Video på kille som "Löser" rusningstrafik

DayDreameR
10 juni 2009 · 91 Inlägg

Toker1 skrev:
här är filmen: http://www.youtube.com/watch?v=iGFqfTCL2fs

Tack Toker1 Den var det!

MrJAM
10 juni 2009 · 1 464 Inlägg

Har råkat ut för 2 lastbilar som ligger sida vid sida och hade vid tillfället inga problem med det då jag skulle av nån avfart senare. Men det är inte direkt rätt i mina ögon. Jag kan förstå chaffisar som stör sig på bilister, men jag tycker inte det är rätt för det.

Däremot tror jag att folk bör fundera på att inte vara så egotrippade och omogna, som vår avstängde vän här ovan, och köra mer med sunt förnuft. Kedjekörning vid 2 till 1 filig väg (exempel vägarbete och påfarter) är för mig helt normalt. Jag spontanexploderar inte om jag släpper in en bil och jag tror inte andra gör det heller. Man kan visa hänsyn även om man gillar att köra 'inspirerat'.

Intressant video dock som ger lite att fundera på. Tänkte lite på hur mycket större det är i USA jämfört med 'lilla' Sverige när det kommer pendling... Shit vilka vägar.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
soyd
10 juni 2009 · 1 853 Inlägg

Så som killen köra har jag alltid kört dels för att jag vill ha lite avstånd till framförvarande bilar, då det finns puckon överallt. Sedan är det kanon för just det att man slipper ligga och bromsa och växla...

kan rekommendera detta körsättet i kö sammanhang!

/mvh soyd

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 juni 2009 · 13 769 Inlägg

Karl_Kravall skrev:

NightCruiser skrev:
Jag gör så när jag kör i köer med lastbilen, istället för en massa start och stop letar jag upp en annan lastbil och så lägger vi oss jämsides med varandra, alla chaufförer vet detta knepet, sen lägger vi oss i en lagom hastighet så köerna framför oss försvinner och köerna bakom oss flyter på bra.

Men som FL3JM säger, det finns gått om idioter som ska klämma sig imellan och smita före för just DOM har så helvetes bråttom...
Trist.

Mvh

har jag uppfattat detta rätt, tex ligger ni bredvid varandra på motorvägen?
en i högerfältet och en i omkörningsfältet?

japp detta för att det inte ska korka igen där vägen går ihop från 2 till 1

det är av den anledningen att trafiken stannar

tex här i örebro på e20 så har dom 70km/h förbi ett parti där dom håller på och gräver vid en tunnel
men pga att alla är så tröga slutar det med att trafiken står helt stilla

om alla direkt när dom ser att det är kö lägger sig längst bak i kön och väntar på sin tur

ungefär som man ställer sig i kön på ica så kommer trafiken flyta på i 70km/h förbi vägbygget

ganska självklart anser jag..verkar dock vara några andra som inte gör detta eftersom dom hela tiden ligger i ytterfil och bränner på så långt dom kan komma
och när dessa ska in så är det tvärnit

man borde inte släppa in dom smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
WoozyDozz
10 juni 2009 · 918 Inlägg

brelasten skrev:

FireTraXX skrev:

brelasten skrev:
helt seriöst så orkar ja inte koncentrera mej, har jobbat 12 timmarspass idag, när ja åker hem från jobbet så kör jag som jag gör? är det trafikstockning skiter ja blankt i? möter jag en bil så kör ja om på insidan, sen sånna jävla nollor som er som kanske har drömt om o bli polis har ja noll respekt för helt enkelt, som förra veckan så kom ja utanför marieberg min trötta skoda diesel, tröttaste bil ja haft.. när ja kommer upp i 150 så ligger ja kvar där, så kommer en sån där moralfågel som du och lägger sej i vänster filen i sin trötta pickupp med släpkärra??? vafan har han där o göra? eller som lastbilarna? när ja kom o blåste hem från england för lite drygt en månad sen på autobahn så såg jag verkligen vad det är som stör trafiken, det är alla pantade jävla lastbilschafförer, dom skiter blankt i om man kommer i 200 och bara kastar sej ut för att köra om en jävla fiat? han kan gott ligga kvar me alla andra som vill/ska köra i 70? som du tillexempel firetraxx, va ska du me en 1.8t till igenkligen? köpte du inte en 1.6 istället om du ska ut o fisköra som en 80 åring? eller kanske en miljlöbil me tanke på att du/ ni ville värna om miljön???

Du har alltså fortfarande inte lärt dig läsa?

Nej..
du trodde helt seriöst att du skulle få mer brudar för att du säger att det är turbo i bilen va? haha köp din 1.6 istället så kanske du kan ställa upp som volontär på nå ålderdomshem nån stans, slipper du känna dej stressad med tanke på ditt låga tempo?

Såna som dig som jag vill vara långt borta från i trafiken.

Karl_Kravall Golfare
10 juni 2009 · 164 Inlägg

Growe skrev:

Karl_Kravall skrev:

NightCruiser skrev:
Jag gör så när jag kör i köer med lastbilen, istället för en massa start och stop letar jag upp en annan lastbil och så lägger vi oss jämsides med varandra, alla chaufförer vet detta knepet, sen lägger vi oss i en lagom hastighet så köerna framför oss försvinner och köerna bakom oss flyter på bra.

Men som FL3JM säger, det finns gått om idioter som ska klämma sig imellan och smita före för just DOM har så helvetes bråttom...
Trist.

Mvh

har jag uppfattat detta rätt, tex ligger ni bredvid varandra på motorvägen?
en i högerfältet och en i omkörningsfältet?

japp detta för att det inte ska korka igen där vägen går ihop från 2 till 1

det är av den anledningen att trafiken stannar

tex här i örebro på e20 så har dom 70km/h förbi ett parti där dom håller på och gräver vid en tunnel
men pga att alla är så tröga slutar det med att trafiken står helt stilla

om alla direkt när dom ser att det är kö lägger sig längst bak i kön och väntar på sin tur

ungefär som man ställer sig i kön på ica så kommer trafiken flyta på i 70km/h förbi vägbygget

ganska självklart anser jag..verkar dock vara några andra som inte gör detta eftersom dom hela tiden ligger i ytterfil och bränner på så långt dom kan komma
och när dessa ska in så är det tvärnit

man borde inte släppa in dom smile

Jag förstår syftet men jag anser absolut inte att det är rätt.
Det är en sak är att hålla avstånd till varandra, det ska man göra, speciellt på motorvägen. Jag hatar att ha folk i arslet.
Det är en helt annan sak att medvetet ligga och täcka upp båda filerna med era fordon.
Visst, ni taggar ner trafiken men samtidigt taggar ni upp förarna bakom er ännu mer.
ligger ni så i uppförsbacke oxå?

Ska lastbilschaufförer ta på sig en roll som civilare bara för att ni har större fordon?!

Hade det inte varit bättre ifall ni höll avståndet i samma fil istället?
Enda skillnaden med att ni täcker upp BÅDA filerna är att  oborstade förare som ska hinna först trängs bakom er istället och ni beter er i min mening lika oborstat.

som någon annan person inflikte att han kunde förstå att lastbilschaufförerna kan bli trötta på bilisterna stämmer precis lika mkt som att bilisterna blir trötta på lastbilschaufförerna.
Jag blir förbannat trött på omogna förare snarare, vare sig det är bilister eller lastbilar.
Jag kör i gbg dagligen och eran s k teknik är någon som tillämpas även när det är glesbefolkat på motorvägen, men där skulle jag snarare kallade det för att dom "rejsar"  sina full-lastade långtradare  om att komma FÖRST istället för att "hindra köbildning".

Nej, den s k tekniken kan jag inte stå bakom alls tyvärr, oavsett "funktion"

Senast redigerat av Karl_Kravall (10 juni 2009)

NightCruiser
10 juni 2009 · 1 163 Inlägg

Karl_Kravall skrev:
Jag förstår syftet men jag anser absolut inte att det är rätt.
Det är en sak är att hålla avstånd till varandra, det ska man göra, speciellt på motorvägen. Jag hatar att ha folk i arslet.
Det är en helt annan sak att medvetet ligga och täcka upp båda filerna med era fordon.
Visst, ni taggar ner trafiken men samtidigt taggar ni upp förarna bakom er ännu mer.
ligger ni så i uppförsbacke oxå?

Ska lastbilschaufförer ta på sig en roll som civilare bara för att ni har större fordon?!

Hade det inte varit bättre ifall ni höll avståndet i samma fil istället?
Enda skillnaden med att ni täcker upp BÅDA filerna är att  oborstade förare som ska hinna först trängs bakom er istället och ni beter er i min mening lika oborstat.

som någon annan person inflikte att han kunde förstå att lastbilschaufförerna kan bli trötta på bilisterna stämmer precis lika mkt som att bilisterna blir trötta på lastbilschaufförerna.
Jag blir förbannat trött på omogna förare snarare, vare sig det är bilister eller lastbilar.
Jag kör i gbg dagligen och eran s k teknik är någon som tillämpas även när det är glesbefolkat på motorvägen, men där skulle jag snarare kallade det för att dom "rejsar"  sina full-lastade långtradare  om att komma FÖRST istället för att "hindra köbildning".

Nej, den s k tekniken kan jag inte stå bakom alls tyvärr, oavsett "funktion"

Jag sa aldrig att detta är rätt sätt MEN jag har kört lastbil i 5år nu, bla 2år med daglig körning Göteborg-Varberg och denna metoden fungerar bra!
Ser du hellre att köerna står stilla och alla som har lite bråttom ska smitta fram i omkörningsfilen vilket resulterar i att allt går ännu långsammare än att två lastbilar ska blockera båda filerna fram till avfarten, fram till vägarbete, m.m och på det sättet hålla köerna flyttande i jämn hastighet?

Jag bryr mig egentligen inte, kommer fortsätta tillämpa denna tekniken då den fungerar bra och ser till att både jag och alla bakom mig kommer fram fortare.
Sen kommer folk ALLTID ha problem med lastbilar oavsett om man gjort dom något eller inte...
Tyvärr vet endast väldigt få bilister att chaufförer har ett tidspressat schema och vi måste komma fram så fort som möjligt och detta bidrar till att vi kör långsamma omkörningar, blockerar trafik vid köer för att öka hastigheten, m.m eftersom vi jagar minuter dygnet runt för att kunna göra ett bra jobb.

Nog om lastbilar nu, det var inte det tråden handlade om utan om hur man kan lösa köer och trafikproblem med enkla knep.
Jag sa ett knep som jag tillämpar när jag jobbar men även privat.

Mvh

Senast redigerat av NightCruiser (10 juni 2009)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 juni 2009 · 13 769 Inlägg

Karl_Kravall skrev:

Growe skrev:

Karl_Kravall skrev:
har jag uppfattat detta rätt, tex ligger ni bredvid varandra på motorvägen?
en i högerfältet och en i omkörningsfältet?

japp detta för att det inte ska korka igen där vägen går ihop från 2 till 1

det är av den anledningen att trafiken stannar

tex här i örebro på e20 så har dom 70km/h förbi ett parti där dom håller på och gräver vid en tunnel
men pga att alla är så tröga slutar det med att trafiken står helt stilla

om alla direkt när dom ser att det är kö lägger sig längst bak i kön och väntar på sin tur

ungefär som man ställer sig i kön på ica så kommer trafiken flyta på i 70km/h förbi vägbygget

ganska självklart anser jag..verkar dock vara några andra som inte gör detta eftersom dom hela tiden ligger i ytterfil och bränner på så långt dom kan komma
och när dessa ska in så är det tvärnit

man borde inte släppa in dom smile

Jag förstår syftet men jag anser absolut inte att det är rätt.
Det är en sak är att hålla avstånd till varandra, det ska man göra, speciellt på motorvägen. Jag hatar att ha folk i arslet.
Det är en helt annan sak att medvetet ligga och täcka upp båda filerna med era fordon.
Visst, ni taggar ner trafiken men samtidigt taggar ni upp förarna bakom er ännu mer.
ligger ni så i uppförsbacke oxå?

Ska lastbilschaufförer ta på sig en roll som civilare bara för att ni har större fordon?!

Hade det inte varit bättre ifall ni höll avståndet i samma fil istället?
Enda skillnaden med att ni täcker upp BÅDA filerna är att  oborstade förare som ska hinna först trängs bakom er istället och ni beter er i min mening lika oborstat.

som någon annan person inflikte att han kunde förstå att lastbilschaufförerna kan bli trötta på bilisterna stämmer precis lika mkt som att bilisterna blir trötta på lastbilschaufförerna.
Jag blir förbannat trött på omogna förare snarare, vare sig det är bilister eller lastbilar.
Jag kör i gbg dagligen och eran s k teknik är någon som tillämpas även när det är glesbefolkat på motorvägen, men där skulle jag snarare kallade det för att dom "rejsar"  sina full-lastade långtradare  om att komma FÖRST istället för att "hindra köbildning".

Nej, den s k tekniken kan jag inte stå bakom alls tyvärr, oavsett "funktion"

det märks att du aldrig satt en buss eller lastbil i rullning..annars skulle du aldrig skriva som du skrev

både för miljön och folks tid skulle det helt klart vara bättre att tillämpa kö placering..kommer man sist så åker man sist liksom

det är som jämföra med kön vid lokala ica handlarn..bara för att det finns lite utrymme så är det okej att jag går förbi dig och ställer mig framför?
kommer du fram snabbare om jag gör så eller inte?
nej exakt det tar längre tid

säg nu att du står där på motorvägen och väntar på din tur under tiden bränner 150st bilar förbi dig och tränger sig in framför dig vad händer då?

sunt förnuft säger att dom enda som tjänar på det är en hög egostiska idioter som inte bryr sig ett skit om andra mäniskor smile

en sak är att missa början av stoppet men då åker man in direkt
jag brukar stanna direkt och blinka in
visst då tränger man sig för några
men det är mer för att man inte vill riskera en mass krock inget annat

Senast redigerat av Growe (10 juni 2009)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
FireTraXX DFFL
10 juni 2009 · 9 020 Inlägg

Karl_Kravall skrev:
Jag förstår syftet men jag anser absolut inte att det är rätt.
Det är en sak är att hålla avstånd till varandra, det ska man göra, speciellt på motorvägen. Jag hatar att ha folk i arslet.
Det är en helt annan sak att medvetet ligga och täcka upp båda filerna med era fordon.
Visst, ni taggar ner trafiken men samtidigt taggar ni upp förarna bakom er ännu mer.
ligger ni så i uppförsbacke oxå?

Ska lastbilschaufförer ta på sig en roll som civilare bara för att ni har större fordon?!

Hade det inte varit bättre ifall ni höll avståndet i samma fil istället?
Enda skillnaden med att ni täcker upp BÅDA filerna är att  oborstade förare som ska hinna först trängs bakom er istället och ni beter er i min mening lika oborstat.

som någon annan person inflikte att han kunde förstå att lastbilschaufförerna kan bli trötta på bilisterna stämmer precis lika mkt som att bilisterna blir trötta på lastbilschaufförerna.
Jag blir förbannat trött på omogna förare snarare, vare sig det är bilister eller lastbilar.
Jag kör i gbg dagligen och eran s k teknik är någon som tillämpas även när det är glesbefolkat på motorvägen, men där skulle jag snarare kallade det för att dom "rejsar"  sina full-lastade långtradare  om att komma FÖRST istället för att "hindra köbildning".

Nej, den s k tekniken kan jag inte stå bakom alls tyvärr, oavsett "funktion"

Varför skulle vi göra så i uppförsbacke?
Finns absolut ingen anledning att i onödan (Kom ihåg det ordet) hindra trafiken.
Men när det är kö så hamnar ALLA i kön en bil längre bak för varje bil som kör längst fram i vänsterfilen och tvingar sig in framför första bästa fegis som bromsar till.
Och det är många många bilar som gör så, DE hindrar alla andra i onödan (Där kom det igen).

Nej, det är inte vår uppgift att leka låtsaspoliser, men vi gör vad vi behöver för att vi har kör och vilotider att tänka på.
Sparar vi ett par minuter så är de guld värda när vi ska långt.

Dra inte alla lastbilschaffisar över samma kam.
Jag "rejsar" inte för att komma först, jag gör vad jag måste för att inte behöva stå vid en rastplats i 45 minuter p.g.a. en massa puckon som stoppar hundratals bilar.

EDIT:
Och ja, på det sättet utnyttjar vi att vi har större fordon.
I en kö för ett tag sedan så var det en personbil som försökte göra så.
Folk bokstavligt talat tvingade sig förbi honom.
Det är det inte någon som gör mellan två lastbilar.

Senast redigerat av FireTraXX (10 juni 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 juni 2009 · 13 769 Inlägg

FireTraXX skrev:

Karl_Kravall skrev:
Jag förstår syftet men jag anser absolut inte att det är rätt.
Det är en sak är att hålla avstånd till varandra, det ska man göra, speciellt på motorvägen. Jag hatar att ha folk i arslet.
Det är en helt annan sak att medvetet ligga och täcka upp båda filerna med era fordon.
Visst, ni taggar ner trafiken men samtidigt taggar ni upp förarna bakom er ännu mer.
ligger ni så i uppförsbacke oxå?

Ska lastbilschaufförer ta på sig en roll som civilare bara för att ni har större fordon?!

Hade det inte varit bättre ifall ni höll avståndet i samma fil istället?
Enda skillnaden med att ni täcker upp BÅDA filerna är att  oborstade förare som ska hinna först trängs bakom er istället och ni beter er i min mening lika oborstat.

som någon annan person inflikte att han kunde förstå att lastbilschaufförerna kan bli trötta på bilisterna stämmer precis lika mkt som att bilisterna blir trötta på lastbilschaufförerna.
Jag blir förbannat trött på omogna förare snarare, vare sig det är bilister eller lastbilar.
Jag kör i gbg dagligen och eran s k teknik är någon som tillämpas även när det är glesbefolkat på motorvägen, men där skulle jag snarare kallade det för att dom "rejsar"  sina full-lastade långtradare  om att komma FÖRST istället för att "hindra köbildning".

Nej, den s k tekniken kan jag inte stå bakom alls tyvärr, oavsett "funktion"

Varför skulle vi göra så i uppförsbacke?
Finns absolut ingen anledning att i onödan (Kom ihåg det ordet) hindra trafiken.
Men när det är kö så hamnar ALLA i kön en bil längre bak för varje bil som kör längst fram i vänsterfilen och tvingar sig in framför första bästa fegis som bromsar till.
Och det är många många bilar som gör så, DE hindrar alla andra i onödan (Där kom det igen).

Nej, det är inte vår uppgift att leka låtsaspoliser, men vi gör vad vi behöver för att vi har kör och vilotider att tänka på.
Sparar vi ett par minuter så är de guld värda när vi ska långt.

Dra inte alla lastbilschaffisar över samma kam.
Jag "rejsar" inte för att komma först, jag gör vad jag måste för att inte behöva stå vid en rastplats i 45 minuter p.g.a. en massa puckon som stoppar hundratals bilar.

finns inget värre än att bomma vilotiden med några minuter bara för att man sett 100bilar bränna om vid något vägbygge och slå stopp på allt...
en sak för er lastbilschafförer ni har iof tider osv att hålla
men förstå att sitta med 58st personer som är på väg till arlanda för att hinna med sitt flyg och sen hamna i en kö och dessutom köra slut på tiden på det

då är det inte konstigt att man har lust att skjuta varenda j-vl som smiter förbi
för dom passagerarna blir inte glada om man bommar tiden sad
nu har jag inte råkat ut för det men det kan mycket väl hända
då vill inte jag ratta bussen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Noxxer
10 juni 2009 · 1 482 Inlägg

Personligen har jag inga problem med lastbilar som stoppar upp köer så det "flyter" ist för Start, stopp, start , stopp..

Jag HATAR stillastående köer, men har inget emot stadigt rullande kö.

Har vid några tillfällen provat att köra lite saktare i stora köer för att bygga större avstånd så jag slipper stanna/gasa hela tiden.

Funkar väll i 30 sekunder sen säger det SWOOP så åker det in 3 -4 bilar framför mig och det tar tvärstopp.

BLT Service
Theracords Music Label
C_A_T Hardstyle och Extraljus freak
13 juni 2009 · 802 Inlägg

Det behöver det inte göra, krypkör bara så går det bra så länge du inte stannar och stoppar det drar mkt mer bränsle än om du krypkör sakta och säkert:rolleyes:cool

Senast redigerat av C_A_T (13 juni 2009)

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/
Volvo S70 "Svetslågan" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang