3010
Sök

Svarva bromsskivor

61 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
Hejsan!

Har lite problem med mina bromsskivor, det är nämligen så att de är ganska rejält rostiga eftersom bilen har stått ett bra tag nu. Har en kompis som jobbar på verkstad som kan svarva bort rostlagret, visst måste väl bromsverkan öka lite eftersom man tar bort rosten på skivorna och får en ny fräsch yta? Tycker ni att det är värt besväret? Sparar ju dryga tusenlappen om jag gör detta istället för att köpa nya bromsskivor på biltema.

Vad tycker ni?

10 Inlägg
13 maj 2009
HenrikWalfridsson skrev:
Hejsan!

Har lite problem med mina bromsskivor, det är nämligen så att de är ganska rejält rostiga eftersom bilen har stått ett bra tag nu. Har en kompis som jobbar på verkstad som kan svarva bort rostlagret, visst måste väl bromsverkan öka lite eftersom man tar bort rosten på skivorna och får en ny fräsch yta? Tycker ni att det är värt besväret? Sparar ju dryga tusenlappen om jag gör detta istället för att köpa nya bromsskivor på biltema.

Vad tycker ni?

köp inte på biltema i alla fall då kan du lika gärna leka rysk roulett hehe
och du behöver nog inte svarva heller beror på vad du menar med rost
alltså yt rost blir det alltid på bromsskivor och det går bort nästan med en gång du börjar använda
bromsarna så länge du inte har djup rost alltså en massa porer i skivan så behöver du inte göra nånting
gör rent och smörj upp allting i bromsarna sen e det bara och göra några hårda inbromsningar så e det som nytt

66 Inlägg
13 maj 2009
Är det bara rost på skivorna så brukar det försvinna efter ett par inbromsningar och har själv aldrig upplevt att bromsverkan sen skulle varit sämre.

Jag svarvade mina skivor till citran förra året och det funkade bra, man ska bara tänka på att inte ta bort för mycket och iom att man svarvar dem så försvinner material och det är lättare att skivorna slår sig.

En gång kan du svarva dem men köp sen nya, säkrare så.

Ha det!.

I have done this a thousand times and no one has been hurt, (much).

61 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
Kingsambuca skrev:
Är det bara rost på skivorna så brukar det försvinna efter ett par inbromsningar och har själv aldrig upplevt att bromsverkan sen skulle varit sämre.

Jag svarvade mina skivor till citran förra året och det funkade bra, man ska bara tänka på att inte ta bort för mycket och iom att man svarvar dem så försvinner material och det är lättare att skivorna slår sig.

En gång kan du svarva dem men köp sen nya, säkrare så.

Ha det!.

Ska ta fram skjutmåttet å se om dom är nå skev. Annars äre väl bara att dra åt handbromsen och köra ett par mil så vore det själva fan om de inte såg fräscha ut wink

10 Inlägg
22 juni 2009
du kan inte kolla det med ett skjut mått snälla du wink nästan lättare att montera ihop allt och om det skakar i ratten när du bromsar så är dom skeva

12 086 Inlägg
22 juni 2009
Öka bromsförmågan? Ja, har du massa grav rost på skivorna lär de inte funka särskilt bra tongue
Frågan är hur mkt du behöver ta för att de ska bli rena, skivorna får ju inte bli för smala.
Har du en polare som kan svarva dem gratis är de kanske värt o prova annars hade jag nog köpt nya skivor.

blacken
22 juni 2009
Demontera hjul, bromsok. Ta ett grovt slip/sandpapper och rotera skivorna samtidigt som du pressar sand/slippappret mot den rostiga ytan,  på bägge sidor, med en oscillerande rörelse över hela ytan.  Montera dit allt krafs, kör sedan och gör ett par kraftiga inbromsningar..

Supraman
2 300 Inlägg
22 juni 2009
räcker att bromsa mågra ggr så e rosten borta, min stod i ett halvår med rostiga skivor.
efter ett par inbromsningar va dom rena igen, funkar lika bra för dig så längre det inte är gravrost

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 210 Inlägg
22 juni 2009
Är de spår i skivorna "ojämna" i så fall kan de funka med att svarva av dom... att tänka på när man gör de är låga varv... och att spänna upp dom med indikatorklocka... (ursäkta stavningen)

Men som dom andra säger är de bara "YT" rost så räcker de med att smörja upp okena och göra några rejäla inbrommsningar...

Och de där med handbromsen.. nja är de inte handbromsbackar på peugeoten din?

Sök