3400
Sök

Byta CD-enheten på SAAB 9000 .97

14 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
Har en SAAB 9000 men CD-spelaren är ingen höjdare, det är inte orginalspelaren utan någon lite nyare SONY men den spelar inte mp3. Har en trevlig JVC-spelare, http://www.jvc.se/product.php?id=KD-G311

Vill inte döda bilen så jag undrar lite hur jag gör för att byta ut stereon? Har endast använt billjud i portabla musikanläggningar, aldrig behövt jobba inuti en bil tidigare. Antar att det inte är ISO-kablage i bilen? Sticker alla kablar (jord, +, hötalare fram-bak osv) ut bakom själva cd-spelaren så att det bara är att skarva ihop dom med cd-spelarens kablar?

Viktigast är att jag bara får reda på hur jag tar bort själva cd-enheten utan att förstöra några plastpanaler. Är den väl borta klarar jag nog mig själv.

Årsmodell 97 btw.

stahre
12 juni 2009
Antingen behövs nycklar för att ta ut den, brukar vara 4 små hål som syns i sidan av spelaren, eller så är det bara att dra ut den. Ta bort ramen runt spelaren så ser du bättre. du har även en ram som spelaren sitter i, i konsolen eller vad man ska säga. Den brukar sitta dast genom att man vinklat in metalbitar från ramen, pilla ut dom med en mejsel och dra ut den. Iso kablage borde finnas att köpa till din bil på biltema, om inte brl eller lkinande. Sen är det bara att trycka i kablaget i den du köper och sen i nya stereon, vips så är det klart, tar ca 10 min:) Hoppas du förstår den något luddiga förklaringen

95 Inlägg
12 juni 2009
Det bör vara iso kontakter redan eftersom du har en eftermarknads cd nu så det ska inte vara några problem att byta!

DeeKaht
12 juni 2009
jag fick ut min orginal stero henom att släppa alla spärarna (dom 4a hålen) sen tog jag bara ut askkoppen och körde in handen och trök bakifrån=) tar en stund men med lite våld går det=)

Sök