket Audi A4, kanonfin bil!smile Så min röst ligger på Audin! Mvh David

Annars kan jag varmt rekommendera en Bmw 328i Coupe E36!wink
Jag köpte faktiskt en E36 325 -94 bara för att alla tjötade om att det var en så bra bil, men jag upplevde inte den som revolutionerande. Den hade enligt mig likvärdig väghållning som min Konibestyckade S40. Hyffsat kvick i stadskörning 1:an 2:an men sjuktligt trött efter 70km/h.  positivt är att den aldrig drog över 0.9l/mil trots att jag alltid höll full gas (eftersom den var så trött) det imponerade mest på mig med den bilen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

754 Inlägg
9 juni 2009
#53
torpis skrev:
D_Nilsson skrev:
Jag hade lätt köpt Audin! Har själv kört runt i en S40 2,0t -01 (mammas) i 2 år innan jag ÄNTLIGEN kunde köpa min Bmw 328i Coupe E36. Enligt mitt tycke är Volvo S40 den tråkigaste bilen som någonsin byggts! Motorljudet är pinsamt fult:P Finns inte något hos den bilen som jag gillar! Våran S40 har krånglat oerhört mycket också, motorlampan tänds konstant, antispinnen kopplas ur av sig själv osv...ren skit tyvärr=/ Har även kört mycket Audi A4, kanonfin bil!smile Så min röst ligger på Audin! Mvh David

Annars kan jag varmt rekommendera en Bmw 328i Coupe E36!wink
Jag köpte faktiskt en E36 325 -94 bara för att alla tjötade om att det var en så bra bil, men jag upplevde inte den som revolutionerande. Den hade enligt mig likvärdig väghållning som min Konibestyckade S40. Hyffsat kvick i stadskörning 1:an 2:an men sjuktligt trött efter 70km/h.  positivt är att den aldrig drog över 0.9l/mil trots att jag alltid höll full gas (eftersom den var så trött) det imponerade mest på mig med den bilen.
Jag kan iof tänka mig att din S40 är riktigt trevlig torpis, lär ligga som ett strykjärn på vägen=) Tyvärr gör inte mammas det, känns ungefär som att köra ett gummiband:P Haha, det är lite iof skillnad på 325 och 328...328:an har ett grymt bottenvrid och 30nm mer medans 325:an spättar fart i högre varv=) Jag tycker att min går på riktigt fint efter 70km/h ocksåwink

Men min röst får allt fortfarande ligga på Audin, om det inte gäller en "monster-S40" såklart!wink

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 juni 2009
#54
D_Nilsson skrev:
torpis skrev:
D_Nilsson skrev:
Jag hade lätt köpt Audin! Har själv kört runt i en S40 2,0t -01 (mammas) i 2 år innan jag ÄNTLIGEN kunde köpa min Bmw 328i Coupe E36. Enligt mitt tycke är Volvo S40 den tråkigaste bilen som någonsin byggts! Motorljudet är pinsamt fult:P Finns inte något hos den bilen som jag gillar! Våran S40 har krånglat oerhört mycket också, motorlampan tänds konstant, antispinnen kopplas ur av sig själv osv...ren skit tyvärr=/ Har även kört mycket Audi A4, kanonfin bil!smile Så min röst ligger på Audin! Mvh David

Annars kan jag varmt rekommendera en Bmw 328i Coupe E36!wink
Jag köpte faktiskt en E36 325 -94 bara för att alla tjötade om att det var en så bra bil, men jag upplevde inte den som revolutionerande. Den hade enligt mig likvärdig väghållning som min Konibestyckade S40. Hyffsat kvick i stadskörning 1:an 2:an men sjuktligt trött efter 70km/h.  positivt är att den aldrig drog över 0.9l/mil trots att jag alltid höll full gas (eftersom den var så trött) det imponerade mest på mig med den bilen.
Jag kan iof tänka mig att din S40 är riktigt trevlig torpis, lär ligga som ett strykjärn på vägen=) Tyvärr gör inte mammas det, känns ungefär som att köra ett gummiband:P Haha, det är lite iof skillnad på 325 och 328...328:an har ett grymt bottenvrid och 30nm mer medans 325:an spättar fart i högre varv=) Jag tycker att min går på riktigt fint efter 70km/h ocksåwink

Men min röst får allt fortfarande ligga på Audin, om det inte gäller en "monster-S40" såklart!wink
Det är ju helt uppenbart rätt att en orignal S40 känns gubbig, även om det råkar vara en T4. chip och sänksats tar bort den kännslan mycket effektivt.

misstänker att Audin också behöver den medicinen medans en E36 bmw redan har styvare fjädring från fabrik.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök