4302
Sök

Bästa högtalarsetupen för metal/hårdrock?

573 Inlägg
9 maj 2009
Helt rätt där, lyssna på musiken live och sen gå hem och fundera över hur du ska få lika bra ljud i bilen (eller ja de beror ju på vad man har för saker men ja tanken är ju den) storleken på baselementen spelar mindre roll, lyssnar nästan uteslutande på metal i min bil, har 12" haft 10"  ingen större skillnad, viktigaste är att man har bra med ström, bra med kräm till basarna och sedan en bra installation i övrigt, tror inte massa mer högtalare i ramdom storlek kommer göra så mkt skillnad i det hela, jag kör med 6,5 or och diskanter, låter bra exakt och man hör alla instrumenten och sången precis som de ska vara, basen fyller upp bra som den ska vara, för man lyssnar ju inte bara på bas.
Mkt viktigt är oxå att man har en bra HU som ger fina signaler och att man kan ställa in Tids komp.
Sen är det bara höja och njuta va den underbara musiken...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

-utan 940
1 728 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Tack för åsikterna, jag har funderat på om jag kanske behöver ett bättre slutsteg till baslådan.
Som det är nu är båda basarna seriekopplade och bryggade över två av de fyra kanalerna eftersom steget inte är 2Ohm-stabilt så jag utnyttjar bara halva effekten antar jag.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 maj 2009
Är det enkelspoliga basar eller dubbelspoliga? 2 eller 4Omhs impedans? Om det är enkel 4Ohms eller dubbel 2Ohms så kan du ju köra en bas per bryggat kanalpar. Fast ett monoblock vore klart bättre då det är basar som ska drivas.
Senast redigerat av ChriZtoffer (9 maj 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

-utan 940
1 728 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Är det enkelspoliga basar eller dubbelspoliga? 2 eller 4Omhs impedans? Om det är enkel 4Ohms eller dubbel 2Ohms så kan du ju köra en bas per bryggat kanalpar. Fast ett monoblock vore klart bättre då det är basar som ska drivas.

Inte en aning, troligtvis den billigaste lösningen. Jag tog reda på hur det skulle kopplas när jag byggde lådan för många år sedan och detta var enda sättet det gick att koppla.

-utan 940
1 728 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
Jag har kollat lite på högtalare nu och såg att många 6,5:or är på 2Ohm, det måste ju innebära att jag kan seriekoppla 2st såna på varje kanal och därmed kunna driva max 8st med mitt 4-kanalssteg?

Jag hade isåfall tänkt mig en 6,5 i varje dörr som drivs att slutstegets kanaler för vänster fram och höger fram, sen låta vänster bak och höger bak driva varsinn 4Ohms 6*9 i hatthyllan, det borde spela rätt bra va? smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 maj 2009
fortfarande så spelar allt bättre när du har det i tex: instrumentpanelen, men vill du ha det i dörrarna så sätt 2 i varje framdörr isåfall. att ha nått bak alltså varför?

Du sitter ju fram o det är väl mest du som lyssnar? så varför ej göra det riktigt seriöst där DU sitter istället för ljud där bak? om du int tror de så blir ljudbilden helt knas om du hör musik som spelar där bakifrån.

Har sj byggt om mina framdörrar ett antal ggr. och kan rekomendera de, har även haft som du vill ha o det låter skit. spec, om du har baslåda bak o 6.5" i hatthylla
Senast redigerat av pattilatti2 (27 maj 2009)

Dieselpower!
534 Inlägg
27 maj 2009
pattilatti2 skrev:
fortfarande så spelar allt bättre när du har det i tex: instrumentpanelen, men vill du ha det i dörrarna så sätt 2 i varje framdörr isåfall. att ha nått bak alltså varför?

Du sitter ju fram o det är väl mest du som lyssnar? så varför ej göra det riktigt seriöst där DU sitter istället för ljud där bak? om du int tror de så blir ljudbilden helt knas om du hör musik som spelar där bakifrån.

Har sj byggt om mina framdörrar ett antal ggr. och kan rekomendera de, har även haft som du vill ha o det låter skit. spec, om du har baslåda bak o 6.5" i hatthylla

Håller med dig fullt ut!
Högtalarna ska man ha fram! annars blir det helt fel ljudbild. Har haft 5.25" or bak som jag senare flyttade fram i dörrarna och ett par 4" på instrumentpanelen riktade mot förare/passagerarens huvud.
Vart nå så SJUKT mycket bättre ljud! Jag hade äntligen ett framsystem som jag kunde höra vad dom sjöng i låten.
Bästa setupen (enligt mig). en eller två 12" or i en låda avstämd kring 50hz, Ett rejält slutsteg till detta som har bra kontroll och spelar bra SPL, 2 6.5" kit i framdörrarna/instrumentpanelen och ett slutsteg till detta.
Sen ska man även ha en BRA strömbank som hänger med slutsteget (för alla vet väll att det är mycket trummor i metal/hårdrock) och dom vill man ju såklart ha, sparkandes i ryggen.

Dieselpower!
534 Inlägg
27 maj 2009
Andreas 940 skrev:
Jag har kollat lite på högtalare nu och såg att många 6,5:or är på 2Ohm, det måste ju innebära att jag kan seriekoppla 2st såna på varje kanal och därmed kunna driva max 8st med mitt 4-kanalssteg?

Jag hade isåfall tänkt mig en 6,5 i varje dörr som drivs att slutstegets kanaler för vänster fram och höger fram, sen låta vänster bak och höger bak driva varsinn 4Ohms 6*9 i hatthyllan, det borde spela rätt bra va? smile

Ska du ha baslåda? Skit i 6x9or! bara skrääääp.

Försöker lära sig
156 Inlägg
27 maj 2009
Andreas 940 skrev:

Jag tror (men jag kan ha fel) du vill ha 6x9 i hatt hyllan bara för att du tycker dom ger ett fylligt ljud och det är lätt att få det när man monterar där, men gör du bara som alla säger dvs 6,5 kit i framdörrarna och monterar seriöst så behöver du inte 6x9 iallefall inte för din egen skull

-utan 940
1 728 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
Tack för tipsen, men jag är förvånad över hur ni totaldissar högtalare bak.
Som ni ser på bilden på förra sidan sitter högtalarna i bakdörrarna precis bakom stolsryggen, menar ni att det skulle bli sämre att ha 6,5:or där än ingenting alls? Jag har inga planer på att göra några stora ombyggnationer, bara kapa upp så att jag kan ha ett par nummer större högtalare än original.
Som sagt har jag redan satt 4:orna från bakdörrarna i instrumentpanelen och det blev ju klart bättre ljudbild, framförallt mycket tydligare stereo-effekt.

6*9:orna hade jag tänkt skulle ersätta baslådan eftersom jag tänkte använda det slutsteget till dörrhögtalarna. Det verkar dock vara nåt som är fel med antingen slutsteget eller huvudenheten för jag får inget bastryck alls, jag måste aktivera loudness för att över huvud taget känna basen och då smäller de och låter illa.

573 Inlägg
28 maj 2009
Absolutjonas skrev:
Andreas 940 skrev:

6*9 är inte bara skräp, har man en bil som man vill att folket som sitter bak ska höra lite ljud iaf så är 6*9or bra, har man ingen baslåda är 6*9or bra alternativ till det...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

Dieselpower!
534 Inlägg
28 maj 2009
Miramithe skrev:
Absolutjonas skrev:
Andreas 940 skrev:

6*9 är inte bara skräp, har man en bil som man vill att folket som sitter bak ska höra lite ljud iaf så är 6*9or bra, har man ingen baslåda är 6*9or bra alternativ till det...

Nej det är inte skräp ifall man inte har en baslåda, men ifall man har det så är det skräp.
6x9or är ju ett alternativ till bas (ifall man inte vill köra med en baslåda tex)
Heldre tar jag 6.5" eller 5.25" om man ska sitta bak och har en baslåda.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 maj 2009
helst så har man nog me ljud fram så de bak kan höra det smile ofta man har ljudet på tex: en konsert bakifrån, spela roll om publiken står 100m bort. hur konstigt skulle inte de låta?

men sure alla gör som man själv vill:)
Senast redigerat av pattilatti2 (28 maj 2009)

297 Inlägg
28 maj 2009
pattilatti2 skrev:
helst så har man nog me ljud fram så de bak kan höra det smile ofta man har ljudet på tex: en konsert bakifrån, spela roll om publiken står 100m bort. hur konstigt skulle inte de låta?

men sure alla gör som man själv vill:)

helt rätt där smile har mitt stereo system på rummet bakom mej just nu =/ får inte plats på annat vis, funkar till musik, om man inte tänker på det å spelar högt dvs :S på lågvolym blir ljudbilden total fuckad sad

-utan 940
1 728 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
Nu har jag fixat lite, fick ordning på basen genom att aktivera nån bass-boost funktion på slutsteget. Konstigt för det har jag inte behövt ha förut.
Sen köpte jag ett Lanzar 6,5 kit-system till framdörrarna:
http://img40.imageshack.us/img40/4841/kitg.th.jpg

Först kopplade jag in dem till slutsteget löst i bagaget för att testa, då märkte jag att det mesta av mellanregistret gick ut i de stora högtalarna, jag trodde att de skulle återge mest bas eftersom de heter mid-woofer.
Jag kapade upp plåten i dörrarna samt pappen i dörrsidan och kopplade dem direkt till stereons bakdörranslutningar:

http://img40.imageshack.us/img40/1799/kapat.th.jpg

http://img40.imageshack.us/img40/7241/klart.th.jpg

Högtalargallren är fula men jag var tvungen att använda dem för att skruvskallarna var för små för bara högtalarna.

Stereons framhögtalaranslutningar driver 4:orna i instrumentpanelen så jag behöver inte använda diskanterna:

http://img40.imageshack.us/img40/9130/fram.th.jpg

Jag vill inte ha för mycket diskant som det är i Scanian, där är det vissa toner i början av "One" som skär i öronen.
Nu har jag kraftigt mellanregister från dörrarna och tydlig stereoeffekt från instrumentbrädan samt kraftig bas bakifrån. Låter helt okej. smile

360 Inlägg
18 juni 2009
När du borrade/sågade upp hålen till högtalarna i dörrarna, monterade du ner dom då eller körde du bara rakt av ? smile Har själv införskaffat 6.5or till min 760 (samma inredning som 940in) och sitter och funderar hur jag smidigast ska gå tillväga smile

-utan 940
1 728 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
M1Get skrev:
När du borrade/sågade upp hålen till högtalarna i dörrarna, monterade du ner dom då eller körde du bara rakt av ? smile Har själv införskaffat 6.5or till min 760 (samma inredning som 940in) och sitter och funderar hur jag smidigast ska gå tillväga smile

Jag är inte med på hur du menar, undrar du hur jag visste hur jag skulle såga i dörrsidan? Det följer med en mall man får klippa ut. Efter att ha fått dit högtalaren i dörrsidan kapade jag bara i plåten tills den inte längre tog emot.

360 Inlägg
18 juni 2009
Andreas 940 skrev:
M1Get skrev:

Jag är inte med på hur du menar, undrar du hur jag visste hur jag skulle såga i dörrsidan? Det följer med en mall man får klippa ut. Efter att ha fått dit högtalaren i dörrsidan kapade jag bara i plåten tills den inte längre tog emot.

Ah okej, ber om ursäkt om jag var otydlig

Men det var så jag menade, hur du gick tillväga när du förstorade hålen helt enkelt. Hur ser det ut bakom då? Hur djupa kan högtalaren gå in innan den går emot rutan ? smile

-utan 940
1 728 Inlägg
18 juni 2009
Trådstartare
M1Get skrev:
Ah okej, ber om ursäkt om jag var otydlig

Men det var så jag menade, hur du gick tillväga när du förstorade hålen helt enkelt. Hur ser det ut bakom då? Hur djupa kan högtalaren gå in innan den går emot rutan ? smile

Ok, tänk bara på att det är en kant ovanför högtalaren som du ser på bilden, se till att högtalaran ligger emot den så blir det bra. Jag mätte att det var ungefär en decimeter mellan dörrsidan och rutan, kom ihåg att ha rutan upphissad när du slipar så du inte blästrar den. Sen sitter det lite plast i dörren du får ta bort samt ett fäste, du ser vad jag menar när du har grejerna framför dig.

4 074 Inlägg
18 juni 2009
slår ett slag för denna!
http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … er-DWE1261

har dock inte läst hela tråden så jag lär väl få skit... smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Sök