3207
Sök

Fel på bromsarna, har ni varit med om samma grej.

3 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
Hej jag har en golf IV -99 och nu har bromarna fram börjat tjuta lite lätt när jag bromar, sen låter det som om något ligger emot vid vänster bakdäck låter extra mycket när jag bromar, skrapar liksom lite.

Vad kan det vara, kan det vara bromsbeläggen eller ska det komma upp varningslampa när de ska bytas.

Vet ni om man kan smörja bromarna fram som tjuter på något sätt?

Är det dumt att ta bort däcket bak vänster och kolla om man kan se om belägget är nedslitna, det kan väl inte hända så mycket så länge man inte lossa på några bromsrör, jag menar, kan man byta bromsbelägget utan att behöva lufta bromssystemet?

Mvh Herman

37 Inlägg
11 juni 2009
Ta loss däcket och kolla om det slitits fel eller om broms beläggen är helt slut

3 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
Tack, ska kolla det, men det är igen fara med tanke på luftning??

/Herman

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
11 juni 2009
LÄmna in bilen på verkstad

Det verkar inte som om du har kunskap till att hålla på med detta själv

Eller kanske du har någon kamrat som har lite mer koll än dig

Bromsar e ganska basic grejjer men det e dock viktiga saker så det e käckt å veta vad man sysslar med

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
11 juni 2009
JaggaChafen skrev:
LÄmna in bilen på verkstad

Det verkar inte som om du har kunskap till att hålla på med detta själv

Eller kanske du har någon kamrat som har lite mer koll än dig

Bromsar e ganska basic grejjer men det e dock viktiga saker så det e käckt å veta vad man sysslar med

Håller med.
Vet man inte hur bromsar fungerar så ska man lämna bort bilen eller få hjälp.

Avstängd
962 Inlägg
11 juni 2009
Beläggen kan vara nerslita så slitagevarnaren skrapar i skivan = skrik. Om det inte är beläggen som är slut skulle jag tro att du kan bli av med skrikandet om du fixar skrikplattor på baksidan av beläggen, och fettar in LITE mellan kolv och belägg.

Fast med tanke på vad du har skrivit i denna tråden så klarar du nog inte av att utföra det själv, så lämna iväg bilen och lätta på börsen.

Edit: Ja du kan byta bromsbelägg utan att lufta bromsarna, dock måste du tycka tillbaka kolven och om jag inte har helt fel för mig så sitter handbromsen integrerad i bromsoket på din bil, då behöver du ett special skruvverktyg för att kunna trycka tillbaka kolven.

Det är ingen raketforskning att skruva med bilar...
Senast redigerat av prodrive (11 juni 2009)

460 Inlägg
11 juni 2009
du behöver ett specialverktyg för att kunna byta bromsklossar själv bak.

832 Inlägg
12 juni 2009
Pilsk skrev:
du behöver ett specialverktyg för att kunna byta bromsklossar själv bak.

Eller en tving och polygrip. tongue

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

3 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
Det var kolven som låg emot oket för handbromsen hade fastnat i ett visst läge. Skruvade loss allt och smörjde upp det oket och satte tillbaka så nu funkar det fint bak igen.

Men vad tror du om gnisslet/tjutet där fram, kan man smörja upp det på något sätt och isåfall hur?

Mvh Herman

15 Inlägg
13 juni 2009
kolla klossarna, skrikplattorna, event byt klossar

Sök