2930
Sök

Hej nån kan hjälpa mig , med basen ?! är den bra ?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 juni 2009
TT-Avant skrev:
Drönirettab skrev:
TT-Avant skrev:
Nu vet jag inte om du har räknat efter de parametrar som står där. Men jag vet att när jag haft dessa i portade lådor så har jag haft dem i runt 50L/styck med 4" port på ca 25cm (har testat lite olika sånna här lådor till dessa basar)
Jag anser kanske att man skall ha dessa basar i sluten låda då de i mina öron lät bättre i det.

Jo, jag har utgått ifrån de där parametrarna. Den låda som jag gav förslag på är tänkt att spela ganska brett register, inte så mycket peakat. Fast om du har provat 50 liter per bas med lyckat resultat så kan man förstås testa den volymen istället. smile

Men jag anser att dessa basar skall spela i sluten låda. Dessa är som sagt inga direkta dB basar utan mera HiFi basar. Dem som höll på med billjud för ca 10-12årsedan såg nog några sånna här i SASCA bilar skulle jag tro.

Nu tävlade jag inte men jag såg (och hörde) en del sådana basar ute ja.
Håller med dig om sluten låda....25-35l beroende på vilken karaktär man vill ha vill jag påminna mig om. Vi körde ngr testkvällar nere på GBL på den tiden och det var roliga tider må jag säga smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
22 juni 2009
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:
Drönirettab skrev:

Jo, jag har utgått ifrån de där parametrarna. Den låda som jag gav förslag på är tänkt att spela ganska brett register, inte så mycket peakat. Fast om du har provat 50 liter per bas med lyckat resultat så kan man förstås testa den volymen istället. smile

Men jag anser att dessa basar skall spela i sluten låda. Dessa är som sagt inga direkta dB basar utan mera HiFi basar. Dem som höll på med billjud för ca 10-12årsedan såg nog några sånna här i SASCA bilar skulle jag tro.

Håller med dig om sluten låda....25-35l beroende på vilken karaktär man vill ha vill jag påminna mig om. Vi körde ngr testkvällar nere på GBL på den tiden och det var roliga tider må jag säga smile

Jag tävlade inte heller då ;P
Men lyssnade på endel tävlingsbilar gjorde även jag..hehe

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 juni 2009
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:

Jag tävlade inte heller då ;P
Men lyssnade på endel tävlingsbilar gjorde även jag..hehe

Vi lurkers..... roll

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

28 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
Okej ! jag vill att basen '' ska kännas '' riktigt bra ! smile

28 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
jag fattar inte direkt dehära snacket ni har ! men förstår ni när jag menar att de ska kännas bra när man ger på den !?

6 851 Inlägg
22 juni 2009
Jodå, men en sluten låda till dessa basar kommer ge ett ganska så bra "smack" ändå.
Vad skall du ha för steg på dem?

28 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
vet inte ge förslag 0-2000 klassens basar? ge förslag köper även beg

28 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
inte basar* slutsteg ska de vara *

28 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Bästa slutsteg till mina infinytiv 12x2 ?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
24 juni 2009
kanske ett Dls ca12 steg skulle funka till dom basarna, lämnar  400w rms i 2 ohm
(vet inte om det stämmer riktigt men det driver nog på dom där rätt bra ändå)

finns bl.a på nardik.se

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

1 435 Inlägg
24 juni 2009
Zachry 1350 600WRMS 2 ohm, har själv fått det uppmätt, lämnar 600WRMS i 2 ohm vid 14,4V

http://www.ljudia.se/bil-s82121/slutste … 50-p78186/

Just nu nersatt från 3095 till 1995 bara handla!! Du får troligtvis inte bättre steg för de pengarna någon annanstans om det ska vara nytt.

Sök