3392
Sök

Trima en Volvo B20 motor, Tips ?

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
#1
Tjenare, har en hederlig gammal B20 motor hemma som jag tänkte fina till lite med detta:
Planad topp
lite portad
dubbla Strombergarförgasare(hadde det hemma, inte råd med ett par SU eller Weber sad )
D-kam

nån som har lite erfarenhet om hur mkt man ska ta upp ventilerna om man vill endast porta lite grand, vill ju inte tanka stup i kvarten direkt tongue , och hur många MM man kan ta ner toppen ?
är student så har inte så stor inkomst som man kan lägga ut så mkt för tråkigt nog sad .

är mycket tacksam för svar big_smile // MizzY:cool:


301 Inlägg
20 juni 2009
#2
annvänd den som ankare å köpa en modernare motor?
nej då. hör av dig till tg motor dom kan nog tipsa dig ska du se

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
#3
t5-r micke skrev:
annvänd den som ankare å köpa en modernare motor?
nej då. hör av dig till tg motor dom kan nog tipsa dig ska du se

ja jag hade funderingar på de ett tag med, kör ju en 144 DL - 73 . men kändes mer Orginelt med en hederlig B20 liksom wink jo ska kanske ta å göra det . men ja tänkte mes om nån hade lite Tips från sidan wink


Snål gnällspik
402 Inlägg
20 juni 2009
#4
Är det inte bättre att hänga på en liten turbo?

http://www.savarturbo.se/ hittar du riktiga experter på B20 med turbo.

Volvo S80 2,9.

Dunken
20 juni 2009
#5
Ett tips är som du tänkt rätt är: D-kam, dubbla förgasare och sen jaga rätt på en steg 3-4 topp sen har du
en bil som går rätt så fint.
Är du student så kan du nog slå det där med turbo ur hågen, det blir dyrt hur man än gör.
//Dunken

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
#6
Dunken skrev:
Ett tips är som du tänkt rätt är: D-kam, dubbla förgasare och sen jaga rätt på en steg 3-4 topp sen har du
en bil som går rätt så fint.
Är du student så kan du nog slå det där med turbo ur hågen, det blir dyrt hur man än gör.
//Dunken

nej nån Turbo blir det inte! , än på ett tag  iaf wink jo det hade ju vart jävligt fint om man hade fått tag på en steg 3-4 topp. men svårt att få tag i faktiskt. men det låter alltså då rätt OK med D-kam dubbla föggar å lite donad topp ? big_smile


Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
#7
perzy skrev:
Är det inte bättre att hänga på en liten turbo?

http://www.savarturbo.se/ hittar du riktiga experter på B20 med turbo.

om man hade haft råd och ork hade jag förstås gjort det big_smile Sugturbo wink


Dunken
20 juni 2009
#8
Tror faktiskt att du inte kommer bli missnöjd iaf..
//Dunken

219 Inlägg
20 juni 2009
#9
Hmm en steg 3-4 topp med en D-kam.Är nog att ta i,skulle räcka gott med en E-topp.Den har ju lite större ventiler 44-35 om jag inte minns fel nu.

Kostar att ligga på topp

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
#10
AnderL skrev:
Hmm en steg 3-4 topp med en D-kam.Är nog att ta i,skulle räcka gott med en E-topp.Den har ju lite större ventiler 44-35 om jag inte minns fel nu.

jo jag har en Polare som har en E-topp men den är lite halv fräsch dock, men ja man lär ju helt klart kunna renovera den om man är finurlig lite Finurlig, ska luska lite å se vad det blir för nått men nått kommer det bli iaf wink hehe cool


Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
#11
Dunken skrev:
Tror faktiskt att du inte kommer bli missnöjd iaf..
//Dunken

nej det tror faktiskt inte jag heller lol cool


Smålänning
7 887 Inlägg
20 juni 2009
#12
E-topp, dubbla stromberg och D-kam låter som en trevlig maskin. Det du skulle kunna göra är att försöka nosa rätt i hårdare ventilfjädrar för att utnyttja den lite mer högvarviga D-kammen maximalt smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#13
twin_cam skrev:
E-topp, dubbla stromberg och D-kam låter som en trevlig maskin. Det du skulle kunna göra är att försöka nosa rätt i hårdare ventilfjädrar för att utnyttja den lite mer högvarviga D-kammen maximalt smile

jo det blir nog nått sånt faktiskt skulle jag tro wink . men med fjädrarna har jag hört att man kan ja vad ska man säga "tvinna" ihop 2 st orginalfjädrar till en fjäder . nån som fattar vad jag menar ? tongue fick det tipser av en gammal Folkrace Elit smile cool


teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
21 juni 2009
#14
"Den högvarviga D-kammen" smile Satt original i B20E och är inte särskilt högvarvig alls. Där passar nog R-kammen bättre in.

Effekten blir snarare tvärtom på en sådan snäll kam, fjädrarna pressar ner ventilerna för fort så man tappar öppningstid, varför man kör hårdare fjädrar till värre kammar typ R, KG5, etc. Värt att betänka i alla fall. Att tvinna ihop 2 originalfjädrar till en blir nog inte så lyckat, känns som om man tappar hela idén med fjädern då den blir typ stumm? Har inte provat, men det låter galet.

Nej Nej..

D/K-kam och dubbla Strombergare som du redan har kombinerat med en hyvlad (- 2 mm) topp, hemmaportad och större ventiler blir nog utmärkt utan att slösa allt för mycket.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
#15
gregolt skrev:
"Den högvarviga D-kammen" smile Satt original i B20E och är inte särskilt högvarvig alls. Där passar nog R-kammen bättre in.

Effekten blir snarare tvärtom på en sådan snäll kam, fjädrarna pressar ner ventilerna för fort så man tappar öppningstid, varför man kör hårdare fjädrar till värre kammar typ R, KG5, etc. Värt att betänka i alla fall. Att tvinna ihop 2 originalfjädrar till en blir nog inte så lyckat, känns som om man tappar hela idén med fjädern då den blir typ stumm? Har inte provat, men det låter galet.

Nej Nej..

D/K-kam och dubbla Strombergare som du redan har kombinerat med en hyvlad (- 2 mm) topp, hemmaportad och större ventiler blir nog utmärkt utan att slösa allt för mycket.

jo läste mej nånstans nyligen att D kammen är endast snäppet värre än K kamen bara så nå illvarv blir det nog icke men det blir dubbla strombergare med D-kam och E-topp iaf big_smile


Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
#16
nu jävlar ere klart. fått tag i en polare som hade massa godis. det blir Dubbla SU . D-kammen å en Portad E-topp smile


4 682 Inlägg
24 juni 2009
#17
ställ frågan på http://forum.savarturbo.se/ ,där finns det mycket kompetent folk angående ämnet .

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#18
äsch onödigt å höra efter när man har bestämt sig wink



Sök