3446
Sök

Volvo 850 Turbo ryker svart.

145 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
#1
Det är inget allvarligt misstänker jag men det kan vara skönt att reda ut.

Det är så att i början så trodde jag att han bara gjorde så när han var kall, Rusade man till lite (ca 2000RPM) dvs bara nuddar gasen lite snabbt så "puffar" han till och ryker svart där bak samt att han nästan vill dö varvet går så lågt så man kan se belysningen i bilen gå ner i ett par sekunder. Men eftersom jag tänkte att den bara gör så när den är kall så skitsamma.

Men här om dagen när jag stog i garaget så märkte jag att han gör nästan samma sak när han även är varm bortsätt ifrån att han inte går ner i varv utan då "puffar" han bara och ryker svart.


Vad kan detta bero på? Jag har varit inne på om LMM:en ger fel värde så han får för mycket soppa.
Eller så kan det kanske vara databoxen, Hört att 850 hade problem med den.

Ska även tillägga att jag fick ganska så högt HC värde på besiktingen, 37
Dock gick han igenom utan problem.
Senast redigerat av Danne (23 juni 2009)


Skaune
23 juni 2009
#2
Får nog för mycket soppa..

189 Inlägg
23 juni 2009
#3
Har man högt HC så kan man ha dåliga ventiltätningar, slitna kolvringar eller så kan det räcka med att göra rent vevhusventilatonen om du har lite tur, den blir väl ganska igensatt om man aldrig har gjort rent den..


145 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
#4
Ja det måste väl nästan vara för mycket soppa när den gör så. Och antagligen därför han är så törstig ca 1,3L/m normal körning, Samt väldigt känslig på gasen dvs räcker man bar tycker på minsta lilla så suger han i sig som en lastbil.


jocket4: Förra ägaren ska ha fixat det då jag såg att den hade tryckt ut olje uppe vid tändhattarna när man tar av kåpan, Var fullt med olja där. Men man kanske ska riva vevhusventen ändå för att vara på den säkra sidan.

om det är ventiltätningarna så springar väl pengarna iväg som tusan misstänker jag..
Och kolvringar är det inte ens lönt att snacka om på.

Tickande ventiler osv kan väl inte påverka HC? den tickar en hel del nämligen men jag var inne på att byta lyftarna, Frågan är väl så fall om det är lönt på den motorn.

Förutom det så går den bra, Inga problem med ladd eller andra skumma saker. Lider iofs av standard felet dvs läcker i packboxen mellan motor & låda men antagligen är det sen tidigare när vevhusventen var igensatt.


Skaune
23 juni 2009
#5
Om du nu byter eller rengör vevhusventilationen, så kan jag rekommendera att rengöra pipen ner mot tråget oxå, bytte min och upptäckte sen att det var tätt ner till oxå. Ganska mycket jobb me allt till slut! men nu slipper man det problemet iaf!


Sök