3500
Sök

Chiptrimma för lägre bränsle förbrukning

607 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#1
Går i tankarna att chiptrimma min passat 2,8 4 motion årsmodell 2000. tycker den tar för mycket bränsle. Men vad tycker ni ? blir det ingen skillnad ?  det är ju ingen turbo i passaten

Brynäs tigers

Supraman
2 300 Inlägg
7 juni 2009
#2
Hur mkt drar den?
Det gör viss skillnad att chippa din motor men inte något större, har du tur gör det en dl.
Pröva ändra körsättet, mer ecodriving och sänk farten.
Det kommer göra mer skillnad än ett chip

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

607 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#3
Stefan Varberg skrev:
Hur mkt drar den?
Det gör viss skillnad att chippa din motor men inte något större, har du tur gör det en dl.
Pröva ändra körsättet, mer ecodriving och sänk farten.
Det kommer göra mer skillnad än ett chip

körningen är lugn, i stan då man glider då drar den säker 1,5. sen landsväg då man kör cirka 90-100 ligger snittvärdet ¨på 1,1 liter milen. tycker att det ganska höga siffror på landsväg. kan det var något med bilen som är galet ?

Brynäs tigers

Soubee
7 juni 2009
#4
Kör du eco. driving då?
Den drar lika mkt som min s6 vid stadskörning och den ligger på  0,8-0,9 på landsväg och då är min automat....
Så det tyckte jag var mycket...

214 Inlägg
7 juni 2009
#5
nog för att det är 4wd men tkr det låter väldigt högt ändå?:S

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!

607 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#6
Soubee skrev:
Kör du eco. driving då?
Den drar lika mkt som min s6 vid stadskörning och den ligger på  0,8-0,9 på landsväg och då är min automat....
Så det tyckte jag var mycket...

Jag har också en autmat låda i min, eller en tiptroinc så i stan så växlar jag själv. ska man be dom koppla in datorn och kolla om det är nå fel ?

Brynäs tigers

Soubee
7 juni 2009
#7
MikeyMouse skrev:
nog för att det är 4wd men tkr det låter väldigt högt ändå?:S

Om du menar min så är det rätt normalt, mkt korta åkningar, 4wd, v8, rödljus osv osv. då drar de lite soppa tongue

YööA; i mina erfarenheter så har alla äldre bilar jag haft dragit lite mer soppa än vad jag har ansett "varit" normalt. Då de varit mkt dåligt skick när jag köpt dem, relativt slutkörda osv...
Jag skulle inte be dem koppla in något än iaf. Nu vet jag inte hur audi verkstaden är där du bor, men hemma där jag bor brukar jag bara åka förbi och fråga om det är något, skall de koppla in sådana saker brukar det alltid kosta en slant.
NordicAudi är ett bra forum annars om du skall fråga om bränsleförbrukningen är normal för just din bil. Glöm inte bort att aut. alltid drar lite mer soppa än manuella. (jag växlar aldrig själv med tip-tronicen i audin)
Om jag var du skulle jag kolla upp om bränsleförbrukningen är normal innan jag funderade på att chippa för att få ner soppa förbrukningen.

371 Inlägg
8 juni 2009
#8
Den lilla eventuella minskningen motsvarar inte kostnaden för chippet.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

4 682 Inlägg
8 juni 2009
#9
NiV3Rt skrev:
Den lilla eventuella minskningen motsvarar inte kostnaden för chippet.

jo, nog om han kör tillräckligt mycket. men det kan ju ta ett ta ett tag innan han har tjänat ihop det tongue.

371 Inlägg
11 juni 2009
#10
Moparboy440 skrev:
NiV3Rt skrev:
Den lilla eventuella minskningen motsvarar inte kostnaden för chippet.

jo, nog om han kör tillräckligt mycket. men det kan ju ta ett ta ett tag innan han har tjänat ihop det tongue.

Jag ställer mig tveksam till att man äger bilen så länge. Om nu så är fallet så bör man nog oroa sig för vad galet hög tändning gör för motorn i längden.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

4 001 Inlägg
11 juni 2009
#11
NiV3Rt skrev:
Moparboy440 skrev:
NiV3Rt skrev:
Den lilla eventuella minskningen motsvarar inte kostnaden för chippet.

jo, nog om han kör tillräckligt mycket. men det kan ju ta ett ta ett tag innan han har tjänat ihop det tongue.

Jag ställer mig tveksam till att man äger bilen så länge. Om nu så är fallet så bör man nog oroa sig för vad galet hög tändning gör för motorn i längden.

Om chippet minskar förbrukningen med 0,5dl/mil & ett chip kostar ca 4000kr så behöver han köra ca 6000mil innan det betalar sig.

Jag tror knappast att ett chip ger "galet hög tändning" för då skulle knacksensorer & annat säga ifrån och det skulle inte ge någon bränsleekonomi.
Ett chip är ju inte enbart ändrad tändning utan en hel del andra parametrar som optimerats, sen är jag lite skeptisk till att det ger någon märkbar förändring på bränsleförbrukningen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

371 Inlägg
11 juni 2009
#12
Mja, själv tvivlar jag på att jag kommer äga min bil under 6k mil men så bor jag ju inte i norrland heller.

Jag vet mycket väl vad en chippning innebär och ja, det förekommer galet hög tändning hos vissa där ute. Det blir extra spännande när man märker att det inte är allt för ovanligt med chippade bilar som går konstant på knackningsmappen. Man bör ju fråga sig varför inte konstruktörerna fixade den lägre förbrukningen från fabrik? Svaret är nog en kombination av avgastemperaturer och emmissioner.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85


Sök