3164
Sök

BMW Z4 2.0 dör ofta i friläge

12 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
Hej!

Jag måste först nämna att jag knappt kan något om bilar.

Min bil är av 2005 års modell och har gått exakt 3 000 mil. Det är så här att när jag ibland växlar ner från t.ex. tvåan till friläge innan en trafikljuskorsning så brukar motorn dö. För att undvika problemet så får jag (mestadels när motorn är kall) då sakta ner farten för att sedan växla ner tills jag kommer till ettan och hålla denna nere under tiden jag väntar på grönt ljus. Lägger jag in friläge så kan motorn dö. Och ibland, även när motorn är varm och efter det att jag lagt in friläge, så hörs ett konstigt ljud när växelläget går över till friläge - fast motorn dör inte då men det hörs alltså ett litet brummande ljud.

Motorn dör mestadels när motorn är kall. För att undvika motorstopp så måste jag hela tiden hålla nere kopplingen när jag ska stanna bilen.

Tacksam om någon kan ge svar eller tips på vad det kan vara för fel.

Mvh
/M

12 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
Kan ingen hjälpa mig sad

16 Inlägg
10 juni 2009
hej!
låter som att din katalysator är slutkörd..
då brukar bilen dö..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 juni 2009
Jag har lite svårt att förstå din beskrivning men jag tycker det låter som ett vanligt vakumläckage alt tomgångsmotorn.

Be verkstaden koppla i datorn i den och söka efter felkoder. Att gissa på ett forum är som att spela lotto hmm

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

12 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
Ok!

Jag tackar för era tips.

/M

Sök