3162
Sök

Volvo 740 går riktigt illa

patrik89
16 juni 2009
Trådstartare
#1
Tjena har nyss bytt motor i min 740, men får inte nya motorn att gå riktigt, verkar som att den får för mkt soppa då den "blöddrar", och är riktigt svår att hålla i liv, Om man håller den på 2-3tusen varv i 3-4 minuter så kommer den och går fint men känner att den är lite blöddrig efter man har släppt gasen,
sen om man varvar uppåt till 5tusen så dör den, och efter är den svår att få igång när den har surat ner sig rejält. Någon som har nån aning vad det kan vara? Har bytt spridare men blev inte bättre.

Hade även nya stift och dom blev kolsvarta direkt så nånting är galet!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 juni 2009
#2
Satt alla kontakter på rätt plats?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

8 Inlägg
16 juni 2009
#3
t0rnsved skrev:
Tjena har nyss bytt motor i min 740, men får inte nya motorn att gå riktigt, verkar som att den får för mkt soppa då den "blöddrar", och är riktigt svår att hålla i liv, Om man håller den på 2-3tusen varv i 3-4 minuter så kommer den och går fint men känner att den är lite blöddrig efter man har släppt gasen,
sen om man varvar uppåt till 5tusen så dör den, och efter är den svår att få igång när den har surat ner sig rejält. Någon som har nån aning vad det kan vara? Har bytt spridare men blev inte bättre.

Hade även nya stift och dom blev kolsvarta direkt så nånting är galet!

Har du kollat bränsletrycksregulatorn ?
Funkar den inte så får den nästan dubbelt så mycket soppa som den ska ha!

patrik89
16 juni 2009
Trådstartare
#4
Grejen är att jag bytte hela spridar bryggan idag med spridare och den sitter väll på där? så antar att inte den som spökar

8 Inlägg
16 juni 2009
#5
t0rnsved skrev:
Grejen är att jag bytte hela spridar bryggan idag med spridare och den sitter väll på där? så antar att inte den som spökar

Prova å mäta trycket ska va ca 3bar kolla även så vaccumslangen sitter på plats!

patrik89
16 juni 2009
Trådstartare
#6
Har ju en ny ställbar liggandes från ridetech, kanske ska ta å sätta dit den för den har ju en mätare

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
16 juni 2009
#7
jag frågar igen, är du säker på att du har satt alla kontakter på  rätt plats? flera kontakter passar på mer än ett ställe.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

patrik89
16 juni 2009
Trådstartare
#8
Jadu, vet faktiskt inte, jag tyckte att jag satte dit alla rätt i toppen och insug då kabelhärvan var ganska stel och man såg vart den hade legat på ett ungefär.. men kanske

Whatever :)
1 652 Inlägg
17 juni 2009
#9
Är de en likadan motor eller en annan ? kollat över så att de är rätt boxar osv? rätt lmm m.m? kan tyda på att den inte går riktigt rent. men håller med  Mr. NITROUS ^^ kolla alla kontakter.. ställ en 740 vid sidan om och kolla över.. vilka som går vart är den enklaste biten . om du inte känner någon som kan de redan?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

patrik89
17 juni 2009
Trådstartare
#10
Lika motor b230et.. tvivlar på att det är lmm och sånt men ska prova andra boxar och lmm

Whatever :)
1 652 Inlägg
17 juni 2009
#11
t0rnsved skrev:
Lika motor b230et.. tvivlar på att det är lmm och sånt men ska prova andra boxar och lmm

okej... värt att kolla upp ... hoppas de löser sig!

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

patrik89
21 juni 2009
Trådstartare
#12
Inte nån utav boxarna som spökar heller, nu vet jag varken ut eller in. Får den för mkt soppa eller för lite.. haha

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
21 juni 2009
#13
Kontakterna på en 740 kan du bara sätta på ett ställe då dom knappt är lika dana i anslutningen och man ser ganska duktigt vart varje kabel har suttit om man dragit kabelpiskan rätt, så känns inte som om det är kontakterna. Hade du bytt spridare sa du ? Är det andra spridare eller lika dana ? För jag vet, jag tog gula spridare från LH2.4 och satte i min 2.2:a och det gick inte alls för sig, han gick skit bra på landsväg men i centrum med mycket inbromsningar var det skit, plus att bilen dog när den kom under 1000 varv.

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

Ugglan-racing
362 Inlägg
21 juni 2009
#14
TritoN skrev:
Kontakterna på en 740 kan du bara sätta på ett ställe då dom knappt är lika dana i anslutningen och man ser ganska duktigt vart varje kabel har suttit om man dragit kabelpiskan rätt, så känns inte som om det är kontakterna. Hade du bytt spridare sa du ? Är det andra spridare eller lika dana ? För jag vet, jag tog gula spridare från LH2.4 och satte i min 2.2:a och det gick inte alls för sig, han gick skit bra på landsväg men i centrum med mycket inbromsningar var det skit, plus att bilen dog när den kom under 1000 varv.

Kan va så att ni måste koppla motstånd till spridarna. en del är ju låg ohmiga och en del hög Ohms!

How does dust taste sucker??


Sök