3352
Sök

Inget laddtryck volvo 855 t5 2,0l (italien import -95)

29 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag har inget laddtryck alls i min volvo 855 t5 2,0 l (import) saker jag provat är:

Ryckt slangen till WG - ingen skillnad i laddtryck alltså 0 bar

Spännt fast staget till WG på max - ingen skillnad och 0 i laddtryck.

turbinen snurrar jätte lätt och flänsarna verkar vara hela på tryck sidan.(kännde med fingrarna bara)

Har kollat efter läckage och inte funnit något.

när jag varvar uppåt 3000 varv så blir det som att den stoppar där och inte vill varva mer



Den är chippad och de som chippade fick inte upp mer laddtryck än 0,3 bar, de sa att nåt är fel och att den borde ladda minst 0,8 bar.

Tidigare hade jag 0,2 bar i laddtryck men det har minskat succesivt och nu ligger den på noll.

Bilen går annars bra (slö) den har gått 21000 mil.

Den drar även mer bensin nu. olje förbrukningen är normal.

Hur kan jag kontrollera funktionerna och komponenterna utan att behöva köpa nya? Felsökningstips`?


Alla tips och råd är välkommna ! tack på förhand
Senast redigerat av vvader (14 maj 2009)


97 Inlägg
15 maj 2009
#2
Gå igenom alla slangar som har med turbon och göra. Du kan samtidigt kolla så att magnetventilen fungerar som det ska, finns mycket som kan krångla

1 497 Inlägg
15 maj 2009
#3
Som föregående talare.
Du borde ha få ett grundladd.

Kolla över alla tryckrör.
Trycktesta ICn mm..

// Axl

8 248 Inlägg
15 maj 2009
#4
Om alla slangar sitter där de ska och du inte har nåt läckage (kolla med startgas, en del sprickor och så kan va svårt att se) så skulle jag fundera på hur det är ställt med katalysatorn. Är den igensatt så får du inte upp nå laddtryck hur du än gör. Efter det så skulle jag kolla upp wastegateklaffen.


29 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
#5
Tack för alla svar !

EN fråga då. Om det skulle vara katalysatorn så skulle man väl kunna plocka bort den och få upp laddtrycket ?
FInns det sätt att kontrollera magnetventilen?  wastegate? Kan man trycktesta intercoolern själv ?


8 248 Inlägg
16 maj 2009
#6
Ja, om det är katalysatorn så komemr den ju ladda på som den ska om du tar bort katalysatorn. Va gäller wg'n så är det ju bara att lossa stegt från armen och dra i stget, får du ta i rejält för att kunna röra armen är den ok. Och hade det varit mv'n såskulle den ändå laddat 0,4.


29 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
#7
tack för alla svar. Nu har jag bytt katalysator (igensatt) och turbo (dålig propeller) så nu går den som den ska smile



Sök