Tjenare, har nyligen införskaffat mig en saab 900t och undrar helt enkelt vad man bör byta ut för att få ett bra ljud i bilen. Dock har jag inte allt för stor plånbok men vill gärna ha ett skapligt ljud i bilen.
Men det jag funderat kring är att byta framsystem då jag oftast... sitter där Sedan satsa resterande pengar på slutsteg + baslåda.
Det jag tror jag behöver är diskanter, mellanregister sedan slutsteg + bas (något jag glömt?), men vad bör jag kolla på för en summa av max 2500:- ?
Allt detta ska användas tillsammans med denna stereo , funkar det ?
köt ett bra framsytem och en bas i färdig låda och ett 4-kanals slutsteg som du kopplar allt till. framsystemet e viktigare än basen
Stefan har helt rätt. Du kan tillochmed skita i bas och bygga bra framsystem och köpa bas och slutsteg vid senare tillfälle när de trillar in lite pengar;) Sen kan du ta de steget till ett framsystem för strax under 2000 då.
Tjenare, har nyligen införskaffat mig en saab 900t och undrar helt enkelt vad man bör byta ut för att få ett bra ljud i bilen. Dock har jag inte allt för stor plånbok men vill gärna ha ett skapligt ljud i bilen.
Men det jag funderat kring är att byta framsystem då jag oftast... sitter där Sedan satsa resterande pengar på slutsteg + baslåda.
Det jag tror jag behöver är diskanter, mellanregister sedan slutsteg + bas (något jag glömt?), men vad bör jag kolla på för en summa av max 2500:- ?
Allt detta ska användas tillsammans med denna stereo , funkar det ?
tänkte du köpa låda,steg och mellan register och diskanter för 2500?? skulle jag vara dig skulle jag satsa på rockford fosgate 5,25 kitt 1500-1800 kr och sätta i dörrarna det klarar du dej med ett bra tag.. det är ju fram ljudet ska vara bra.. sen kan du stoppa i vilken bas som hälst.. du vill väl ha ett bra ljud och ente epa traktor dunk??
Tråkigt med så liten budget faktiskt!!.. Impact HS6532.S är ju annars ett väldigt fint högtalarkitt!.. spelar klockrent!..
men jag rekomenderar Dragster DCC682.1 kör jag med i min bil!.. spelar riktigt fint!.. dock kostar båda över 2500 stk!.. och dom kräver mycke effekt för att spela bra!..
kanske skulle vänta med att köpa ljud å spara ihop lite mer?..
Tråkigt med så liten budget faktiskt!!.. Impact HS6532.S är ju annars ett väldigt fint högtalarkitt!.. spelar klockrent!..
men jag rekomenderar Dragster DCC682.1 kör jag med i min bil!.. spelar riktigt fint!.. dock kostar båda över 2500 stk!.. och dom kräver mycke effekt för att spela bra!..
kanske skulle vänta med att köpa ljud å spara ihop lite mer?..
jag kan hålla med .. ska man bygga ett bra ljud som du vill vara nöjd med så bör du spara .. slutsteget är bland det vicktigaste.. men köp ett helt kitt för ca 1500-2500 kr så har du bra ljud och ett bra steg.. men för den budgeten så har gas alpha ett bra 4 kanaligt steg..
Har du bara 2500kr att lägga på stereo så köp ett bra framsystem och ett slutsteg till det. Basen och bassteg köper du senare efter du sparat lite mer pengar.. Har du kablar ? Annars måste du ha ett kabelpaket för 500kr+
Kolla beg, blocket, tradera, forum osv för bättre grejer i din prisklass...
Det viktigaste är inte varken frontsystem eller slutsteg. Det viktigaste är bra montering! Sök på forumet och plugga in, finns en massa riktigt bra tips!
Senast redigerat av drazen_gti (3 juni 2009)
I'd rather die like a man, than live like a coward
nu vet jag inget om lanzar vibe men jag tror det ska vara bra för dom pengarna (då kommer du ju få steg till både framsystem och bas sen när du ska ha bas. (ditt bekymmer är stereon. endast en lågnivå). enligt spec. ser det bra ut (http://www.shopping.com/xPF-Lanzar-Vibe-530)
Det viktigaste är inte varken frontsystem eller slutsteg. Det viktigaste är bra montering! Sök på forumet och plugga in, finns en massa riktigt bra tips!
jag tycker det är ganska mycket bullshit där.... givet vis spelar det ju roll vart man placierar dom .. men hans fråga är ett bra ljud för 2500 kr.. alltså frontsystem och ett steg det kommer att spela bra .. men ska vi ta det änu längre måste du ju även dämpa dörrarna och se till att det är ricktigt tätt när man monterar dom så att inte luften smiter emällan..
mitt tips är fortfarande rochford fosgate 5,25" och ett tex gas alpha steg så har du ett ruggigt bra ljud.. sen kan du köpa yttligare ett steg och en bas.. längre fram i tiden.. men sattsa på frontsystem
nu vet jag inget om lanzar vibe men jag tror det ska vara bra för dom pengarna (då kommer du ju få steg till både framsystem och bas sen när du ska ha bas. (ditt bekymmer är stereon. endast en lågnivå). enligt spec. ser det bra ut (http://www.shopping.com/xPF-Lanzar-Vibe-530)
Det funkar bra med den sterion du har nu trots att du bara har en lågnivå.. har du bara ett tillräckligt steg så kan då köpa lågnivå förgreningar alltså en RCA- y-kabel och sätta bägge stegen bak.. men då har du inte fader funktionen.. men det är en billig lösning istället för att köpa en sterio med 2 lågnivåer för 2000-4000 kr
visst viktigt att grejerna e bra monterade med e komponenterna dåliga hjälper inte monteringen.
Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Sen ett 4-kanals steg med bra filter så du kan dela både HP och LP och lite dämpning av dörrarna så kan du nog känna dig nöjd med framsystemet ett bra tag.
Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1