3655
Sök

Bräsletrycksmätare 945 turbo

46 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
#1
Tja! behöver lite hjälp vart man ska sätta bränsletrycksmätaren? jag har en malpassi linjär btr 1:1 som passar direkt på 940 turbo. vart kan man köpa en mätare som passar på railen orginal?

mvh/Richard

I Don`t Think, I Drink!

402 Inlägg
31 maj 2009
#2
Norman_1 skrev:
Tja! behöver lite hjälp vart man ska sätta bränsletrycksmätaren? jag har en malpassi linjär btr 1:1 som passar direkt på 940 turbo. vart kan man köpa en mätare som passar på railen orginal?

mvh/Richard

Det brukar sitta en utgång på btr:en som är till en mätare, vet inte hur de ser ut
på 940 men på fuelrailen brukar sitta en utgång för tryckmätning också.
En tryckmätare kan du köpa på ex. www.stylingbutiken.se mfl firmor. mvh.smile


-utan 940
1 728 Inlägg
31 maj 2009
#3

1 867 Inlägg
31 maj 2009
#4
Malpassiregulatorerna har ett uttag för mätare, ring misab(www.misab.se) och prata med dem.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

One Man Clan
4 287 Inlägg
31 maj 2009
#5
egentligen tycker jag att en bränsletrycksmätare  e helt onödig..varför ska du ha en fast monterad ? e bara mer som kan krånga å läcka...om de börjar läcka soppa under färd å man inte märker de...inte så kul...ta en manometer å en liten bit slang å samt en bilventilsanslutning , sätt den på befintligt uttag på fuelrailen å justera soppa...skruva sen bort skiten å bry dig inte mer om de..


Olika
907 Inlägg
31 maj 2009
#6
Andreas 940 skrev:
Jag har gjort såhär:
http://www.garaget.org/?car=5582&image=1412565
http://www.garaget.org/?car=5582&image=1412564

Mätaren är köpt på roadster.se.

Ehhh, sätter man sin bränsletrycksmätare i motorrummet har man nog inte mycket koll på vad man har den till, då har man den nog mest för att man hört att man ska ha en sådan...

Mvh
Fredrik

-utan 940
1 728 Inlägg
31 maj 2009
#7
fredriq skrev:
Ehhh, sätter man sin bränsletrycksmätare i motorrummet har man nog inte mycket koll på vad man har den till, då har man den nog mest för att man hört att man ska ha en sådan...

Man ställer ju grundtrycket med den.

One Man Clan
4 287 Inlägg
31 maj 2009
#8
Andreas 940 skrev:
fredriq skrev:
Ehhh, sätter man sin bränsletrycksmätare i motorrummet har man nog inte mycket koll på vad man har den till, då har man den nog mest för att man hört att man ska ha en sådan...

Man ställer ju grundtrycket med den.

hur ofta kollar du grundtrycket ?


-utan 940
1 728 Inlägg
1 juni 2009
#9
Xuri skrev:
hur ofta kollar du grundtrycket ?

Varje gång jag justerar det.

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 juni 2009
#10
Andreas 940 skrev:
Xuri skrev:
hur ofta kollar du grundtrycket ?

Varje gång jag justerar det.

byter du setup så ofta ?


461 Inlägg
1 juni 2009
#11
Han har la som på stereon, glömt att koppla in minet till den så måste göra om det varje morgon wink

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

-utan 940
1 728 Inlägg
1 juni 2009
#12
Vad vill ni jag ska göra, be om ursäkt för att jag har en bränsletrycksmätare inkopplad?
Jag satte i den för ett par veckor sedan för att kontrollera mot en annan mätare jag hade när jag justerade trycket, denna är kalibrerad.
Jag ska fixa en kraftigare soppapump och det är jävligt jobbigt att trä på slangen på ventilen så när den väl sitter där tar jag inte gärna bort den direkt om jag vet att jag snart behöver den igen.

Supraman
2 300 Inlägg
1 juni 2009
#13
Andreas 940 skrev:
Vad vill ni jag ska göra, be om ursäkt för att jag har en bränsletrycksmätare inkopplad?
Jag satte i den för ett par veckor sedan för att kontrollera mot en annan mätare jag hade när jag justerade trycket, denna är kalibrerad.
Jag ska fixa en kraftigare soppapump och det är jävligt jobbigt att trä på slangen på ventilen så när den väl sitter där tar jag inte gärna bort den direkt om jag vet att jag snart behöver den igen.

Dom har väl inget annat att göra.wink

jag har mätare i motorutrymmet.
Satte den där för att justera in trycket sen fick den sitta, stör ingen och förstör inget.

tag kontskt med misab eller någon annan som har de du söker

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 juni 2009
#14
de är bättre ni har en anslutning till en bilventil...går säkert å köpa på lokal cykelfirman eller autoexperten eller dyl...bilventilanslutning te 6-10mm slang...så kollar ni trycket när ni behöver de...att dra extra soppaslang e motorymmet e dumt, eftermarknadslang brukar även vara svårt å få tag i om man ska ha lite kvalite..


-utan 940
1 728 Inlägg
19 juni 2009
#15
Nu har jag kopplat in en oljetrycksmätare från Biltema istället, så jag ser soppatrycket medans jag kör:

http://img269.imageshack.us/img269/2127/soppatryck.th.jpg

Jag blev förbluffad över att den visade exakt lika mycket som den glycerinfyllda mätaren. Eftersom givaren egentligen ska jordas i motorn när man skruvar fast den blev jag tvungen att skrapa på sidan och löda fast en jordkabel.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 juni 2009
#16
Andreas 940 skrev:
Nu har jag kopplat in en oljetrycksmätare från Biltema istället, så jag ser soppatrycket medans jag kör:

http://img269.imageshack.us/img269/2127/soppatryck.th.jpg

Jag blev förbluffad över att den visade exakt lika mycket som den glycerinfyllda mätaren. Eftersom givaren egentligen ska jordas i motorn när man skruvar fast den blev jag tvungen att skrapa på sidan och löda fast en jordkabel.

inte för och va sån nu men antar att hålla koll på soppa trycket är lika kul som att hålla koll på turbo trycket första veckorna med medan sitter man och tok stirrar på dom sen senare skiter man i dem kollar lite då och då så allt är som de ska.

menar känns ju direkt om soppa trycket är fel inget man behöver bevaka till 100%


350 Inlägg
19 juni 2009
#17
gjorde samma "tabbe" monterade soppa klockan i motor rummet på e30 turbon tongue inte fan visste/tänkte jag att den bara justeras under färd så nu sitter den där me massa gäng tätnings gojs o läcker inget så där får den stanna..


-utan 940
1 728 Inlägg
20 juni 2009
#18
MrEricsson skrev:
inte för och va sån nu men antar att hålla koll på soppa trycket är lika kul som att hålla koll på turbo trycket första veckorna med medan sitter man och tok stirrar på dom sen senare skiter man i dem kollar lite då och då så allt är som de ska.

menar känns ju direkt om soppa trycket är fel inget man behöver bevaka till 100%

Jag håller med men nu är det så att jag har beställt en braigare soppapump så jag vill kunna jämföra om det blir högre tryck under maxbelastning med nya pumpen. smile

-utan 940
1 728 Inlägg
20 juni 2009
#19
evil-one skrev:
gjorde samma "tabbe" monterade soppa klockan i motor rummet på e30 turbon tongue inte fan visste/tänkte jag att den bara justeras under färd så nu sitter den där me massa gäng tätnings gojs o läcker inget så där får den stanna..

Man har ju fortfarande nytta av den när man justerar grundtrycket, tex har 940 3bar grundtryck men 968-spridarna som många kör med är gjorda för 3,8bar grundtryck.
Senast redigerat av Andreas 940 (20 juni 2009)


Sök