Jag har plåtat cruisingen (och diverse annat:
http://www.fjallstal.se/v8/index.html ) här hemma i Lysekil sen 2004, och för några år sen startade jag och några till t o m en rätt tillfällig förening för att föra cruisingen vidare när polisen ställde till det på eget bevåg, men nu får det nog vara nog. Jag var iofs rätt irriterad redan i förväg eftersom den ansvarige på Goodtown Cruisers i tidningen Bohuslänningen hade meddelat att vanar, pickuper och epatraktorer inte skulle släppas in. Vad fan har dom emot epatraktorer generellt, och ALLA vanar och pickuper? Känns lite konstigt att inte ta hand om nästa generation bilfolk, och istället stänga dom ute. Att inte släppa in en -94 deVille är även det helt klar konstigt, fast jag iofs är inte förvånad. Jag behöver väl knappast förklara mer än jag gör att jag INTE håller med statusbilsfolket avoghet mot allt som inte ses som "fint" eller "rätt" nog.
Arrangören bestämde också att stänga det hela och skicka ut folk ur sta´n redan vid 23-tiden. Det skulle visst vara nån sorts kaos i centrum. Jag och Sk-dt letade efter "kaos". Vi hittade inget "kaos", bara en städad och glad bilkö.
Vi gick alltså tillbaka till rondellen "ovalen" där det gallrades bilar under kvällen. Det var där kaoset var. Där skickades bilar ut ur sta´n för att relativt snart komma tillbaka. Ingen hade tänkt på att se till att folk inte gjorde en u-sväng strax ovanför backen (Åkerbräckan) utanför Lysekils centrum. Folk tycktes ha rätt trevligt i den där lilla mikro-cruisingen som bildades tills nån lyckades få upp en polispatrull dit.
Att jag blir irriterad har väl att göra med att jag har mycket lite gemensamt med dom som inte så länge sen hellre hittades styckmördade å det grövsta än sågs i nåt amerikanskt. Nu är det plötsligt accepterat att köra jänkare bara den är "värdefull" nog och mycket få av maskerad-raggarna har nån förståelse för annat än sig själva...
Fast det kanske finns hopp. Det är ju inte så svårt att med mycket kort varsel helt enkelt flytta cruisingen till ett alternativställe för dom som inte är välkomna här. Det finns ett antal personer här som funderar i de banorna, och jag är "hyfsat" bra på att nyttja nätet och andra verktyg för att snabbt nå många människor. Polisen har givetvis inte resurser att släppa resurser från Lysekils-bevakningen med kort varsel.
Å så ett lite tips till funktionärerna: Det är nog bra om ALLA funktionärer är så nyktra att dom inte riskerar att bli överkörda av massivt gjutjärn...