Va iväg idag och köpte en 245GL -89, som inte startade, han hade lämnat iväg toppen på planing och portning men när han monterade toppen igen så tappade han jordkablen på grenröret med batteriet kopplat? så efter det har inte bilen startat vad är problemet? folk jag har frågat säger att det kan vara styrboxen? men själv tycker man att något annat innan styrbox skulle ge sig om det nu är det som är felet?
Sök enligt den klassiska felsökningen: Var har klåpare varit senast!? Felsökning enligt detta brukar ge svar på många frågor för man brukar alltid hitta nåt jäkelskap...
Sök enligt den klassiska felsökningen: Var har klåpare varit senast!? Felsökning enligt detta brukar ge svar på många frågor för man brukar alltid hitta nåt jäkelskap...
Portad topp på en i övrigt orörd motor, den kommer ju troligen att gå skit med orginal inställning på tändning och insprut, så vart han varit och lekt på den där bilen kan man ju undra.
Att det skulle vara tändspolen verkar helt orimligt, jag har på 20 år inte stött på nån trasig tändspole. Men visst endel lyckas ju få dem att explodera.
Kolla om du får ström till tändspolen, om du får det så kolla om du får nån signal till tänspolen om du får det så kolla om du får gnista direkt från tändspolen(tändstift eller tändinställningslampa, lampa är enklast och akta dig lite för det är väl ca 40 000volt, så det känns), skulle du ha gnista där, så sitter felet i tändkablarna.
När man felsöker tändsystem så börjar man så långt in man kan och går utåt.
Av att dömma om de har varit på toppen kontrollera kablaget till tändingen. Det är ganska känsligt med det när det sitter på toppen. Har spökat många ggr
Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.