Okej latinpetter, tänkte jag kunde dra lite basic grunder så du hänger med lite mer på hur det fungerar, istället för att bara få höra att det inte fungerar
..
Vet inte hur mkt du kan, men vi kan la börja med definitoner för sug/turbomotorer..
En sugmotor (sådan som du har), bygger på att det blir undertryck i cylindrarna när kolven går ner, och luften således "dras" in i cylinderloppen.
En turbomotor däremot har ett turboaggregat som m.h.a. motorns avgaser börjar rotera, vilket sedan driver kompressdelen som "trycker" in luft i motorn - således blir det övertryck..
Elementära kunskaper som sagt som jag skulle tro att du redan har koll på.. Så vidare till dumpventiler o övrigt runt omkring..
När du gasar laddar som sagt turbon och spjället som styr motorvarvet är öppet - alltså turbon trycker in luft i motorn.. Släpper du sedan gasen, ex för att växla, stängs gasspjället och luften som du innan tryckte in i motorn tvärstannar när de når spjället, och slår tillbaks till turbon, det blir en jävla tryckstöt som stannar upp turbon, vilket sliter väldigt mkt på aggregatet.. Om du då har en dumpventil (sitter mellan turbon och spjället) öppnar den och släpper ut detta övertryck som annars hade stannat upp turbon.. Detta innebär mindre slitage på turbon samt kortare tid för laddet att komma igång igen då du återigen börjat gasa, eftersom ingen tryckstöt stannat upp turbon..
I övrigt kan jag berätta att nästan alla turbomotorer har dumpventiler original, dock ej atmosfäriska (de som släpper ut övertrycket i luften och pyser mkt), utan recirkulerande som inte släpper ut övertrycket rakt ut i luften och därmed inte låter så mkt..
Och en sak till - att konvertera din bil till turbobil kan du direkt glömma - det är mkt billigare och lättare att direkt köpa en T5:a.. En sugis konverterad till turbo kommer inte gå igenom besiktningen, och alla kringgrejer (ny bränslepump, spridare, grenrör, programvara, topplock, stakar?, kolvar? mm mm mm) kostar MKT mer pengar än att köpa n bil med T5 motor!
Mvh