2936
Sök

Lära sig mecka

892 Inlägg
29 juni 2009
Jag tycker absolut du ska skaffa dig en Haynes, 300kr är inte så mycket, boken är guld värd!

Det verkar som om det finns lite tvivel om ifall böckerna är bra eller inte. Kan säga att jag inte ångrar en sekund att jag köpte boken till Calibra, har haft STOR användning av den! Den är på engelska, kanske har nått med saken att göra.

Sen var det någon som sa "om du vill lära dig skruva, kasta boken åt helvete". Det där är bullshit rakt av! Klart du ska använda huvudet när du ska göra något, men boken är grym, skaffa den! big_smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

4 682 Inlägg
29 juni 2009
köp en billig skitbil å plocka sönder den in i minsta beståndsdel å ser ur allt fungerar.

170 Inlägg
29 juni 2009
Search skrev:
Jag har tidigare aldrig haft ett bilintresse. Det kom när jag först började köra bil och sedan köpte en egen..
Nu är man 18 och känns nästan sent med att börja lära sig när alla ens kompisar nästan känns fullärda tongue Men tänkte försöka i alla fall. Skam den som ger sig!

Jag började mecka när jag var 34... ;-)

Mvh /Peter

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar

7 274 Inlägg
30 juni 2009
Metica skrev:
Search skrev:
Jag har tidigare aldrig haft ett bilintresse. Det kom när jag först började köra bil och sedan köpte en egen..
Nu är man 18 och känns nästan sent med att börja lära sig när alla ens kompisar nästan känns fullärda tongue Men tänkte försöka i alla fall. Skam den som ger sig!

Jag började mecka när jag var 34... ;-)

Mvh /Peter

Man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt wink

Ps. Det finns inget som heter fullärd, man kan alltid bli bättre!
Sen bara för att andra kan en hel del betyder inte det att du kan lära dig ännu mer.

47 Inlägg
1 juli 2009
Den bästa hjälpen som finns är vänner och bekanta. Har själv skruvat på otalet fordon utan att veta något från början, så var håll bara rätt på grejorna du tar bort så kan det inte bli fel.

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
1 juli 2009
det går inte att lära sig skruva genom att enbart läsa om det.
att skruva med bilar är inte så komplicerat som man tror.

det räcker i stort sett med att kolla på grejer så vet man hur man ska göra om man bara tänker till lite.
givetvis finns det komplicerade saker som man inte ska ge sig på, men det mesta kan man göra själv om man bara kollar på grejerna och ser hur det ser ut och tänker 2 gånger extra.

men att ha en bok med sig när man skruvar är aldrig fel om man aldrig gjort det förut, dock är det värdelöst att bara läsa sig till allting utan att göra det praktiskt.
en sån där haynes bok (stavning?) är aldrig fel att ha om man är osäker. jag gillar dem inte, men dem är bra om man inte är så insatt i att skruva.

det är min syn på det hela.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

Diktator
968 Inlägg
1 juli 2009
läs så många böcker du kan, du kommer aldrig bli en bra praktiskt mekaniker på det sättet...  men bästa sättet att börja är nog att läsa på lite om varje del av bilens stora delar för att få en insikt på vad du gör så du inte bara plockar isär något och inte har en susning om vad varje del gör... det lär dig också att inte röra sånt du inte ska röra innan du rört det...

bra sidor att fråga frågor på är ditt bilfabrikats club forum. som jetta har vw.gtiklubben.nu, och även vwgolf.se som är en stor hemsida med många hjälpsamma människor, och även en del projekt trådar som ger inspiration

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
1 juli 2009
Var mycket nyfiken på saker o ting... Börja skruva tills du gör fel. Du lär dig av dina misstag och försöker dig på det rätta. ja menar inte att du ska göra fel utan även om det går fel så har du lärt dig nåt.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

+Uppfinnare+
643 Inlägg
1 juli 2009
att lära sig motorns grundkonstruktion och så är rätt bra att börja med, finns hur mycket som helst på nätet, bara sök...

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Sök