3566
Sök

Ford Fiesta 1,4 -1991. Motorn rycker tills motorn blir varm

2 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
hej!

jag har en Ford Fiesta 1,4, 1991:a. Vid kallstart och fram tills att motorn blivit varm rycker den jätte mycket. Det ryker ofta en del första gången man startar, men om den dör och man startar igen så ryker det inte. Det går liksom inte att "krypköra" utan den vill ha mer gas. Annars dör den. När jag väl kommit ut från parkeringen går den väldigt ryckigt när den inte får gas, t.ex vid motorbromsning, och jag får ofta växla ner till lägre växlar för att hålla den igång. Kommer jag till ett rödljus är det kört
men efter att jag kört någon kilometer och motorn blivit varm går den mycket bättre. jag vet inte vad felet kan vara?

jag har bytt lambdasond, tomgångsmotor, katalysator, insug.

Bytte tändstift, oljefilter, tändkablar, luftfilter för knappt ett år sedan men har haft bilen avställd sedan januari fram tills nu. Men jag funderar på om jag inte ska byta alla "tändnings-grejer" igen? Eller någon som har något bättre förslag?

mvh Ullis

32 Inlägg
30 juni 2009
Läckage någonstans bakom LMM eller kassa tänddelar? Rotor, fördelarlock?

2 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
Att byta lite tänddelar låter som ett bra ställe att börja på. Hur ofta bör man byta tändspole? Vet inte om den är bytt någon gång, och bilen har gått runt 28000mil.

Vad är LMM? Kan det ha någon med bränsleförsörjningen att göra, t.ex bränslepump?

121 Inlägg
1 juli 2009
LMM = luft masse mätare

Sök