3198
Sök

Lära sig mecka

13 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Jag har tidigare aldrig haft ett bilintresse. Det kom när jag först började köra bil och sedan köpte en egen..
Nu är man 18 och känns nästan sent med att börja lära sig när alla ens kompisar nästan känns fullärda tongue Men tänkte försöka i alla fall. Skam den som ger sig!

Men hur ska jag börja? Har ju en egen bil, jetta -84. Vågar kanske inte skruva för mycket själv på den då den inte får sluta rulla.... Vad jag har förstått är Haynes böcker bra? Finns det andra bra böcker att börja med? Jag skulle gärna hitta något som finns på nätet och läsa, men det kanske är svårare (?).
Och sen gärna fler tips och idéer ! big_smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 april 2009
Det är bara att börja lite smått. Du kan inte förstöra något ifall du använder hjärnan och tänker dig för mer än en gång innan du gör något.

Haynes böcker är till stor hjälp, men alltför ofta förekommer fel i boken.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

huh?
10 427 Inlägg
6 april 2009
Var typ likadant för mig när jag köpte förstabilen 2005.
Sen dess har man lärt sig en del smile

Perfekt att ha ett gammat 'lik' som går sönder på olika vis så man får
lära sig att fixa det. Du kan ju börja lära dig allt bromsmeck för det tycker
jag man har mest nytta av wink

En Jetta -84 lär ju vara ganska så optimal förstabil på mecksidan iallafall smile
Det mesta kan du få tips om på internetforum och liknande, så verkstadshandböcker
skulle kunna vara överflödiga i vissa fall.

Lite länktips:
http://www.gtiklubben.nu/ (Guider för VW-meck)
http://www.nordicaudi.com/ (Finns ett par guider för Audi-meck)
http://www.autopower.se/mekartips/default.asp (BMW-mecktips)
Osv osv, kryllar av Volvo-klubbar som har forum med mycket information.
Mycket är snarlikt på bilar så skadar ju inte att ta in så mycket info som möjligt wink

huh?
10 427 Inlägg
Vattenkokare, Driftare
217 Inlägg
6 april 2009
gå in med inställningen att allt som går sönder går att laga. det kan hjälpa i vissa situationer. dock behöver man inte gå på och vara galen för det.

Toyota Suprans projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 projekttråd: HÄR

Pan
6 april 2009

Jo herr Haynes kan vara en lurig jävel. Ibland utelämnar han viss information men står mycket bra i böckerna med. Har fått för mig att böckerna på ENG ska vara lite bättre?

Har bytt koppling lyft motor några gånger inget svårt. Bara man har tid och tålamod så går det om man vill. Snart dags att börja pilla i motorn nu har inte gett mig in på sånt än. Är helt självlärd men det blir ju lättare om man är några stycken som håller på. Då lär man av varandra också smile

Köpte mig en rostig 240 en svets och en kompressor. Har ingen erfarenhet av svetsning/rostlagning ska bli intressant att se hur resultatet blir. Tid och vilja har jag iaf tongue

Driver
2 111 Inlägg
6 april 2009
Learn by doing. smile

Nu har jag inte demonterat en motor totalt osv men man brukar kunna få ihop det mesta om man tänker till och söker svar på internet/Frågar folk.

Bra bil att skruva på har du också så bara att köra på smile!.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 april 2009
Pan skrev:

Jo herr Haynes kan vara en lurig jävel. Ibland utelämnar han viss information men står mycket bra i böckerna med. Har fått för mig att böckerna på ENG ska vara lite bättre?

Har bytt koppling lyft motor några gånger inget svårt. Bara man har tid och tålamod så går det om man vill. Snart dags att börja pilla i motorn nu har inte gett mig in på sånt än. Är helt självlärd men det blir ju lättare om man är några stycken som håller på. Då lär man av varandra också smile

Köpte mig en rostig 240 en svets och en kompressor. Har ingen erfarenhet av svetsning/rostlagning ska bli intressant att se hur resultatet blir. Tid och vilja har jag iaf tongue

Precis. Det är väl så att boken i originalspråk är bra, om det nu är engelska eller tyska, men den som har översatt till svenska har inte varit helt sakkunnig tror jag, då vissa saker är helt skumt formulerade och beskrivna.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

www.maniacracing.se
494 Inlägg
6 april 2009
Jag va som du.... Innan jag köpte min första bil så kunde jag knappt fylla på olja.Men iomed att man fick bil o körkort så va det nästan lag på o skruva själv Så det första jag gjorde själv va o byta Motor och växellådan själv
Men nu tycker jag att det är ganska enkelt att skruva bil och man ser ju nästan hur det ska vara och hur man ska göra när man väl börjar o skruva
Så köp en bil som det inte gör något om den inte statar när du har varit på o skruvar Sen är det bara att meka på sen kan du det i sömnen Lycka till

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 april 2009
Om vi säger såhär.. Alla kan skruva, det är inte så svårt att släppa på bultar och muttrar osv. Det svåraste är felsökningen, att lära sig veta vad som är felet så man slipper byta eller skruva i onödan.

Sen finns det "mekaniker" som är bra på att ta isär saker men som inte får ihop det igen.

Mvh Tommy

455 Inlägg
6 april 2009
va precis som du! kunde inte mycket om bilar men man lär sig långsamt men man måste våga!! bästa är och ha en skruv bil för då gör det inget om man inte blir klar just då!

>syns man inte finns man inte<

Smålänning
7 883 Inlägg
6 april 2009
Learning by doing som sagt smile En haynesmanual är ett bra sätt att börja skruva, och bilen du har är så basic uppbyggd att det är optimal att lära sig på smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

22 Inlägg
6 april 2009
bästa sättet tycker jag är att lära sig genom att göra det vill du inte skruva i den du har så köp en annan gammal bil å mecka i sen kan man alltid ta hjälp av kompisar å verkstad hand böcker bara å sätta i gång

13 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
Tack för alla tips och idéer !  Ska börja skruva med bilen själv och lite med en kompis som kan lite. Gött att det verkar som att man klarar sig utan böcker smile Hittade knappt någon Haynes bok till min bil.. Var någon sida som sålde den öfr ca 300 kr tongue Så den kan jag vara utan så länge...

Tack som sagt wink

Supraman
2 300 Inlägg
9 april 2009
Du kan ju börja med att göra all servicen själv byta bromsbelägg, bränslefilter massa sånt.
Lära sig hur bilen funkar och sitter ihop.
Sen kommer självförtroendet att man börjar göra mer och mer själv.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
9 april 2009
köp dig ett as som du kan gå gå på med bärsärkagång! Skruva bara en del i taget (annars får du ALDRIG ihop skiten tongue inte för att det inte går utan för att man hoppar till något nytt hela tiden)

Du nämnde även Haynes verkstadshandböcker. Visst de må va jättebra men använd bara om du vill veta hur någonting sitter eller dylikt för om du följer steg för steg så kan det komma att sluta med katastrof. Och det som jag är mest besviken på är att det inte rör dom delarna jag behöver, nämligen renovering av växellådor...

Vill du lära dig skruva, kasta boken åt h*lvette och använd skallen så kommer man långt med kanske en och annan trasig del på vägen men det får man ta

Rock'n Roll

24 Inlägg
29 juni 2009
Search skrev:
Jag har tidigare aldrig haft ett bilintresse. Det kom när jag först började köra bil och sedan köpte en egen..
Nu är man 18 och känns nästan sent med att börja lära sig när alla ens kompisar nästan känns fullärda tongue Men tänkte försöka i alla fall. Skam den som ger sig!

Men hur ska jag börja? Har ju en egen bil, jetta -84. Vågar kanske inte skruva för mycket själv på den då den inte får sluta rulla.... Vad jag har förstått är Haynes böcker bra? Finns det andra bra böcker att börja med? Jag skulle gärna hitta något som finns på nätet och läsa, men det kanske är svårare (?).

if it ain’t broken, DON’T FIX IT

xD

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 juni 2009
Bilfixarna skrev:
Search skrev:

xD

Haha... hade en polare som var tvungen att skruva i saker fast de fungerade klockrent.
Vi jävlades med honom att han måste öppna och titta varför det fungerar... Oftast slutade det med riktig felsökning wink

Mvh Tommy

24 Inlägg
29 juni 2009
te_wik skrev:
Bilfixarna skrev:
Search skrev:

xD

Haha... hade en polare som var tvungen att skruva i saker fast de fungerade klockrent.
Vi jävlades med honom att han måste öppna och titta varför det fungerar... Oftast slutade det med riktig felsökning wink

Mvh Tommy

Ligger rätt mycket i den där meningen. Om det inte är trasigt så laga det inte smile För vissa är det bäst att ge fan i att göra något annars går det sönder. wink

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 juni 2009
Bilfixarna skrev:
Ligger rätt mycket i den där meningen. Om det inte är trasigt så laga det inte smile För vissa är det bäst att ge fan i att göra något annars går det sönder. wink

Jo men det är samtidigt ett bra sätt att se hur saker är uppbyggt. Sen om man får ihop det igen på första försöket eller inte spelar inte så stor roll, då får man ju lära sig av sina misstag och tillslut får man ihop det och lär sig samtidigt.

Mvh Tommy

Sök