3426
Sök

Analoga till digitala signaler (TV)

687 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Hej hej,
säkert en nybörjarfråga för er rutinerade så ni kan väl skratta 4-5min först sen kan ni ge mig ett seriöst svar då jag varken orkar sätta mig in i eller är så pass insatt i min fråga.

I villan idag så är det analoga signaler, har ComHem som operatör och kör dirr in i tvn från väggen med en antennsladd. Detta gör att bilden är sämre på vissa kanaler, innan så har jag inte brytt mig så mycket men nu när man köpt nyare och finare tv så vill man ju gärna ha det perfekt.

Pratade lite med de i butiken innan och det ska då bero på att jag har analoga signaler? Hur "omvandlar" jag detta då till digitala signaler utan massa krångel och dyra kostnader?.. Enklast att köpa en digitalbox eller? Och då är det en engångssumma för boxen sen bara koppla in och tuta och köra?..

Som sagt skratta ni 4-5min sen ge mig ett bra svar!.
Tackar vänligast.
Senast redigerat av Nehe (24 juni 2009)

631 Inlägg
24 juni 2009
Tja,

Har du köpt ny TV redan?
Dom flesta nya tv apparater har inbyggd digitalbox.

Så du behöver inte köpa någon digitalbox i så fall. Men för att få digitala kanaler , så får du ju betala för det.. via ComHem ..  Så får du ett kort av dom, som du med hjälp av en ca modul sätter in i tvn .
Senast redigerat av Arradin (24 juni 2009)

687 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Arradin skrev:
Tja,

Har du köpt ny TV redan?

Så du behöver inte köpa någon digitalbox i så fall.

Hade ju en lcd innan men idag så hade mediamarkt 20% i hela butiken på allt så man fick väl passa på att uppgradera sig. Vad jag köpte spelar inte så stor roll, kan säga att den inte har en inbyggd digitalbox tyvärr, kanske skulle köpt en med..

631 Inlägg
24 juni 2009
Nehe skrev:
Arradin skrev:
Tja,

Har du köpt ny TV redan?

Så du behöver inte köpa någon digitalbox i så fall.

Hade ju en lcd innan men idag så hade mediamarkt 20% i hela butiken på allt så man fick väl passa på att uppgradera sig. Vad jag köpte spelar inte så stor roll, kan säga att den inte har en inbyggd digitalbox tyvärr, kanske skulle köpt en med..

Hmm..  Ok, om du säger det så.
Men ja, du behöver ju en digitalbox. Det brukar ju ComHem "bjuda" på ..  Gjorde när jag skaffade, men det är väll bara kampanj..

Vi ( MediaMarkt ) säljer ju billiga digitalboxar runt 200 annars.

687 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Arradin skrev:
Hmm..  Ok, om du säger det så.
Men ja, du behöver ju en digitalbox. Det brukar ju ComHem "bjuda" på ..  Gjorde när jag skaffade, men det är väll bara kampanj..

Vi ( MediaMarkt ) säljer ju billiga digitalboxar runt 200 annars.

Jasså ok, jobbar du där?.

Då får jag köpa en sådan imorgon då, är det bara att koppla in sen ska det fungera? Du kanske kan svara på en till fråga.. Köpte ju inte en tv utan två st. Köpte en mindre 22" med och den har inbyggd digitalbox men den hittar inga vanliga kanaler på de analoga signalerna utan hittar bara kanaler på det digitala nätet men då enbart 1:an, 2:an och någon mer.. Vad är det för problem med den då?..

Kan säga att det gäller enbart när jag har den på övervåningen. När jag kollar in den lilla där nere så hittar den alla analoga kanaler..

631 Inlägg
24 juni 2009
Alltså, jag tror inte ComHems 'gratiskanaler' är digitala alls.. 
Så du behöver betala, 99kr i månaden eller vad det billigaste paketet nu är..  Inte 100% på det dock..

Annars ska det bara vara att koppla in en digital box mellan väggen och TVn ... Så ska det funka.

687 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Arradin skrev:
Alltså, jag tror inte ComHems 'gratiskanaler' är digitala alls.. 
Så du behöver betala, 99kr i månaden eller vad det billigaste paketet nu är..  Inte 100% på det dock..

Annars ska det bara vara att koppla in en digital box mellan väggen och TVn ... Så ska det funka.

Ok, att det alltid ska bli dyrare i längden.. Men varför hittar inte tvn med digital mottagare de analoga signalerna på övervåningen men gör det där nere? Det är skumt tycker jag..

Du kanske kan svara på detta nu då, jag kommer inte kunna lämna tillbaka den va?

blacken
24 juni 2009
ingång för analog signal finns  i alla TV apparater även Com Hem har det hos vissa, typ hyreshus. Skulle misstänka stark att du har en för låg nivå på din signal i uttagen. En "modern" platt TV kräven en avsevärd högre nivå på den analoga signalen i jämförelse med en äldre "tjock TV". Prova och mät hur stark den är innan du köper något som du kanske inte behöver just nu..
Senast redigerat av blacken (24 juni 2009)

Allmänt trevlig.
94 Inlägg
24 juni 2009
Tänk även på att Comhem (såvitt jag vet) använder sig av DVB-C och inte DVB-T som är vanligast vad gäller digitaltv. Med andra ord så måste den inbyggda boxen ha stöd för DVB-C också! För att kunna ta emot de digitala signalerna dvs!

Du bör ju rent teoretiskt kunna köra en kanalsökning på det analoga nätet och få tillgång till de kanaler som ligger fritt hos comhem, vilka dessa är vet jag inte till 100% dock.
Senast redigerat av Punkt (24 juni 2009)

687 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
blacken skrev:
ingång för analog signal finns  i alla TV apparater även Com Hem har det hos vissa, typ hyreshus. Skulle misstänka stark att du har en för låg nivå på din signal i uttagen. En "modern" platt TV kräven en avsevärd högre nivå på den analoga signalen i jämförelse med en äldre "tjock TV". Prova och mät hur stark den är innan du köper något som du kanske inte behöver just nu..

Ok så signalen är alltså för svag på övervåningen men inte nedre?.. Går det att lösa?

blacken
24 juni 2009
Nehe skrev:
blacken skrev:

Ok så signalen är alltså för svag på övervåningen men inte nedre?.. Går det att lösa?

Jodå det går nog att lösa det.Men frågan är hur stark är signalen in i kvarten? Om man lyfter en för klen nivå så lyfter man även "bruset" eller störningarna lika mycket. Du kan pröva med en linjeförstärkare efter "första" jack så att säga. dvs på den kabeln som knallar upp till övervåningen. Kan även vara knas på uttaget/en i sig, det händer att dom lunchar ibland. Sitter det ett slutmotstånd i det sista uttaget?..

687 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
blacken skrev:
Jodå det går nog att lösa det.Men frågan är hur stark är signalen in i kvarten? Om man lyfter en för klen nivå så lyfter man även "bruset" eller störningarna lika mycket. Du kan pröva med en linjeförstärkare efter "första" jack så att säga. dvs på den kabeln som knallar upp till övervåningen. Kan även vara knas på uttaget/en i sig, det händer att dom lunchar ibland. Sitter det ett slutmotstånd i det sista uttaget?..

Vet du vad jag tror att jag försöker lämna tillbaka den imon och går det inte så ringer jag en som är kunnig på sånt som får göra det du sa. Haha.

Kanske ska pröva att slå med batongen en eller två gånger. Då brukar allt lösa sig.. (ja jag skämtar).

blacken
24 juni 2009
Nehe skrev:
blacken skrev:

Vet du vad jag tror att jag försöker lämna tillbaka den imon och går det inte så ringer jag en som är kunnig på sånt som får göra det du sa. Haha.

Kanske ska pröva att slå med batongen en eller två gånger. Då brukar allt lösa sig.. (ja jag skämtar).

Det finns små och behändiga förstärkare som man kan sätta mellan vägg uttaget och TV. Fråga om du får prova en sådan, och se om det blir bättre..

687 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
blacken skrev:
Det finns små och behändiga förstärkare som man kan sätta mellan vägg uttaget och TV. Fråga om du får prova en sådan, och se om det blir bättre..

Det var ett bra tips det!. Smidigt och enkelt så tillochmed jag klarar av det.

631 Inlägg
24 juni 2009
Lämna tillbaka den är inte omöjligt om du har En hel kartong och alla tillbehör.

Allt löser sig alltid smile

Allmänt trevlig.
94 Inlägg
25 juni 2009
Nehe skrev:
blacken skrev:

http://www.kjell.com/content/templates/ … ,642500000

smile

687 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Punkt skrev:
Nehe skrev:
blacken skrev:

smile

Tack så mycket! Blir att inhandla en sådan imorgon!

Allmänt trevlig.
94 Inlägg
25 juni 2009
Nehe skrev:
Punkt skrev:
Nehe skrev:

smile

Tack så mycket! Blir att inhandla en sådan imorgon!

Glöm inte att du får ha en kort kabel från uttaget till förstärkaren också! Lätt att glömma tongue

blacken
25 juni 2009
Glutta i manualen på den nya TV:n. ibland så har apparaterna den funktionen att den visar signalstyrkan på respektive kanal (db). Så om den har det så kan du först kolla på nedervåningen hur stark signalen är där. Sedan så konkar du upp eländet till det andra uttaget och mäter db:n där.. smile

687 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
blacken skrev:
Glutta i manualen på den nya TV:n. ibland så har apparaterna den funktionen att den visar signalstyrkan på respektive kanal (db). Så om den har det så kan du först kolla på nedervåningen hur stark signalen är där. Sedan så konkar du upp eländet till det andra uttaget och mäter db:n där.. smile

Lämnade tillbaka båda två och köpte värsting modell istället!. Sen blir det att beställa digitaltv från ComHem!. Tack för alla råd, nu är det löst.

Tråd kan låsas.

Sök