3292
Sök

Avgassystem (Lagligt med eftermonterade sidepipes?)

5 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
hade tänkt bygga en lowrider av min cheva caprice -91.
kapade bort avgassystemet idag. har funderingar på att sätta sidepipes men fick höra att det inte är lagligt på personbilar. någon som vet och isådanafall vilka bestämmelser som gäller?

3 354 Inlägg
16 juni 2009
det får finnas sidepipes men det e lite regler vid montering mm.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

56 Inlägg
16 juni 2009
de får bara finnas på vänster sida va ?? smile

Att ge makt och pengar till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar :P

3 354 Inlägg
16 juni 2009
Paulzzon94 skrev:
de får bara finnas på vänster sida va ?? smile

jag tror det. iaf vid eftermontering
finns några modeller med avgas även på högersida som vipern men det är original så det är lite annorlunda då..
Senast redigerat av Seth (16 juni 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

5 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
hade tänkt bygga på höger sida eftersom att avgassystemet går där på chevan. framför hjulet under bakdörren.

Sanizz
16 juni 2009
Sen kan du läsa igenom rubriksanvisningarna med för ser att du inte gjort det tongue

5 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
Sanizz skrev:
Sen kan du läsa igenom rubriksanvisningarna med för ser att du inte gjort det tongue

nä det har jag inte. ska sånt vara nödvändigt?

865 Inlägg
16 juni 2009
griin skrev:
Sanizz skrev:

ja för att skapa en tråd ska man ha läst det

8 156 Inlägg
16 juni 2009
Vägverkets författningssamling
Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar;
Omtryck VVFS 2007:307

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm#_Toc180472545

8 Kap. Avgassystem
Övergripande krav
1 §     Bil som drivs med förbränningsmotor skall ha avgassystem bestående av avgasrör och effektiv anordning (ljuddämpare) för att hindra störande ljud från avgaserna. Bil skall uppfylla kraven för respektive kategori enligt 2 – 6 §§ samt kraven för utvändigt fordonsbuller i 10 kap.

Personbil och lätt lastbil

2 §     Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme.

Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.

Buss och tung lastbil
3 §     Avgasrör skall vara riktat så att avgaserna avleds antingen uppåt, bakåt eller åt fordonets vänstra sida.

Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme. Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.

4 §     Uppåtriktat avgasrör skall mynna ut på sådan höjd att olägenhet för förare eller passagerare inte uppstår. Avgasernas huvudriktning får vid vindstilla och stillastående fordon inte avvika mer än 60° från vertikallinjen.

5 §     Bakåtriktat avgasrör skall vara så anordnat att avgasernas huvudriktning ligger i ett genom fordonet längsgående vertikalplan eller åt vänster från nämnda plan och är riktat horisontellt eller snett nedåt.

6 §     Åt sidan riktat avgasrör skall vara så anordnat att avgasernas huvudriktning är snett bakåt vänster i högst 45 ° vinkel med fordonets längdaxel och är riktat horisontellt eller snett nedåt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
16 juni 2009
griin skrev:
Sanizz skrev:

Sådant är väldigt nödvändigt.
Om jag inte hade haft koll på VV:s författningssamling så hade jag låst din tråd pga dålig rubriksättning.
Jag fixade till din rubrik istället wink
Mvh Moderator.

Checka in denna sida:
http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Jävel
2 018 Inlägg
16 juni 2009
vi byggde sidepipe på en bil i skolan som blev ett rakt rör från turbon o en japsdämp bakom passagerardörren (högersidan), den gick igenom besiktningen:D så dom kanske inte bryr sig så mycket?
Det var en VW L31 diesel lätt lastbil smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

5 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
tack för svaren. då ska det svetsas imorgon!

Team740
211 Inlägg
18 juni 2009
om det är en 4-dörrars måste du ta bort fönstervevarna och svetsa igen bakdörrarna för det får inte gå under Passagera/förar sidan, finns då risk att det tränger in i cupén, det var en som skrev ddet i min tråd tongue

Burn Rubber Not Your Soul

Sök